Ondersteboven in Down Under - Reisverslag uit Perth, Australië van Petra Rijk - WaarBenJij.nu Ondersteboven in Down Under - Reisverslag uit Perth, Australië van Petra Rijk - WaarBenJij.nu

Ondersteboven in Down Under

Blijf op de hoogte en volg Petra

07 Februari 2014 | Australië, Perth

G'day Mate!

Na ruim vijf maanden in Azië ben ik op 13 januari aan de westkust van Australië aangekomen. Inmiddels zijn de eerste dode kangoeroes langs de weg gezien, zijn ook de eerste levende kangoeroes en koala's bewonderd, zit de eerste roadtrip er alweer op en is er gesmuld van de eerste barbecues.

Ik was er wel even ondersteboven van om Down Under te zijn. Want hoe gek het misschien ook mag klinken, de eerste dagen liep ik wat versuft met een Cultuurshock rond. Ik kon over straat zonder aangesproken te worden, de prijzen staan vast ipv onderhandelen, het is hier schoon, de (schone) wc kan gewoon doorgespoeld worden. Het westerse leven was weer wennen.

Een Westers leven betekend helaas ook westerse prijzen. Via couch surfen kan ik gelukkig geld besparen en leuke mensen leren kennen. Twee vliegen in één klap. Voor degene die niet bekend zijn met Couchsurfen, via deze website kan je als je mazzel hebt iemand vinden (een Host) die een slaapplek ter beschikking stelt.

In totaal verblijf ik bij drie verschillende Hosts. Eerst in de luxe strandwijk Cottesloe, daarna in de knusse gezellige havenstad Fremantle en uiteindelijk dan toch ook in het centrum van Perth zelf.

Via couchsurfen leer ik een aantal leuke mensen kennen waarmee ik Perth en omgeving verken. Perth is te vergelijken met Rotterdam en het is vooral een shop en werkstad waar de mannen en vrouwen er van top tot teen verzorgd uitzien. Ik merk al snel dat ik mijn kleine backpack garderobe moet gaan uitbreiden met jurken en rokken.

Na enkele dagen stad ben ik wel toe aan wat meer landschap. Wat krijg je als twee Duitse en twee Nederlandse meiden, die elkaar nog geen 24u kennen, in een 19 jaar oude Toyota Camry (genaamd Kelly) zonder ook maar enige planning of voorbereiding koers zetten richting het zuiden van de staat? Een ontzettend leuke spontane roadtrip! We stoppen waar we willen of waar de weg ons heen leidt en er is totaal geen plan. Heerlijk. We hebben mazzel en vinden slaapplekken via couchsurfen. De ene nacht dat dat niet lukte sliepen we in de auto. Ook weer een lachwekkende oncomfortabele ervaring rijker zal ik maar zeggen. Ik zou pagina's kunnen typen over alle avonturen die we in vijf dagen meemaakten maar vele vallen onder de categorie "je had er bij moeten zijn". Dus lang verhaal kort gemaakt, het was lachen gieren brullen terwijl we de mooiste baaien, stranden en vele gratis proeverijen (wijn, olijfolie, jam, fudge etc) afgingen.

De westkust van Australië zit vol met verlaten stranden aan een helderblauwe zee en het binnenland is ondanks de woestijn droogte een mooi landschap. Een groot gebied in het zuiden van de staat heeft olijf en wijngaarden zover het oog reikt. Hier en daar zien we kangoeroes in het veld en we zien zelfs twee Emu's aan de kant van de weg.

Terug van de roadtrip stond al gelijk Australia Day op de stoep, de Australische nationale feestdag. Op 26 januari wordt gevierd dat in 1788 de Eerste Vloot Sydney bereikte. Samen met de Duitse Leyla (van de roadtrip) vier ik deze dag met een Australische vriendengroep van haar couchsurfers host. De hele dag in het zwembad genieten van eten, drank en gezelligheid is zeer zeker geen straf.

Naast het ontmoeten van vele nieuwe mensen heb ik gelukkig ook bekende gezichten verwelkomt. Thijs en Irene (Mongolië reis) waren gisteren voor een halve dag in Perth. Ondanks dat we elkaar slechts een paar uur zagen was het superleuk! :)

Hoe verleidelijk het ook is om door te gaan met het verkennen van West Australië vlieg ik vanavond naar Melbourne. Het wordt tijd om werk te vinden.

Liefs,
Petra

PS ik heb een Australisch telefoonnummer: 0474315097. En in Melbourne heb ik tien uur tijdsverschil met Nederland.

  • 07 Februari 2014 - 13:15

    Lenny:

    Hey P8!
    Het klinkt als een heerlijke tijd in Perth! Heeft iemand je al geprobeerd te vergiftigen met vegemite? Niet intrappen hoor, haha! Heeeeeeeeel veel plezier in Melbourne, ik ben heel benieuwd hoe je het daar vindt!
    Liefs,
    Lenny

  • 07 Februari 2014 - 14:42

    Jacqueline:

    Hey TimTam cookie! (die al geprobeerd daar?)
    Ok, als jullie nu ook nog goede muziek in jullie auto hadden dan klinkt dit echt als de drooooom roadtrip :D! Die foto's ook weer, hoe mooi! En wat leuk dat het allemaal zo goed lukt met couchsurfen, fijn is dat he! Voor nu, heel veel success met baantje vinden in Melbourne!
    xx liefs

  • 09 Februari 2014 - 20:30

    Assie:

    Hee lieve Peetje:) Klinkt als..... ik wil ook weer naar Australia!!!!! Geniet van het leven daar en succes met het vinden van een job in Melbourne, gaat je zeker lukken!!! XXXX

  • 11 Februari 2014 - 20:08

    Ellen:

    Klinkt weer goed Peet!! Wat onwijs tof klinkt dat couchsurfen zeg!! Ga 's kijken of we ons ter beschikking kunnen stellen in NL :D

    Blijf genieten en heel veel plezier in Melbourne (en succes met werken, hoort ook bij het westerse leven ;) )

    Kusss

  • 24 Maart 2014 - 16:12

    Sebastiaan:

    Hey Peet,
    Zo te zien vermaak je je nog steeds heel erg goed.
    Het blijft leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt.
    Genier er nog maar van en blijf ons verrassen met alle mooie verhalen.
    Grt, Sebas

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Petra

Back into the travelling life!

Actief sinds 09 Aug. 2006
Verslag gelezen: 555
Totaal aantal bezoekers 106509

Voorgaande reizen:

31 Juli 2013 - 06 Juli 2016

Een stukje wereld

26 Maart 2009 - 05 December 2009

Backpacken door Azie

22 Januari 2007 - 10 Juli 2007

Stage in Ierland en Belgie

13 Augustus 2006 - 17 Januari 2007

Uitwisselings semester in Amerika

Landen bezocht: