Don't step on the poo on your way out - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Petra Rijk - WaarBenJij.nu Don't step on the poo on your way out - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Petra Rijk - WaarBenJij.nu

Don't step on the poo on your way out

Blijf op de hoogte en volg Petra

23 December 2013 | Maleisië, Kuala Lumpur

Hi,

Terwijl ik in Kuala Lumpur wacht op Suzanne leek mij dit een mooi moment om de weblog te plaatsen over een item waar ik gedurende mijn reis foto's van heb gemaakt. En dit item is, jawel, het toilet. Wellicht niet het smakelijkste onderwerp maar wel eentje die goed laat zien dat je op reis het comfort vaak wel kan vergeten. Iets wat er bijhoort en waar ik ondertussen wel aan gewend ben. Al het moois dat ik zie doet me dat gebrek aan comfort toch gelijk weer vergeten. En ik kan er vaak (niet elke dag) ook wel om lachen. Het is wat het is. Niet alles wat ik zie en meemaak is echter dus iets om jaloers op te zijn ;)

Enfin, het toilet. Zoals de titel wellicht al verraad komen er aardig wat vieze en aparte voorbij (gelukkig ook wel redelijk schone hoor). En jazeker het gebeurd wel eens dat je letterlijk moet oppassen niet op uitwerpselen te stappen...

Het toilet komt in alle soorten en maten. Van houten hutjes op onbedekte gaten in de grond, hurktoilet, en gat in een cement grond tot aan gezamenlijke toiletten en gleuven in de grond. En met enig geluk een westers toilet. Alhoewel, geluk... Het is vaak te vies om naar te kijken laat staan aan te raken en er zit niet altijd een wc bril op. Doe dan toch maar dat hurktoilet.

In China doen ze niet graag aan aparte hokjes, dat is zo ongezellig. Gewoon naast elkaar en met een beetje mazzel zit er een laag muurtje tussen. Het gemak van een handige doorspoelknop zit er ook niet altijd in. Een emmer met water en bakje staan present, en zo spoel je door. Werkt prima. In een 'hotel' in China hadden we een keer wel een heel aparte doorspoel techniek. Een slang met water van het fonteintje hing je in het toilet, om vervolgens met een ontstopper door te spoelen. Ja echt! Zie de foto. En vergeet ook zeker het wc papier niet zelf mee te nemen want dat hangt er echt nergens.

Je snapt het denk ik wel, het toilet is in deze landen niet altijd een pretje. En er is geen keuze, je moet het doen met hetgeen wat je onderweg tegenkomt. Je ontwikkeld al snel de tactiek van verstand op nul, adem inhouden, niks aanraken, niet rondkijken en zo snel mogelijk weer wegwezen. Mocht je het je afvragen, ja ik heb helaas van alle gefotografeerde toiletten daadwerkelijk gebruik moeten maken.En dit is nog maar een kleine greep uit alles wat ik ben tegen gekomen.

Ondanks dat dit geen weblog met mooie verhalen en prachtige foto's was hoop ik dat jullie het toch (voor zover mogelijk) met enig plezier hebben gelezen. Dan ga ik nu verder met het plannen van al het moois wat Suuz en ik de komende drie weken willen gaan zien zodat ik jullie weer kan verblijden met de leuke aspecten van het reizen. En Kuala Lumpur is gelukkig een schone stad, ben ik even blij ;)

Liefs,
Petra

  • 23 December 2013 - 09:17

    Loes:

    Nou het motto ' als je moet dan moet je' heeft ineens n hele andere betekenis gekregen. Sommige zou ik echt wel overslaan! Dan lijken bosjes ineens heel aantrekkelijk haha.

    Have fun met suus!

    Fijne feestdagen!!

    X Loes en n hele dikke knuffel van nesse

  • 23 December 2013 - 09:43

    Suus:

    Gadverdamme!! Hopelijk geen sfeerimpressie van de wc's waar we het komende weken mee moeten doen :S...
    Laatste spullen pakken en over een uurtje...richting Schiphol :D!!

    KUS!

  • 23 December 2013 - 14:50

    Jacqueline:

    Hahahaha jawel, ik vond het een heel entertaining verhaal Peetje! Dit hoort natuurlijk ook net zo goed bij het hele avontuur, moet niet te makkelijk zijn allemaal he! Gelukkig kan je er vaker wel dan niet om lachen! Dit is een van die dingen die vooral naderhand grappig zijn... om het moment dat je moet... misschien niet! Merry Xmas!
    xx

  • 23 December 2013 - 17:55

    As:

    Hehehhe, heeeerlijk....... heb je daar dan ook wel eens met een paar Chinezen zo op een rij gezeten? Op heb je steeds gewacht tot iedereen de deur uit was? X

  • 03 Januari 2014 - 16:14

    Rik:

    ik heb ook nog een paar foto's uit Afrika voor je! Daar kunnen ze er ook wat van namelijk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Petra

Back into the travelling life!

Actief sinds 09 Aug. 2006
Verslag gelezen: 402
Totaal aantal bezoekers 106428

Voorgaande reizen:

31 Juli 2013 - 06 Juli 2016

Een stukje wereld

26 Maart 2009 - 05 December 2009

Backpacken door Azie

22 Januari 2007 - 10 Juli 2007

Stage in Ierland en Belgie

13 Augustus 2006 - 17 Januari 2007

Uitwisselings semester in Amerika

Landen bezocht: