A Slice of Paradise - Reisverslag uit Galapagos Islands, Ecuador van Petra Rijk - WaarBenJij.nu A Slice of Paradise - Reisverslag uit Galapagos Islands, Ecuador van Petra Rijk - WaarBenJij.nu

A Slice of Paradise

Blijf op de hoogte en volg Petra

25 Juni 2016 | Ecuador, Galapagos Islands

De Galapagos eilanden was iets waar ik aan het begin van deze reis slechts van durfde te dromen. Een eilandengroep met een totale landoppervlakte van ongeveer 7880 km² (13 eilanden van meer dan 10 km² en 115 kleinere eilanden), gelegen op 1000km van de Ecuadoraanse kust. Er zijn slechts drie eilanden bewoond door mensen en elk eiland heeft een groot scala aan dieren. Helaas is het ecosysteem door de jaren heen ontzettend aangetast door de grote stijging van inwoners en toeristen.

Vanaf Guayaquil in Ecuador neem ik een vlucht naar het hoofdeiland Santa Cruz om twee weken in dit paradijs door te brengen. De laidback eilandsfeer kickt gelijk in, sit back relax and enjoy the view.

De grote vraag voor reizigers op de Galapagos is to cruise or not to cruise?! Ik ben besluiteloos en ga verschillende reisagenten af om routes en prijzen te vergelijken. De prijzen zijn hier goedkoper (als je onderhandeld) dan wanneer je online of op het vasteland de cruise koopt, al blijft het alsnog prijzig.

De cruise opties laat ik even bezinken en ik boek een duiktrip bij de duikschool Scuba Iguana. Het zoutgehalte is een stuk hoger in de Galapagos dan in andere gebieden en de watertemperatuur flink koud. Met moeite worstelt iedereen zich in het dikke wetsuit en daarna krijgen we flink wat gewichten om de middel aangemeten zodat we zwaar genoeg zijn om te dalen in het erg zoute water. Schoenen en handschoen maken het helemaal compleet, ready to dive. Zwetend zitten we volledig ingepakt op de rand van de boot. 1, 2, 3 roll back!

Eenmaal onder water moet ik niet vergeten te blijven ademen, want halleluja wat is deze duik adembenemend gaaf. Zoals een van de andere duikers later verwoord: sommige duikplekken zijn mooi vanwege de kleuren en omgeving en andere vanwege het vele leven. De Galapagos barst van het leven.

Tijdens de eerste duik zien we de Galapagos haai, een school van hamerhaaien, meerdere black tip reef sharks, ontzettend veel andere mooie vissoorten en mijn favoriete moment: een school van 14 eagle rays die gracieus door het water glijden. Alsof ze dansen zo mooi bewegen ze. Met mijn knieën op de zeebodem aanschouw ik dit magische Disney moment dat met een lach voor eeuwig op mijn netvlies staat gebrand.

Iedereen is extatisch over de duik maar probeer dat maar eens uit te drukken onder water. Niet te doen. Mijn lach is zo breed dat ik met moeite de regulator in mijn mond houd. Eenmaal boven water gooien we deze allemaal snel uit en joelen van blijdschap. High on life! Dit was zonder twijfel de mooiste duik die ik heb mogen meemaken.

Met de adrenaline nog razend door onze aderen gaan we op de tweede duik. Ook hier zien we weer veel dieren, het mooiste moment bij deze was een kleine grot waar vijftien black tip reef sharks aan het rusten waren. Na deze duik gaan we weer terug naar het vasteland en een boottrip is voor mij uiteraard niet compleet zonder zeeziekte.

Terug naar de cruise opties. Wat zal ik doen? Er zijn voor en nadelen. Ik twijfel er flink op los. Wanneer Jana, een Duitse die ik in Peru had ontmoet, aankomt doen we nog wat meer onderzoek. Uiteindelijk vinden we een goede deal en boeken een vijf daagse cruise. We hebben nog een paar dagen voor vertrek en brengen die door op het grootste eiland, Isabella. Vulkanisch landschap, witte stranden, landschildpadden, leguanen, flamingo's, snorkeltrip en nog meer dieren.

Alles is relaxt totdat er nieuws komt van de aardbeving in Ecuador. Er is een tsunami waarschuwing voor de kust, maar wij zitten daar 1000km vandaan en dus veilig. Op tv zien we de heftige beelden. Ontzettend raar om er zo dichtbij te zijn, maar wij merken er verder niks van.

Vanaf Isabella gaan we terug naar Santa Cruz vanwaar onze cruise vertrekt. Vijf dagen brengen we door op een catamaran met nog 14 andere passagiers. Een leuke internationale groep. Elke dag zijn we bij een ander eiland waar we een korte informatieve landtour krijgen en daarna snorkelen we er op los. Voeg zonnen op de het dek er aan toe en je hebt een perfecte combinatie van ultiem genieten.

Met zeebenen komen we terug op het vasteland waarna ik de dag erop de vlucht terug naar Guayaquil neem. Dag paradijs. Je was geweldig en elke rib uit mijn lijf waard.

Liefs,
Petra

P.S. Jullie houden meer foto's nog tegoed, het transporteren van camera naar computer naar website lukt vaak niet

  • 27 Juni 2016 - 20:44

    Assie:

    Hee P, super gaaf weer! Nog een week en dan naar Holanda!!!! Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Petra

Back into the travelling life!

Actief sinds 09 Aug. 2006
Verslag gelezen: 424
Totaal aantal bezoekers 106417

Voorgaande reizen:

31 Juli 2013 - 06 Juli 2016

Een stukje wereld

26 Maart 2009 - 05 December 2009

Backpacken door Azie

22 Januari 2007 - 10 Juli 2007

Stage in Ierland en Belgie

13 Augustus 2006 - 17 Januari 2007

Uitwisselings semester in Amerika

Landen bezocht: