From Moscow with love! - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Petra Rijk - WaarBenJij.nu From Moscow with love! - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Petra Rijk - WaarBenJij.nu

From Moscow with love!

Blijf op de hoogte en volg Petra

03 Augustus 2013 | Rusland, Moskou

Hi,

Afgelopen woensdag vloog ik, na uitgezwaaid te zijn door Lenny, Marjolein en Suzanne op Schiphol, via Londen naar Moskou. Na een veels te duur taxiritje vanaf het vliegveld kwam ik aan bij het hostel waar ik al snel uitgeput in slaap viel. Donderdag heb ik eerst mijn treintickets voor de Transmongolie express opgehaald bij de lokale reisagent hier, dat was nog een heel gepuzzel met de metro en onduidelijke kaart maar ik heb mijn tickets! Daarna kon het verkennen van de stad beginnen. Via het Alexanderpark kwam ik uit bij het Rode plein waar het historisch museum, kazan kathedraal, het Kremlin, mausoleum van Lenin, het luxe en zeer grote GUM shopping mall en de niet te missen kleurrijke sprookjesachtige St. Basiliuskathedraal aan staan. De laatste is naar mijn mening het mooiste wat ik in Moskou heb gezien! En 's avonds waren de gebouwen aan het Rode Plein verlicht, ook dit was mooi om te zien en gaf een hele andere sfeer dan overdag. Verder heb ik nog het Bolshoi theater en een aantal kathedralen gezien.

Naast het historisch museum ligt een koperkleurige plaat in het wegdek en het schijnt dat wanneer je op deze plaat staat en een muntstuk over je schouder naar achteren gooit, je een wens mag doen. Dus dat heb ik ook maar even gedaan ;) Alleen loopt er vervolgens een "zwerver" die alle muntstukken opraapt die de toeristen daar achterover gooien, volgens mij is dat nog aardig wat zo aan het einde van de dag!

Het Kremlin (wat letterlijk vertaald "versterkte stadsvesting" betekent) heb ik gisteren binnen de muren bezocht, alleen het deel wat toegankelijk is voor toeristen. Er waren in ieder geval genoeg politieagenten om je op de toegestane paden te houden ;) Wat wel grappig was, was dat er in het Kremlin echt een mega groot plein is en daar staan dan met slechts drie zebrapaden aangegeven waar de toeristen mogen lopen. Maar omdat de rest van het plein leeg is dwaalde er wel eens een toerist van het zebrapad af en binnen een seconde werd er druk gefluit en gezwaaid, oh wee als je van het zebrapad afweek! Na het Kremlin ben ik relax gaan slenteren door de toeristische wijk Arbatskaja waar ook mijn hostel ligt. Daar ontdekte ik ook een Starbucks waar ik gisteren en vandaag heerlijk in een grote fauteuill het einde van mijn dag heb doorgebracht, dat was in ieder geval een stuk gezelliger dan in mijn hostel met alleen maar Russen..

Vanochtend ging voor het eerst de wekker vroeg af want ik ging naar het mausoleum van Lenin, hij ligt sinds zijn overlijden in januari 1924 daar al gebalsemd opgebaard. Ik wist niet zo goed wat ik er van moest verwachten maar had al gelezen dat camera etc niet toegestaan is. Dus slechts met portemonnee en zonnebril op zak heb ik mij in de wachtende rij aangesloten. Toen bleek dat ik tussen een grote tourgroup Chinezen stond haha, dat werd me toch iets teveel dus heb een paar stappen voorgedrongen en ben tussen Russische toeristen gaan staan. Na de poortjes controle loop je langs de muur van het Kremlin het mausoleum binnen, een donkere koude ruimte waar om de twee meter een politieagent staat. Vervolgens loop je om de kist heen waar Lenin ligt opgebaard en is stilstaan uit den boze. Er langs lopend keek ik met lichtelijke verbazing naar dit lichaam van een man die al 89 jaar geleden overleden is, bizar! Dit alles in het mausoleum duurde overigens slechts max 45 seconden ;) dan sta je weer buiten en loop je langs de graven van andere Russische leiders, die bij de muur van het Kremlin zijn begraven, het Rode Plein op. Daarna heb ik mijn camera bij het hostel opgehaald en heb ik nog een kerk bezocht. Vanavond mijn tas vast inpakken en klaarmaken voor de treinreis van morgen, om 13.05u Moskou tijd vertrek ik zal ik donderdag 8 Augustus aankomen in Irkutsk waar ik twee dagen zal verblijven.

En verder:

- Was het vanaf Londen toch nog 6 uur vliegen naar Moskou
- Is de valuta hier Russische roebel
- Heeft Moskou bijna 12 miljoen inwoners
- Is het hier twee uur later dan in Nederland
- Ga ik weer een tijdsgrens over onderweg naar Irkutsk daar is het zeven uur later dan in Nederland
- Zijn de Russen ontzettend behulpzaam en proberen ze op hen best te communiceren ondanks dat ze vaak maar drie woorden Engels kunnen, en met handen en voetenwerk kom je gelukkig ook een heel eind
- Ben ik natuurlijk ook wel flink wat norsere Russen tegengekomen maar daar trek ik me niet zoveel van aan
- Lopen de vrouwen hier echt van top tot teen verzorgd en gestyled over straat, super elegant, chique en vrouwelijk
- Is van de oudere generatie bij de meerderheid van de vrouwen niks meer te zien van de elegante jongedame die ze ooit waren, ik vraag me toch af waar dat fout gaat..
- Heb ik het uitgaansleven in Moskou gelaten voor wat het was want met mijn sneakers en niet hippe kleding voelde ik me er op straat vaak al niet echt tussen passen dus laat staan in een bar/disco
- Lig ik op een kamer met 14 bedden die elke nacht wel vol is, gelukkig heb ik oordopjes bij anders zou ik geen oog dichtdoen
- Slapen/wonen er vooral Russen in het hostel, dat is geloof ik heel normaal hier want heb dat in meerdere reviews gelezen toen ik op zoek was naar een hostel
- Word ik vaak in het Russisch aangesproken. Ik weet niet of ik er nu echt zo Russisch uitzie of dat het simpelweg is omdat ze hier amper Engels kunnen. Al vond een Aziatische toerist ook dat ik er Russisch uitzag en lopen Russen soms op straat op me af om wat te vragen, maar ik versta er niks van en zij mij ook niet... Wat zullen ze mij toch steeds vragen?!
- Houden ze de stad hier heel goed schoon maar stinken de toiletten een uur in de wind naar urine, ondanks de toiletjuffrouw die overal aanwezig is
- Heb ik besloten het echte Russische eten in Irkutsk te gaan ontdekken want Moskou is een prijzige stad
- Heeft de stadsplattegrond die ik van het hostel heb de straatnamen in het Engels staan maar de straatnaambordjes op straat zijn allemaal in het Russisch, kaartlezen had ik dus na een minuut al opgegeven
- Kan ik na een paar dagen de simpele woordjes wel ontcijferen in het Russisch maar voor de rest is er geen wijs uit op te maken

- Heeft Moskou een ontzettend groot en goed metrosysteem, en goedkoop want voor een enkeltje betaal je slechts 70 eurocent. Toch heb ik zo een beetje alles gelopen want dan zie je meer van de stad en kan ik mij ook beter oriënteren. Nadeel is wel dat mijn benen nu voelen alsof ik de Moskouse driedaagse heb gelopen.....
- Heb ik heerlijk zonnig weer gehad hier
- Is het zowel binnen als buiten de muren van het Kremlin omringd door politie en het leger, de een nog norser kijkend dan de ander. Zolang jij je netjes aan de regels houd en binnen de aangelegde paden loopt dan is er niks aan de hand, doe je dit niet dan word er wild zwaaiend fluitend en in het Russisch je duidelijk gemaakt dat je verkeerd bezig bent
- Ik raad Moskou zeker aan als stedentrip, zorg alleen wel voor een ruim budget ;) - Haal ik mijn ontbijt lunch en avondeten gewoon bij de supermarkt, best leuk dat uitvogelen wat wat is en andere dingen proberen. Zo heb ik een avond augurken en een andere avond tomaten bij de saladebar in de supermarkt gehaald waarvan ik dacht dat deze 'normaal' zouden smaken, maar het was na een hap al alsof ik de middellandse zee in mijn mond had
- Heb ik hier nog geen medereizigers ontmoet maar hoop dat daar in de trein verandering in komt
- Heb ik sinds gisteravond last van een lichte verkoudheid en hoop ik dat ik mij niet heel de treinreis ellendig ga voelen van al het gesnotter en genies..
- Ga ik zometeen een poging doen om foto's te plaatsen, dus staat er nog niks bij kijk dan later nog eens en staat er dan nog niks dan is het niet gelukt ;)

Ik vind Moskou een stad met mooie bezienswaardigheden en heb mij hier prima vermaakt. Ik kijk uit naar de andere twee plaatsen die ik nog aandoe in Rusland aankomende week. Nu eerst vier dagen in de trein verblijven, ik ben benieuwd hoe dat gaat zijn!

Liefs,
Petra

  • 03 Augustus 2013 - 19:01

    Nitz:

    Hee Peet,

    Goed om te lezen dat je goed en veilig bent aangekomen in Moskou. Leuk verhaal om te lezen ook! Ik ben benieuwd hoe andere Russische steden zijn die je gaat aandoen en vooral ook benieuwd hoe je treinreis zal zijn. Veel plezier de komende dagen in de trein!

    Xnitz

  • 03 Augustus 2013 - 20:07

    Kate C:

    I'm reading your blog translated via Google! It makes some of the sentences funny, but it does a pretty good job overall! It's so exiting to read about you traveling again! I'll live vicariously through you right now. Have fun!

  • 03 Augustus 2013 - 22:11

    Loes:

    Toch een oost Europees uiterlijk dan als Russen jou de weg (of zoiets) gaan vragen haha. Netjes op de zebrapaden blijven en dan gaat het voor de rest in Rusland ook wel goed komen. Enjoy!!!!!

    X Loes

  • 03 Augustus 2013 - 22:34

    Samera:

    Wauw Petra, wat een gave verhalen, nu al! Ik wens je heel veel plezier met je reis en zal je zeker volgen. (Even voor de zekerheid; we hebben elkaar alweer 4 jaar geleden heel even ontmoet in Maleisie in Cameron Highlands en Perhentian Islands waar jij met Lenny was en ik met een reisgenootje). Groetjes Samera

  • 05 Augustus 2013 - 12:39

    Johan:

    Hee Peet!

    Alweer een hoop gezien en meegemaakt in een korte tijd!
    Toch nog best grote stad met 12 miljoen inwoners, is al de helft
    meer als heel Zwitserland heeft. ;)
    Ben benieuwd naar de foto`s en wat er gaat komen in Irkutsk +
    hoe het Russische eten daar is! Geniet van je treinritje waar je je
    benen misschien een beetje kan rusten, zodat je er daarna weer
    tegenaan kan. ;)

    Groetjes je kleine broertje!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Petra

Back into the travelling life!

Actief sinds 09 Aug. 2006
Verslag gelezen: 689
Totaal aantal bezoekers 106469

Voorgaande reizen:

31 Juli 2013 - 06 Juli 2016

Een stukje wereld

26 Maart 2009 - 05 December 2009

Backpacken door Azie

22 Januari 2007 - 10 Juli 2007

Stage in Ierland en Belgie

13 Augustus 2006 - 17 Januari 2007

Uitwisselings semester in Amerika

Landen bezocht: