Bolaven Plateau & Vang Vieng Partyparadise! - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Petra Rijk - WaarBenJij.nu Bolaven Plateau & Vang Vieng Partyparadise! - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Petra Rijk - WaarBenJij.nu

Bolaven Plateau & Vang Vieng Partyparadise!

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

26 Oktober 2009 | Laos, Vangviang

Hi!

De tijd vliegt voorbij en het was een week vol met lol, ontmoeten van nieuwe mensen en ook weer bekende gezichten zien!

Vorige week maandag vertrokken we op de motorbike-tour op eigen houtje door het Bolaven Plateau, we vertrokken wat later dan gepland omdat het met bakken uit de lucht kwam vallen en we moesten wachten totdat het minderde. Eenmaal on the road was de eerste stop een van de vele watervallen in de omgeving, daarna reden we verder naar het dorpje Tad Lo waar ook weer meerdere watervallen zijn. In Tad Lo gingen we overnachten en omdat de rit er naartoe veel korter was dan we hadden gedacht hadden we nog de hele middag om rond te lopen....het dorp zelf is niet groot en het had een farmy feeling to it, alles heel chilled out overal liepen er biggen, kippen, koeien en eenden, katten en honden rond. We hadden een fles Whiskey meegenomen dus die zijn we voor de bungalow die in het bos lag gaan drinken met wat Cola. 's Avonds bij het restaurant gezeten, kletsen en drinken en we lagen allemaal al vroeg op bed, zaten nog helemaal in het Don Det slaapritme!

De volgende dag zaten we rond tien uur weer op de motorbikes en door de vele regenval waren de dirtroads allemaal veranderd in een grote modderglijbaan en dus konden we de geplande route niet doen. Na wat backtracken terug op de weg waar we de vorige dag vandaan waren gekomen zijn we weer naar een waterval gegaan. Alleen was de weg daarnaartoe op een punt heel modderig en toen we er overheen probeerden te gaan viel eerst Jenny om en daarna gingen Thomas en ik onderuit, gelukkig hadden we totaal geen speed dus waren we nog helemaal heel! Na het bezoek aan de waterval en wat eten gingen Dave en Sally terug naar Pakse want zij gingen 's avonds met de sleeperbus naar Vientiane. Wij reden door en zijn begin van de avond aangekomen in Champasak, daar staat een tempel die in dezelfde stijl als Angkor Wat is maar natuurlijk verre van dezelfde omvang. We waren alledrie doodop van het rijden de hele dag en lagen weer vroeg in bed.

Woensdagochtend reden we naar de tempel en deze was leuk om te zien maar tsja na Angkor Wat toch niet zo indrukwekkend. Daarna reden we terug naar Pakse, wat gelukkig niet een al te lange rit was. Om 2 uur in de middag waren we terug en hebben we gelijk de tickets voor de sleeperbus naar Vientiane geboekt. De rest van de middag was het dus wachten want in Pakse is verder niks te doen. Om half negen 's avonds werden we opgepikt en was het eventjes wat anders dan we hadden verwacht, de bedden waren niet groter dan een standaard 1-persoons bed alleen was het bedoelt voor twee! Op twee andere westerlingen na waren er alleen maar locals en die lachten ons wel wat uit, waarschijnlijk ook omdat ik de slappe lach kreeg zodra ik de bus zag en Jenny en ik ook nog eens de bedden recht voor de wc-deur hadden, we hebben dus flink gelachen. Om 1 uur 's nachts maakten we nog een stop en daarna ben ik gelukkig in slaap gevallen.

Donderdagochtend om zes uur kwamen we aan in Vientiane en na de slaap uit de ogen te hebben gewreven zijn we met een tuktuk naar het centrum gegaan en na een verfrissende douche en een ontbijt meteen door naar de Vietnamese Ambassade. Ik moest me Vietnam visum aanvragen en Jenny moest de datum op haar visum laten wijzigen. Na al het papierwerk zijn we Dave en Sally gaan ontmoeten en hebben we door Vientiane rondgelopen en een tempel bezocht. Vientiane is een hele relaxte stad, en ondanks dat het de hoofdstad is lijkt het meer op een groot dorp. Eind van de middag zijn we bij een leuke tent wat gaan drinken en had ik mijn allereerste wijn in 7 maanden tijd, superlekker! Na de wijn gingen we over op de cocktails (heerlijk dat alles hier zo goedkoop is!) en gingen Jenny en ik tussendoor even snel onze schone was ophalen. Onderweg terug van het guesthouse kwam ik onverwachts een bekend gezicht tegen; Jamie die ik ken uit Sihanoukville, Cambodja!! Hij en Chris en Garry (Engeland) waren net aangekomen, en nadat ze bij hetzelfde guesthouse als ons waren ingechecked zijn ze wat later de groep komen joinen, en hoe absurd: Garry en Chris kennen Dave en Sally van thuis! Na verplaatsing van restaurant was het tijd voor wat eten en een aantal BeerTowers van Beer Lao, en daar zijn Scott en Meghan (Canada) bij de groep toegevoegd. Het was een megagezellige avond die eindigde op een Laos bruiloft waar we onderweg naar huis langsliepen en voor werden uitgenodigd haha echt geweldig!

Vrijdagochtend met pijn en moeite opgestaan, echt top voelde ik me niet maar het Vietnam visum moest opgehaald worden, Jenny en ik in een tuktuk en na eventjes wachten en de oh zo niet vriendelijke blik van de man van de ambassade had ik me inmiddels laatste visum van deze trip in me paspoortje geplakt! Daarna tas inpakken, eten, en kaartspelletjes spelen om de tijd te doden. We werden om half twee opgepikt en een uur later zaten we in de bus, op de zijkant stond VIP-bus maar ik geloof dat die dat punt al ver voorbij was! Na een rit van vier uur die voelde als tien waren we in Vang Vieng, daar naar het Spicy Laos Backpackers Hostel gelopen en die is me toch gaaf! De dormitory is een groot tree house, geniale indeling en verder is het gewoon een perfecte hangplek. 's Avonds bij het restaurant kwam er weer een bekend gezicht bij, Chloe die ik ook ken van Sihanoukville, Cambodja, was samen met Jessica (Engeland) net aangekomen vanuit Vietnam, superleuk om Chloe weer te zien! Het werd verder een rustig avondje want iedereen was redelijk brak.

Zaterdag kon het tuben gaan beginnen!! In Vang Vieng is dat namelijk de enige activiteit, alle barren op de rivier langs en een supertijd hebben. Nadat iedereen er helemaal klaar voor was en de eerste bodem in de maag was gelegd gingen we tubes huren en werden we met een tuktuk naar de rivier en de eerste bar gereden. Vanaf daar kon het feest beginnen! Basically ga je in een tube de rivier af en trekken de bars je via een touw naar binnen en zo ga je dan heel wat barren af. De meesten hebben een swing; hangen aan een touw heen en weer slingeren boven de rivier en daarna loslaten en een flinke sprong maken, dat heb ik dus ook mooi even gedaan bij de tweede bar, het was super! Verder schrijft iedereen op elkaar met verf, maar was Jenny zo vriendelijk om spraypaint op mij te gebruiken, me buik is nu nog steeds rood van de verf! Maar het allerleukste bij alle barren was toch echt wel de modderpoelen en dat betekende maar 1 ding: MODDERGEVECHT!!!! :D We hebben echt zo gigantisch veel lol gehad, mudfights are the best ever! Iedereen had het in zijn oren, neus en mond zitten en we waren allemaal moddermensen hahaha! Na een hele middag drinken en moddergevechten gingen we weer terug naar het hostel voor een hard nodige douche. 's Avonds ging het feest weer vrolijk verder in de vele barren en kan niemand meer herrineren hoe laat we terug waren maar geloof niet dat het vroeg was....

Gisteren was er maar weinig activiteit: hangmat hangen, poging tot boek lezen, staren naar het onwijs mooie uitzicht, zitten in de Friendsbar, eten, drinken en met pijn en moeite bewegen van alle beurse plekken door het tuben. Iedereen had ook flink wat krassen en wonden van de rotsen en ik heb onder me voet een flinke kras zitten van het eerste moddergevecht dus ik loop nu beetje mank maar goed dat heelt ook wel weer! 's Avonds ben ik niet al te laat me bedje ingedoken.

Zometeen gaan we met een busje naar Luang Prabang, inmiddels zijn we met zijn elven en hebben we een heel minibusje met 25 stoelen voor ons alleen, iedereen kan dus heerlijk relaxed zitten tijdens de zes uur durende rit.

En verder:

- Was het on the road in het Bolaven Plateau weer veel zwaaien, alle mensen van de dorpjes waar we doorheen reden zwaaiden en riepen Sabaidee!!
- Had ik na drie dagen een ontzettend zere kont van het zitten op de motorbike, het was allemaal niet echt comfortabel
- Hebben we in de drie dagen een kleine 320 km afgelegd op de motorbike
- Doen we hier alles op Lao-Time; als je een tijd van de bus krijgt tel er dan maar gerust een half uur of langer bij op voordat die op komt dagen....iedereen is zo relaxed hier. Soms iets te want in de restaurant kan de wachttijd wel eens wat lang worden...
- Lachen we hier ons echt helemaal suf om de Engelse fouten in de menu's. Grappigste tot nu toe was Testing Snacks i.p.v Teasting, en French Fires i.p.v. Fries haha
- Heb je in Vang Vieng de Friends bar, Family Guy en een Simpson bar, Ideaal voor een hangdagje en relaxed tv kijken!
- Werden de tubes die we hadden gehuurd steeds gestolen en dat deden wij dan ook maar want we wilden wel de deposit terugkrijgen en zonder tube ging dat niet
- Is Vang Vieng partyparadise!!
- Heb ik weer voor wat langere tijd een reispartner want Jenny gaat net zoals ik Vietnam in en zij heeft daar drie weken en ik vier, waarschijnlijk doen we twee weken samen in Vietnam
- Is het mega chilled out in Laos, eindelijk eens wat meer rust en word je niet steeds besprongen nadat je de bus ergens uitkomt, of hoor je continue transport, tuktuk?!


Kus,

Peet

  • 26 Oktober 2009 - 07:30

    Marjo:

    Hi Peetje,

    Ziet er lekker uit, die mudfights! Wel echt GEWELDIG uitzicht vanuit de hostel.. Nog bedankt voor je kaartje, als je het nu hebt over Ankhor Wat, weet ik waar je het over hebt! :)

    Enjoy!!
    Kus

  • 26 Oktober 2009 - 08:07

    Vinnie:

    Hey Peet!Coole foto's, weer om belachelijk jaloers van te worden! Trouwens, hebben ze echt een family Guy bar? Dat lijkt me fantastisch! Daar kan ik uren naar kijken hihi.
    xoxo Vinnie

  • 26 Oktober 2009 - 10:08

    Jacq:

    Jooww Muffin!
    Whoaaaa wat een gaaf avontuur weer! Heerlijk dat tuben en moddergevecht! Zo'n coole foto's ook!
    Trouwens, nog een leuke en veel voorkomende spelfout in de Chinese menu's: tried rice... hmm.
    Enjoy! xx

  • 26 Oktober 2009 - 13:41

    Assie:

    Zo, zo, dat ziet er best wel soepeltjes uit: jij en je swing!!! Veel plezier weer de komende week! XXXX

  • 27 Oktober 2009 - 10:21

    Cleo:

    Wat een foto's! Super mooi uitzicht vanuit de hostel. Echt leuk om te horen dat je zoveel onderneemt en het naar je zin hebt!

  • 28 Oktober 2009 - 12:53

    Roxanne:

    Hoi peet,
    je kent me veder niet. ik heb een vraag voor jou! Zou jij voor mij a.u.b willen uitzoeken hoe je one love in het laotiaans schrijft! dit zou ik echt heeeeeeeeeeeel graag willen weten. Een tip in vang vieng in ook the bleu lagoon idd ook lekker te doen op je fietsje met hoeveel km jij aflegt :P.
    ben er zelf vorig jaar geweest en vind laos echt geweldig gewoon.
    Dus geniet er lekker van en take care.
    Mijn email is roxyvaneck@live.nl.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Petra

Back into the travelling life!

Actief sinds 09 Aug. 2006
Verslag gelezen: 382
Totaal aantal bezoekers 106491

Voorgaande reizen:

31 Juli 2013 - 06 Juli 2016

Een stukje wereld

26 Maart 2009 - 05 December 2009

Backpacken door Azie

22 Januari 2007 - 10 Juli 2007

Stage in Ierland en Belgie

13 Augustus 2006 - 17 Januari 2007

Uitwisselings semester in Amerika

Landen bezocht: