Super relaxed Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Petra Rijk - WaarBenJij.nu Super relaxed Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Petra Rijk - WaarBenJij.nu

Super relaxed Luang Prabang

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

31 Oktober 2009 | Laos, Luang Prabang

Hi!

Wat sneller een update dan normaal maar ik heb geen idee wanneer ik weer internet heb...

Afgelopen maandag vertrokken met met zijn elven (Scott, Meghan, Chris, Garry, Jamie, Chloe, Jessica, Dave, Sally, Jenny en ik) naar Luang Prabang. Dave, Sally en ik waren de enige drie zonder kater en de weg was er eentje door de bergen met nogal veel bochten, de rest was dus niet al te vrolijk hihi Na zeven uur heerlijk relaxed over twee stoelen verspreid te hebben gezeten kwamen we aan in Luang Prabang, de grootste stad van het noorden die we in NL een dorp zouden noemen. Accommodatie voor de hele groep vinden was natuurlijk onmogelijk dus ik ben met Jenny, Dave en Sally naar een guesthouse gegaan en de rest is bij Spicy Laos Hostel ingechecked. Zo een grote groep is leuk maar verre van praktisch, dus ik ging met Dave en Sally de nightmarket op waar ik weer veels teveel leuke dingen zag. Onderweg kwamen we de rest tegen en zijn we met zijn allen op de markt gaan eten. Daarna ging de rest terug naar het hostel voor een douche en ik ging met Dave en Sally op zoek naar een leuk tentje om wat te drinken en toen was er weer zo een mega-toeval-moment, van alle barren en restaurants die er zijn lopen wij degene binnen waar Thomas zit! Hij was al een dag eerder dan ons vertrokken uit Vientiane. De hele avond gezellig met hem gekletst en daarna Jeu de Boules gespeeld (dat schijnt nogal groot te zijn hier in Laos, ik wist van niks!) en tsja ondanks dat Thomas de Fransman is die het goed hoort te kennen hebben Dave en ik hun team mooi twee keer ingemaakt. Thomas en Sally bedachten hele strategieen en wij dachten: degene die geen bier in de hand heeft gooit en tsja gooi maar gewoon zo dicht mogelijk bij de kleine bal in de buurt, en dat werkte dus prima bleek haha! In Luang Prabang sluit alles om uiterlijk half 12 en dan is er nog maar een ding te doen net ietsje buiten het centrum: Bowlen! Dat gingen wij dus ook doen en de rest van de groep was daar al, best een grappig gezicht zoveel amper nuchtere mensen op een bowling baan. Ik ben megabagger in bowlen en mijn score was er dan ook eentje met veel nullen...

Dinsdag ben ik de hele dag met Thomas, Dave en Sally op pad gegaan. Na een ontbijt zijn we fietsen gaan huren om heel Luang Prabang rond te rijden en de tempels te bezoeken. Omdat het zo snikheet was zijn we ook vaak gestopt om ergens wat te drinken, anders was het niet uit te houden. Na een paar uur ging Thomas terug naar zijn guesthouse en ben ik met Dave en Sally nog wat rond gaan rijden. Daarna zijn we op de kamer boeken gaan lezen maar vielen alledrie al snel in slaap, best vermoeiend al die activiteit haha. 's Avonds hadden we afgesproken met Thomas en zijn we met zijn vieren gaan eten. De volgende dag vertrokken Jamie, Chloe, Jessica, Chris en Garry dus nog even langs het restaurant waar hun zaten om afscheid te nemen en heb daarna me bedje opgezocht.

Woensdag waren we weer met zijn vieren (Jenny, Dave, Sally en ik). 's Ochtends ging de wekker al vroeg om 5.15 uur, want ik ging samen met Dave en Sally naar de Alm Giving. In Luang Prabang zijn er ontzettend veel monnikken, en elke ochtend geven de lokalen rijst aan hun, dit gaat via een rij van lokalen knielend op de stoep en de monnikken lopen dan in een rij langs met hun potten. Heel mooi om te zien, maar helaas is het wel beetje verpest omdat het zo een toeristenattractie is geworden en sommige mensen er geen respect voor hebben door midden in het gezicht van een monnik een foto te maken, terwijl je juist afstand hoort te houden. Na de Alm Giving ben ik me bed ingedoken voor twee uurtjes en daarna zijn we
door Luang Prabang gelopen en wat winkels afgegaan, en toen was het weer tijd voor wat drinken bij een van de relaxte bookshops. In de middag ben ik met Dave en Sally naar de Kuang Si Waterfall gegaan, Jenny was daar al geweest op dinsdag met de anderen. Deze waterfall bestaat uit verschillende plateaus en bovenaan is dan de grote waterval, heel mooi om te zien en in de rustige plateaus kon je zwemmen. Het water was ijskoud dus Sally bleef aan de kant maar Dave en ik hebben een heel verfrissend duikje genomen. 's Avonds met zijn vieren de nightmarket weer onveilig gemaakt en daarna uit eten gegaan met Scott en Meghan die de volgende dag vertrokken, het is geen late avond geworden, iets wat ook onmogelijk is in Luang Prabang.

Donderdag was het de laatste dag samen met Dave en Sally en eind van de ochtend gingen we met een boot naar de Tham Ting Cave, een lange tocht ernaartoe maar wel door heel mooi landschap. Op de terugweg naar Luang Prabang stopten we nog bij een Whiskeyvillage en dit was een beetje een teleurstelling omdat wij dachten dat we te zien zouden krijgen hoe whiskey gemaakt word maar het was gewoon een dorpje met wat souvenirkraampjes en en tempel, binnen twintig minuten zaten we dus weer in de boot. Eenmaal terug zijn we Sushi gaan eten en daarna begon er een race tegen de klok, de That Put Si Temple staat hier namelijk op een heuvel en vanaf daar heb je een mooi uitzicht op de zonsondergang. We renden zo goed en snel als dat ging de trappen op, ik was kapot! We made it in time and het was een inderdaad een mooi uitzicht, alleen wel wat veel mensen...ik heb een foto gemaakt van alle mensen in een rij die fotos aan het maken waren hihi Omdat het de laatste avond met Dave en Sally was zijn we luxe gaan eten: Laos Barbeque, de tegel in het midden van de tafel word eruitgehaald en daar komt dan een pot met hete kolen en plateau voor in de plaats, heerlijk eten! Na het eten hebben we een fles Whiskey gekocht van het restaurant en een hele gezellige avond gehad die eindigde op de kamer met kaartspelletjes.

Gisterochtend om acht uur bedje uit om afscheid te nemen van Dave en Sally, dit was superjammer want zijn goede vrienden geworden en hebben zoveel lol met zijn allen gehad. Ik en Jenny waren weer met zijn tweetjes en na een ontbijt zijn we bij de bookshop gaan zitten, boekje lezen en dagboek bijschrijven maar bovenal de ontzettende hitte van buiten vermijden. 's Avonds weer de nightmarket op om de laatste souvenirs en cadeaus te kopen en daarna werd het een lui avondje op de kamer.

Vandaag was een relaxte dag, beetje rondlopen door de straten en bij de bookshop hangen totdat we verplaatsten naar het guesthouse maar niet voordat er nog een overheerlijke smoothie was gekocht...ohoh wat is het leven hier toch zwaar ;)
Vanavond zijn er in alle barren Halloweenparties, daar gaan wij dus ook mooi even heen! En de curfew van Luang Prabang is speciaal hiervoor verzet naar 2 uur 's nachts.

Morgen vertrekken we naar Luang Nam Tha, dit ligt bij de grens met China en als het goed is gaan we daar kayakken. En halverwege volgende week gaan we alweer richting de Vietnamese grens, mijn laatste land van deze trip en dat is wel heel erg gek, het gaat zo snel allemaal!

En verder:
- Verlaten we morgen na 6 dagen Luang Prabang, ik zou nog wel langer kunnen blijven het is hier zo heerlijk rustig!
- Lopen er in Luang Prabang ontzettend veel monnikken rond, en omdat die geen vrouw mogen aanraken lopen ze steeds met een grote boog om me heen, eentje schermde zich zelfs af met een paraplu...het is wel lachen om te zien.
- Ben ik hier verslaafd geraakt aan de BBQ vis van de markt, hhhmm!!
- Had ik van de week een niet zo een leuke ontdekking in mijn backpack...mijn riem, sarong en neppe all-stars hadden schimmel vanwege de vochtigheid hier. Ik heb al eerder een paar schoenen moeten weggooien, ik word hier niet vrolijk van!
- Staat Laos nu op nummer 1 als favoriete land en Luang Prabang without a doubt nummer 1 van de steden!
- Was het weer lastig foto's kiezen
- Voelt het ontzettend gek dat ik nog maar een land te gaan heb en het er dan alweer op zit :(

Kus,

Peet

• 31 Oktober 2009 - 12:38

Marjo:

Ben waarschijnlijk al wat te snel met mijn reactie...foto's?? Zal zo nog n keer checken ;)
    Ja, klinkt als het Laos waar ik van gehoord heb...geweldig! Veel plezier met kayakken, toch niet even een oversteek naar China? Nog ruim een maand....en dan heb je weer genoeg schoenen om uit te kiezen! :) KUS

• 31 Oktober 2009 - 14:49

Vinnie:

Wat een super foto's! Ik kwijl er helemaal van!
    Hey heb zelf ook nog goed nieuws! Ik ben vandaag na een 2e gesprek aangenomen bij talisman travels als bestemmingsspecialist Latijns Amerika (Brazilie in t bijzonder). Cool he!

• 31 Oktober 2009 - 15:22

Asssiiiee:

Loas op 1???? En what about Indo dan??? Tsja heb ook wel veel goede verhalen gehoord, leuk hoor daar allemaal. En ook wel gezellig dat je steeds overal reisvrienden opnieuw tegenkomt.

Hier heel hard werken: waait nu keihard dus zijn veel gasten. Alles vol tot eind December! Geniet van die laatste maand!!!!! XXXX

• 31 Oktober 2009 - 15:29

NItz:

Hee schat!

Ontzettende mooie foto's!! Super verhaal weer meid.. ik ga zo reageren op je mail en nog 35!!!!!!!!!! dagen :D Whoooo voor ons dan ;-)

Nou tot snel meis..

Kus

• 02 November 2009 - 13:42

Jacq:

Wooaa klinkt heerlijk! Dat Luang Prabang moet wel heeeeell relaxed zijn als het op je nummer 1 staat na al die plekken en landen die je gezien hebt. Aanradertje dus?! :p
    xx

• 03 November 2009 - 10:11

Lenny:

P8je!
    Wat zien je foto's er gaaf uit zeg! En ik moet wel lachen, want dit is de eerste keer dat ik lees dat je het snikheet hebt gehad, en dat ik denk; 'hoe voelde dat ook alweer?'. Moet niet gekker worden hoor! Volgende week maandag vlieg ik weer jouw kant op!!! Alleen jammer dat ik WEER in KL zit, hihi! Heeeeeel veel plezier nog je laatste uurtje in Laos; Sapa is ook echt schitterend hoor!!! En ik ben heeeeeeeel benieuwd wat je van Hanoi gaat vinden, hahaha! (CHAOS!)

Kus!
    Lenny

• 04 November 2009 - 12:42

Dicky:

Hoi Petra,

Ik denk dat je al onderweg bent naar Vietnam.
    Leuk dat je met z'n tweeen reist!
    Ik kijk al weer naar je volgende verhaal uit en mooie foto's!
    Veel plezier en geniet er nog van het laatste maandje!

Groetjes Dicky x