Ter land, ter zee en in de lucht - Reisverslag uit Guilin, China van Petra Rijk - WaarBenJij.nu Ter land, ter zee en in de lucht - Reisverslag uit Guilin, China van Petra Rijk - WaarBenJij.nu

Ter land, ter zee en in de lucht

Blijf op de hoogte en volg Petra

24 September 2013 | China, Guilin

Hi,

Alweer anderhalve week verder in de achtbaan genaamd China en we hebben in die tijd van vliegtuig, trein, bus en boot alle vervoersmiddelen wel zo een beetje gehad.

Na het bekijken van de schattige pandaberen in Chengdu belandde we in het rustige en rurale Tiger Leaping Gorge gebied waar we een tocht van 22 kilometer door onwijs mooi gebied van duizelingwekkend hoge gebergten en kliffen hebben gelopen. Nog nagenietend hiervan kregen we een warm onthaal met bier en Chinese zoetigheid (mooncake) in het hostel in Chongqing. Feestvieren in een met Chinezen gevulde ruimte terwijl de live muziek onze oren tot ongewenste pijngrens bracht: "Happy mid autumn festival!!" :)

Daarna begon onze Yangtze rivercruise, en dat was een memorabele ervaring, to say the least.... Als enige westerlingen in een zee aan Chinezen betraden we ons cruise schip, de Titanic was er niks bij ;)
In onze cabine met zes bedden waren we voor twee nachten de trotse eigenaar van de houten plank VIP stapelbedden recht tegenover de "badkamer". Zoals het een derderangs passagier beaamt werd de wijn uit de fles gedronken (bij gebrek aan glazen) en de kakkerlak vriendelijk welkom geheten in onze cabine, terwijl we volledig geïntegreerd naar the Voice of China keken. Dit alles was wel gepast bij ons naar muffe beschimmelde kelder en toilet ruikend onderkomen.

Met de wijze woorden van Nathan: "I would have to say that this boat is less like a cruise and more like a floating prison" verlieten we na drie dagen de boot.

Vanochtend zijn we in Guilin aangekomen, waar ik vandaag op mijn gemak eens ga lezen wat er hier in de omgeving te doen is. Maar niet voordat ik jullie op de hoogte heb gebracht van de wondere wereld in China:

Er gaat geen dag voorbij dat er niet iemand in mijn nabijheid een flinke scheet laat en hink-stap-sprong het getuf op straat ontweken moet worden. Van jong tot oud en van net geklede dames tot aan stinkende oude mannen, het hele land rochelt er flink op los.

Overal waar we komen zijn we het middelpunt van de aandacht, waarschijnlijk komt dit ook door het feit dat Nathan 2,03 meter is en voor basketbalspeler en buddy van Yaoming (een bekende Chinese basketballer) wordt aangezien. Het zorgt in ieder geval altijd voor een goede lach en Chinese conversaties, waar wij dan weer niks van snappen maar het blijft leuk! Als Westerse toeristen attractie zijn we inmiddels ook al vaak op de gevoelige plaat vastgelegd.

De Chinezen beschikken over een goed staaltje voordringen, onder het motto "do as the locals do" ben ik inmiddels ook zonder schaamte een expert geworden hierin. En schaamte is iets wat de Chinezen geloof ik ook niet hebben want de deur van de WC word vrolijk opengelaten bij het doen van de behoefte. Of er zit enkel een laag muurtje tussen de hurktoiletten, gezellig zo samen toiletteren ;) Tot nu toe heb ik gelukkig nog niet zo sociaal hoeven te zijn op het toilet, en ik hoop dat dat zo blijft...

Ik heb al meer blote (bier)buiken gezien dan me lief is, de mannen vouwen hun shirt omhoog om zo de hitte te verminderen (denken wij).
Ook met de stembanden van de Chinezen is niks mis, luid geschreeuw op soms schelle toonhoogtes is hier normale conversatie.

Het eten is steeds weer een verrassing, soms goed soms slecht maar altijd weer een leuke ontdekkingsreis door het culinaire China. Vol nieuwsgierigheid proberen we steeds weer wat van de stalletjes op straat, wat de ene keer de zweetdruppels over je hoofd doet lopen van pittigheid en de andere keer zo smakeloos is als droog brood. Als desert kan je genieten van ijsjes met o.a. de smaken doperwt, rode boon of mais, erg verleidelijk.... Buiten de gekke dingen om bevalt het eten me hier heel erg goed.

De Chinezen zijn verder ontzettend behulpzaam en vriendelijk, ze helpen maar al te graag als je verdwaald op straat staat of simpelweg geen idee meer hebt wat er allemaal aan de hand is, wat vaker wel dan niet voorkomt.... En als er niemand to the rescue snelt dan werkt de taktiek "stand still looking very very desperately lost and in need of help" ook heel goed.

Het mag dan wellicht een beetje een gek volk zijn maar het zorgt er in ieder geval voor dat het hier nooit een saaie boel is!

Liefs,
Petra

• 24 September 2013 - 09:28

Mama:

Hoi Petra, weer een heel leuk verhaal.Die Chinesen zijn werkelijk goed in het voordringen maar zo te lezen ben je dat ook al aardig aan het leren. Het binnenste van jullie Cruise- boot liet dan wel wat te wensen over maar hopelijk heb je wel kunnen genieten van het gebied waar jullie doorheen gevaren zijn. Dikke knuffel xxx

• 24 September 2013 - 09:52

Assie:

Oi menina :-)

Ik weet het niet hoor.... op de een of andere manier heb je mij nog niet kunnen overtuigen ooit eens het vliegtuig (of de trein of de boot) naar China te pakken...! Ben wel heel benieuwd naar de foto's!! Geniet ervan, have fun met integreren, als je maar niet roggelend, schreeuwend en voordringend terug komt over een tijdje ;-)

XXXX

• 24 September 2013 - 10:15

Kees:

Hey Peetje,

Je hebt weer veel meegemaakt.. China trekt mij niet echt en voor jouw manier van reizen nog steeds respect. Benieuwd naar je volgende verhaal.. Genieten en tussendoor ook verwerken van al wat je gezien hebt. Dikke kus Loes Nesse en moi

• 24 September 2013 - 12:30

Jacqueline:

Eerst even over die tocht door de Tiger Leaping Gorge: WOW wat ontzettend gaaf!! Die foto's zijn echt ontzettend ruig en mooi:)!! En ja, ik zou de wondere wereld van de Chinezen en hun fratsen niet beter kunnen omschrijven hehe. Ook al de familie ruzies op de stations meegemaakt? Op de een of andere manier vond men dat de beste plek om familie fetes uit te praten, op extreem hard volume!
    Oeh en die foto's van de pandas en vooral de babypandas zijn echt te schattig!! Zo lekker lomp haha!
    Veel plezier in Guilin!!
    xx

• 24 September 2013 - 12:44

Johan:

Hee Peet,

Zo te lezen ben je je nog niet aan het vervelen in China, ik dacht dat het aan die Chinese-touristen hier lag, maar blijkbaar zijn ze thuis net zo ;) het eten daar zou ik ook wel een keer willen proberen! Ben benieuwd naar je volgende avontuur, geniet ervan!
    Kus en dikke knuffel, je kleine broertje

• 24 September 2013 - 13:07

Marja:

Hallo Petra,

Wat kun jij heerlijk schrijven,misschien je beroep er van maken.
    En China,tja het lijkt mij geweldig maar ook ik geloof dat ik maar gezellig blijf lezen hoe het daar is en je foto,s bekijken.
    Wil je alvast een hele fijne verjaardag wensen,een die je nooit zult vergeten!
    En ik vind het zo dapper wat jij allemaal onderneemt!
    Heel veel liefs van ons allemaal!!
    Groet Marja

• 30 September 2013 - 11:17

Assie:

Hee P, wel hele vette foto's!!!!!!! Misschien is China zo slecht nog niet ;-)