Beijing, Pingyao en Xian - Reisverslag uit Chengdu, China van Petra Rijk - WaarBenJij.nu Beijing, Pingyao en Xian - Reisverslag uit Chengdu, China van Petra Rijk - WaarBenJij.nu

Beijing, Pingyao en Xian

Blijf op de hoogte en volg Petra

14 September 2013 | China, Chengdu

Hi,

'See you in China!' riepen Nathan en ik naar elkaar in Ulaanbatar op de vroege ochtend van 1 september, terwijl we beiden een ander deel van de trein instapten.

31 uur later was het liefde op het eerste gezicht toen ik Beijing zag, een geweldige stad!

Na het smakeloze eten in Mongolië hebben we de eerste avond in Beijing al gelijk vuurspuwend op straat gestaan, ik was even vergeten dat er hier wel kruiden worden gebruikt! Delicatessen van Schorpioen en spin tot aan hagedis, inktvis en koemaag kon er gegeten worden. Ik heb het toch maar gewoon bij de loempia's en dumplings gehouden.

De toeristen klassiekers Verboden Stad, Lama Temple, Tianmen Square, Drum Tower, Olympic Park en het Zomerpaleis zijn allemaal bezocht.
Ook waren Thijs en Irene nog in Beijing en op hun laatste avond hebben we, gezellig de voetjes van de vloer gedanst in club Mix, een tip van goede Nederlandse vriend Erik die in Beijing woont (Thanks Erik!).

Wereldwonder De Chinese Muur, totaal ongeveer 6259 kilometer lang, kon natuurlijk niet overgeslagen worden en we bezochten het 'stukje' muur genaamd Jinshaling, het stuk dat niet gerestaureerd is en waar maar weinig toeristen komen. Genietend van het uitzicht en proberen te bevatten hoe groot de muur is brachten we de tijd daar door. Woorden kunnen eigenlijk niet omschrijven hoe indrukwekkend de muur is dus ik hoop dat mijn foto's het een beetje kunnen overbrengen.

Na een week in Beijing maakte mijn achterste kennis met de stoelen in de trein van Beijing naar Pingyao. De nacht werd doorgebracht tussen ongeveer 120 Chinezen met een buurman die onbeperkt de coupe van harde scheten voorzag en een peuter die zo lief was haar plas naar mijn stoel te laten lopen. Na ruim 9 uur lang elke mogelijke slaappositie aan te hebben genomen in de stoel (zonder succes) kwamen we aan in Pingyao. Daar konden we drie dagen bijkomen in dit relaxte historisch stadje en de omgeving. In Pingyao kan je goed zien hoe China er back in the old days uit zag, moet je alleen wel even de tientallen toeristenwinkels wegdenken ;)

Ook van Pingyao naar Xian hadden we weer hardseats tijdens de ruim 8 uur durende nachttrein. De Chinezen in de coupe waren heel vriendelijk en wouden maar al te graag communiceren met ons. Mijn Chinese buurman zonder gevoel voor timing echter iets te graag want om half drie 's nachts ging hij zijn Engels oefenen met mij. Het feit dat ik daar snotverkouden met rode neus, waterige ogen, wallen tot aan mijn kin en in zombie modus zat snapte hij geloof ik niet helemaal... En om 6 uur 's ochtends vroeg hij nog even "Excuse me, what season is it now in your country?"..... Tsja wie wil dat nou niet weten op dat tijdstip na een slapeloze nacht?!

De eerste dag in Xian heb ik slaapwandelend en verkouden doorgebracht en 's avonds kwam goede vriend Rik uit Nederland aan die hier op vakantie is, gezellig!! :)

Gisteren hebben Nathan, Rik, Casper, en ik het welbekende Terracotta leger bezocht. Onwijs indrukwekkend vond ik het, het is bijna niet voor te stellen hoe groot dit is en dat terwijl er ook nog heel veel niet opgegraven is.

Met een glimlach namen we die avond plaats in de trein van Xian naar Chengdu want dit keer hadden we bedden: "This beats any five star hotel right now, I am in heaven!" Na een heerlijke treinrit van 16 uur zijn we vanochtend aangekomen in Chengdu, wat in het westen van China ligt en grenst aan Tibet.

En verder:
- Is in China de breedte van het treinspoor anders en werden bij de grens de wagons aan banden opgetild en daarna het onderstel van de trein verwisselt. Ik heb hier doorheen geslapen maar later het filmpje gezien van Nathan.
- Heb ik met de Transmongolië express van Moskou tot aan Beijing ongeveer 7865 kilometer per trein afgelegd.
- Hebben we in Beijing ook een middag gefietst en ik kreeg het nummer "nine million bicycles in Beijing" maar niet uit mijn hoofd.
- Zijn er maar weinig dagen dat er blauwe lucht te zien is in de steden, waarschijnlijk door de vele smog die er hangt.
- Dragen de peuters hier geen luiers maar 'kontloze' broeken zodat ze overal hun behoefte kunnen doen op straat of zelfs in de metro en trein, ik ben er nog niet aan gewend...
-Zijn ze hier gek op rode bonen die in vele koekjes als zoetige vulling wordt gebruikt. Het ziet er echter uit als chocola, dat was dus wel even een verrassende smaak de eerste keer..
- Vergeet ik soms wel eens dat er ongeveer 1,3 miljard mensen in dit land wonen en er dus eigenlijk niet echt 'kleine' dorpen of steden zijn. In ieder geval niet zoals we die in Nederland gewend zijn ;)
- Heb ik me rot gelachen om de Engelse vertalingen op de Chinese menukaart. Enkele voorbeelden: Cold naked oats noodle in sauce, pulled pieces, the cat's ear, bubble oil cake, Fry Long Yam Pulling Lousy then, Dips in Water Bowls Bald
- Heeft Nathan in Pingyao de 'Engelse vertalingen' nog op een bord geschreven na aandringen van de onwijs vriendelijke en leuke kok van het restaurant waar we hadden gegeten. We wisten niet of we moesten zeggen dat de vertalingen van geen kant kloppen...
- Vind ik tot nu toe de Chinezen vriendelijk volk.
- Hebben Nathan en ik grotendeels dezelfde route door China waardoor we waarschijnlijk tot ongeveer 24 september nog samen reizen.

Liefs,
Petra

  • 14 September 2013 - 16:40

    Assiee:

    Hee menina - klinkt alsof je het onwijs leuk hebt daar:)))) Goed bezig! En gezellig dat je een reismaatje hebt voor de komende tijd, vind wel dat hij ook nog even moet blijven voor je verjaardag..! Ik al bijna naar het fijne kikkerlandje - ook zin in!!! Enjoy daar - beijos x

  • 14 September 2013 - 16:53

    Suus:

    Pee!
    Kan me voorstellen dat een trein met bedden heaven is na de treinritjes daarvoor.
    Mooi verhaal weer van het eten en de vieze gewoontes daar...
    Ben benieuwd naar de foto's!! Alleen...zie ik die niet. Klopt dat?

    En mooi dat je met Rik hebt kunnen meeten, nu eindelijk je fotoboekje op zak ;).

    Kus!

  • 14 September 2013 - 20:43

    Marjo:

    Hi tante Peet!!!

    Fijn dat de Chinezen alles mee vallen! ;)
    Klinkt als een goede trip. Morgen ondernemen Oda en ik de reis naar de IJselstraat, ook het begin van een nieuw avontuur :)

    Langzaam aan richting Tibet, spannend!
    See U @ FaceTime

    Xx
    Jeroen, Marjolein & Oda

  • 15 September 2013 - 12:38

    Adri:

    Hallo Petra,

    Inderdaad Beijing is een prachtige stad met vele hoogtepunten wij vonden dit ook heel mooi net als trouwens het Terrecotta leger voor ons was het een indrukkende reis nog heel veel reisplezier toegewenst van je allerliefste oompje Adri

  • 15 September 2013 - 16:59

    Marja:

    Hoi Petra,

    Wat weer een heerlijk verhaal.
    Goed dat je een reis maatje hebt,klinkt wat gezelliger en veiliger.
    Wens je nog veel spannende en mooie dingen toe!!
    Lieve groet Marja.

  • 23 September 2013 - 17:09

    Jacqueline:

    Haha zo mooi om te lezen hoe je met humor de mooie dingen maar ook de ongemakken van China meemaakt. Zo zit je uren op een harde stoel in een volle trein en zo sta je te genieten op de Chinese muur :)! En China is gewoon zo een boeiend land, alleen al voor de cuisine en de menukaarten natuurlijk hehe!
    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Petra

Back into the travelling life!

Actief sinds 09 Aug. 2006
Verslag gelezen: 774
Totaal aantal bezoekers 106464

Voorgaande reizen:

31 Juli 2013 - 06 Juli 2016

Een stukje wereld

26 Maart 2009 - 05 December 2009

Backpacken door Azie

22 Januari 2007 - 10 Juli 2007

Stage in Ierland en Belgie

13 Augustus 2006 - 17 Januari 2007

Uitwisselings semester in Amerika

Landen bezocht: