Merry Christmas and a Happy New Year! - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Petra Rijk - WaarBenJij.nu Merry Christmas and a Happy New Year! - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Petra Rijk - WaarBenJij.nu

Merry Christmas and a Happy New Year!

Blijf op de hoogte en volg Petra

01 Januari 2014 | Filipijnen, Manilla

Hi,

Op 24 december was het eindelijk zover, Suus kwam aan in Kuala Lumpur! Na lang wachten op het vliegveld konden we elkaar na vijf maanden weer in de armen sluiten :)

De kerst show in het shopping mall, met dansende Maleisische kerst elfjes en kerstman, brachten toch nog een kerstgevoel in de tropische temperaturen. Een bezoek aan de Petronas Twin Towers (452 meter hoog), zelf een toren aan bordjes leegeten bij de Sushi King en in de koude airco lachen bij de Disney film Frozen maakte verder onze kerst in Kuala Lumpur compleet.

De vlucht naar Manila in de Filipijnen hebben we op het nippertje gehaald, op het moment dat de incheck balie sloot kwamen wij precies in volle stress en bezweet de vertrekhal binnen rennen. Lang verhaal kort gemaakt, er waren wat onverwachte wendingen in de reistijd naar het vliegveld. Eind goed al goed, we zijn in Manila aangekomen.

De Filipijnen, het land dat bezet is geweest door veel verschillende landen, de invloeden hiervan zijn nog goed te zien. Tijdens een van deze bezettingen wordt de eilandengroep hernoemd naar de (destijds) Spaanse kroonprins Filips II. Met ruim 7000 eilanden (waarvan er ongeveer 1000 bewoond zijn) is het moeilijk kiezen welke te bezoeken tijdens de 16 dagen die we in dit land hebben. We veranderen continue van plan en zelfs nu zijn we er nog niet definitief over uit. We zien wel hoe de wind waait! Letterlijk, want het weer heeft er toch ook wel wat invloed op.

Bij aankomst leren we dat ook hier de taxi's je flink afzetten door een te hoge prijs te rekenen. Ondertussen zijn we na drie ritjes er een beetje achter voor welke prijs we moeten onderhandelen. Gelukkig zijn er ook nog oprecht vriendelijke mensen, in het hostel worden we warm onthaald door de eigenaresse Chato, wie we gelijk in ons hart sluiten. Ze blijkt aan een overvloed van tips en informatie over de Filipijnen te beschikken. Komt dat even goed uit, want wij reizen hier zonder reisgids.

Manila is onze eerste kennismaking met de Fillipino's. Ze spreken je met 'Mam' aan en haast elke winkel en hoek van de straat is voorzien van een bewaker in een (te) strak pakje met lakschoenen die tegen je aanglimmen. En ze houden ook de deur voor je open, nu weten we waar de galante heren van deze wereld gebleven zijn ;)

We brengen het weekend door in Puerto Galera. De boottocht daarheen en terug doet vele passagiers groen en geel zien, sommige grijpen verwoed naar plastic zakjes en wij hopen vooral dat onze buren dat niet ook doen. Zelf beleef ik ook zeer weinig plezier aan de tocht, ik heb meer angst dan liefde voor een boot op zee. Het weer is wellicht niet zo zonnig maar wel goed genoeg om samen met onze gids Jaybee over het eiland te touren. Een goede eerste indruk van het Filipijnse leven.

Suus maakt tijdens deze eerste verplaatsing kennis met de gestoorde Aziatische rijstijl. "Hij rijdt als een malle, haalt gewoon links en rechts iedereen in en duwt auto's naar de zijkant!!" Ik slaap er doorheen. Vooraan in de bus hing het immers vol met rozenkransen, kruisjes, Maria beeld en de tekst "pray for us". Niks om je zorgen over te maken dus ;)

Overal zie je hier Jeepneys rijden. Dit zijn Jeeps die door de Amerikanen na de oorlog zijn achtergelaten en daarna door de Fillipino's zijn verlengd en uitgerust met bankjes in de open achterbak. En zo heb je een prima openbaar vervoersmiddel. Zit het binnenin vol dan ga je gewoon op het dak, ook wij mogen in Puerto Galera twee ritjes met de wind in ons haren op het dak doorbrengen. Je moet alleen wel opletten dat de takken je niet in het gezicht zwiepen.

Nog een leuk vervoersmiddel is de Tricycle. Een brommertje met een bakje aan de zijkant bevestigd. Laag bij de grond scheuren we over de wegen op Puerto Galera en moet Suus een beetje onderuitzakken om niet bij elke kuil en hobbel haar hoofd te stoten.

Met het hostel maken we een tour door het oude gedeelte van Manila, hartstikke leuk. De geschiedenislessen gaan echter wel het ene oor in en het andere uit, het is wel interessant hoor maar onthouden lukt ons niet. Overal waar we komen merken we veel daklozen en bedelaars op. Vele hiervan zijn jonge kinderen. Als de auto's stil staan voor een verkeerslicht lopen de bedelaars tikkend langs de ramen. Naast de bedelaars lopen er ook verkopers tussen de stilstaande auto's door. Allerlei spullen om je auto mee schoon te poetsen proberen ze je aan te smeren. Iets wat logisch is om daar te verkopen. Wat verkopen ze echter ook tussen het verkeer? Juist. Grote glimmende staande kapstokken! Nou heb ik al veel gekke dingen gezien maar de logica hiervan snap ik echt nog steeds niet.

Onze laatste dag in 2013 brengen we sportief door want we beklimmen de vulkaan Taal. Dit doen we samen met de Mexicaanse Siergo en de Filipijnse Frank die we in het hostel hebben ontmoet. Taal is een actieve vulkaan en na wat lezen leren we dat het een van de gevaarlijkste vulkanen van Zuid-Oost Azië is. Maar sinds 1977 is er geen uitbarsting meer geweest dus wij durven de klim wel aan. Het is een vulkaan in een meer op een vulkanen eiland wat dan vervolgens ook weer in een meer ligt. Is het nog te volgen? Hoe het nu precies allemaal in elkaar steekt met zo een vulkaan hebben we nog niet uitgevogeld maar wat we wel weten is dat het ontzettend mooi was. En ook warm. Wanneer we verhit met de boot terug naar het vaste land gaan roept Suus "Nou kom maar op met die verfrissende spetters water, dat is wel fijn nu." Haar wens ging in vervulling want twintig minuten later stapte ze doorweekt de boot uit. Ik heb vooral gelachen want zelf zat ik aan de goede kant van de boot en werden de golven mij redelijk bespaard.

Terwijl Mariah Carey een week na kerst nog vrolijk haar verlangslijst door de winkels schalt halen wij sparkling Peach wine om het nieuwe jaar mee in te luiden. Met een gezellige groep mensen van het hostel brengen we de avond door en gaan we naar The Mall of Asia om het vuurwerk te bekijken. HAPPY NEW YEAR!

Proost en wij wensen iedereen een heel gelukkig en gezond 2014 toe! :)

Liefs,

Petra en Suzanne

a.k.a de tweelingzussen, iets wat de meerderheid van de mensen die we tegenkomen vindt. Wij zien het alleen niet als we in de spiegel kijken....

• 01 Januari 2014 - 09:51

Marjo:

Lieve zusjes,

Ook voor jullie een HAPPY NEW YEAR!!!!!!
    Vol liefde & geluk :) <3

Goed te horen dat jullie samen een leuke tijd hebben, ondanks het kleine staartje regen seizoen ;) ik zie prachtige beelden voorbij komen en 2 zusjes die meer op elkaar lijken als dat ze denken.
    Geniet! En dan zal ik 13 januari de 'uncut' versie horen.
    Xx
    Marjolein, Jeroen & Oda

• 01 Januari 2014 - 10:30

Adri:

Hallo globetrotters wat hebben jullie het samen goed voor elkaar daar in het oosten, op de eerste plaats een gelukkig, gezond en nog vele mooie reizen toegewenst in 2014. Geniet er maar met volle teugen van, groetjes van jullie allerliefste oompje Adri en Hetty.

• 01 Januari 2014 - 12:53

Small Bro..:

Happy new year zusjes..

Komen niks tekort zo te lezen.
    Genieten Genieten Genieten.. Gezondheid en liefde toegewenst.

Dikke knuffel en kus Loes Nesse en Moi

• 01 Januari 2014 - 15:00

Assie:

Hee lieve zusjes, nogmaals: happy new year!!! Nu in Brazilie dan eindelijk ook in 2014 aangekomen;-)
    Dat het maar een super jaar gaat worden, met veel mooie reizen, goede gezondheid & everything you wish for!!! Geniet ervan daar samen in de Fillipijnen!! XXXX

• 02 Januari 2014 - 13:33

Jacqueline:

Eey ollliebolletjes!!!
    hahahaha is toch logisch dat je aan een stoplicht een kapstok wilt kopen?! Dat is nog eens een memorable souvenier :p! Jullie nieuwe bestemming klinkt weer als een fantastisch avontuur! Wel dubbel natuurlijk om zoveel moois te zien maar ook zoveel armoede op straat... harde wereld! Maar jongens, wat een manier om het jaar af te sluiten, op een vulkaan in een meer op een eiland in een meer... wow! Als je 2014 zo vervolgd, dan beloofd het een prachtig jaar te worden!!
    xxxx veel liefs!