First week Malaysia: Georgetown & Tanah Rata - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Petra Rijk - WaarBenJij.nu First week Malaysia: Georgetown & Tanah Rata - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Petra Rijk - WaarBenJij.nu

First week Malaysia: Georgetown & Tanah Rata

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

29 Mei 2009 | Maleisië, Kuala Lumpur

Hi!

Hier het eerste bericht vanuit Maleisie! Zijn er inmiddels al een week en het bevalt ons hier prima!

Vorige week woensdag was het dus onze laatste nacht in Thailand en donderdagochtend werden we om 7 uur opgehaald door de minivan, we hoopten nog dat die niet helemaal vol zou zitten maar helaas..... toen iedereen was opgehaald begon de rit naar Maleisie! Er was ons verteld dat we om 4 uur 's middags in Penang zouden aankomen, maar dat is altijd maar weer afwachten! Om 12 uur 's middags werden wij en nog twee anderen uit het busje gezet bij een restaurantje en moesten we de arrival card voor Maleisie invullen. Daarna was het wachten op het volgende busje dat ons verder zou brengen, zoals altijd krijg je totaal geen informatie over wat er gaat gebeuren en na een uur vertrokken we dan eindelijk richting grens. Om ongeveer 3 uur waren we daar, iedereen uit het busje om lopend de grens over te gaan, de departure card van Thailand inleveren en een stempel in het paspoort erbij. Toen met de backpacks in de rij om Maleisie in te komen, gelukkig duurde het wachten niet zo lang en stonden we niet veel later aan de andere kant van de douane met twee nieuwe stempels in het paspoort waarmee we 3 maanden in Maleisie mogen blijven! Iedereen weer in het busje en op naar het eiland aan de westkust van Maleisie, Penang! Wij hadden wel al door dat we 4 uur niet zouden halen en we kwamen er inderdaad om half 6 's avonds aan in de stad Georgetown, en bij het inchecken in 75 Travellers Lodge zagen we dat we een tijdsgrens over waren gegaan en dus nog een uur vooruit gingen! Ondertussen vergingen we van de trek, in Thailand hadden we onze laatste Bahts opgemaakt aan snacks voor in de bus maar die vullen niet echt. Dus de eerste Ringgits gepind en gaan eten bij Red Garden, een grote food court waar je echt van alles kan eten, geweldig! Het eten in Thailand was al goed, maar Maleisie is echt top! Na het eten zijn we nog even op internet gegaan want van het hostel krijgen we elke dag 1 uur gratis internet.

Vrijdag de wekker gezet op 9 uur en gaan ontbijten bij het restaurantje next door dat bij het hostel hoort. We hadden geen idee wat we precies konden doen in Georgetown dus bij het hostel even info gaan vragen, en met een kaartje en wat opgeschreven busroutes de straat opgegaan naar de bushalte....alleen zijn er vaak geen bushaltes! haha Dus bij een ander hostel even gevraagd op welk punt van de straat we moeten staan voor de bus en om half 12 zaten we erin, onderweg naar de Kek Lok Si Temple, dit is de grootste Buddhisten Temple van Maleisie. Onze buschauffeur was ons alleen vergeten en kwam er een half uur na onze stop achter dat wij nog in de bus zaten, en wij dachten: hoe kan je ons nou niet zien, de enige Westerlingen in de hele bus?! Toen stonden we dus in een woonwijk ergens in Georgetown, te wachten op de volgende bus.. Die vertelde ons gelukkig wel waar we eruit moesten en om half 2 waren we eindelijk bij de tempel. Het is echt een supergrote en hele mooie tempel, heb mijn ogen uitgekeken! Zijn ook nog de Pagoda (toren bij de tempel) opgeklommen, en daar hadden we een super uitzicht over Georgetown! Om half 4 hebben we weer de bus terug genomen naar de straat bij ons hostel in de buurt en zijn we bij Red Garden sushi gaan eten, zoooo lekker! Wij kunnen dat wel de hele dag door eten! 's Avonds was het weer internetten en dagboeken schrijven.

Zaterdag 23 mei werd een actieve dag, dus om 8 uur opgestaan en na het ontbijt naar de 'bushalte' gelopen alleen was het nog een gedoe met de juiste bus en duurde het allemaal eventjes voordat we eindelijk de bus te pakken hadden. Om 11 uur waren de dan eindelijk bij Penang Hill (800 meter). Het eerstvolgende treintje omhoog ging pas om 12.15 uur dus tot die tijd daar gewacht. We waren om 12.45 uur boven op Penang Hill en ik wou daar de Canopy Walk gaan doen maar helaas was die om veiligheidsredenen gesloten. Na wat eten zijn we dus maar begonnen aan de toch naar beneden, die gingen we niet met het treintje doen maar lopend! Een tocht van 7 kilometer downhill die eindigt in de Botanical Gardens. De hike was heel leuk, maar ben blij dat we hem niet naar boven zijn gelopen (dat wou ik eerst namelijk doen) want het was echt supersteil naar beneden. Tijdens het lopen kwamen we ook weer apen tegen, en dit keer was het mijn beurt om verbaasd te kijken toen Lenny tegen mij zei 'uhm Peet er zijn daar iets van vijf apen op de weg!' Daarna nog aantal keer apen tegengekomen maar gelukkig vonden ze ons niet zo interessant. Om half 4 kwamen we uitgeput aan bij de Botanical Gardens, gelijk de schoenen omgeruild voor slippers en ik had allebei mijn hielen kapot gelopen.... Met een treintje op sloom tempo door de Gardens gereden en daarna op zoek gegaan naar de bus naar Gurney Drive, alleen kwamen we die maar niet tegen dus voor we het wisten hadden we het hele eind daarheen gelopen. Rond half 6 zijn we weer met de bus naar Batu Ferringhi gegaan, een klein plaatsje aan de kust in Penang. Daar was een evening market waar we overheen gelopen hebben en om 20.15 uur de bus terug naar Georgetown genomen....en dat was toch KOUD! De airco stond aan en normaal vinden we dat fijn maar deze stond op standje bevriezing! Verkleumd rolden we om half 10 dolblij de bus uit en de hitte van de stad weer in!

Zondag hebben we het relaxed aan gedaan en zijn we nog naar de Praning Mall geweest, waar nog steeds de Star Trek en Wolverine films draaiden...we worden er gek van! Maandag was onze laatste dag in Georgetown dus de was weer weggebracht, en ticket van Jakarta naar Kuching (borneo) geboekt voor 30 juli, want voor Indonesie moeten we een vlucht uit het land hebben om een visum te krijgen. Eind van de middag zijn we gaan eten bij de Sushi King, dit is een sushi restaurant waar je dus aan de bar zit en de sushi op een lopende band langskomt. Het was Sushi Walhalla voor ons!! :) hhhmmm

Dinsdag 26 mei gingen we van Georgetown naar de Cameron Highlands. 's Ochtends de backpacks weer inpakken en om 11.15 uur pikte de minivan ons bij het hostel op samen met nog een koppel uit Engeland. Wij waren de enige vier in het busje dus dit keer namen Len en ik de voorste bank waar je de meest beenruimte hebt. Helaas ook het beste uitzicht op de weg voor je en dat vond ik na 5 minuten al niet meer leuk....onze chauffeur reed als een lunatic!! Ik heb het eerste uur alleen maar gedacht dat we een ongeluk zouden krijgen en de rit niet gingen overleven, iedereen rijd als gekken hier maar ik zit liever niet bij zo een gek in het busje! We moesten er om 'lachen', maar dan wel met veel kaakpijn. Op een twee-baans weg haal je een auto gewoon in (tussen de 2 auto's door dus) en maak je er gewoon een drie-baans weg van....aaaahh! en bumperkleven is hier een alledaagse rijstijl....ik vraag we af hoe die rijbewijzen uitgedeeld worden! Gelukkig werd het op een gegeven moment rustiger op de weg dus minder auto's om mogelijk tegen aan te knallen, yay. Na een korte stop van 12.15 - 12.45 uur ging de rit weer verder en langzaamaan konden we iets relaxter in de auto zitten, met soms nog een mijn-hart-zit-nu-in-mijn-keel- momentje.
Om half 4 kwamen we aan bij Father's Guesthouse in het dorpje Tanah Rata dat in de Cameron Highlands ligt. De omgeving hier is echt prachtig, supergroen en veel bergen waar de vele theeplantages zijn en de regio o.a. bekend om staat. Onze kamer zit in een gebouw dat meer lijkt op een tunnel / schuur / vliegtuighanggar hahaha ik vind het wel wat hebben! De shared bathrooms zijn buiten en wij hebben dus allebei weer volop het campinggevoel. Na wat eten in het dorpje zijn we bij het hostel een film gaan kijken, de algemene ruimte hier is geniaal met heerlijke banken om in te hangen en filmpje te kijken of wat te lezen.

De volgende dag was er geen wekker gezet dus op gemakje wakker worden en ontbijten bij het hostel. Daarna op internet gezeten en een tour geboekt voor donderdag. 's middags nog even het dorpje ingelopen, en halverwege de middag begon het megahard te regenen, uiteindelijk toch maar de heuvel naar het hostel weer op gelopen. Daar begon om 5 uur de film Seven Pounds en om 7 uur P.S. I Love You, dus die hebben wij allebei gekeken. De hele avond heeft het nog wel geregend. De temperatuur hier is ook veel koeler, overdag zo tussen de 20 - 25 graden en dat voelt voor ons dus als koud aan want zijn alleen nog maar 35 - 40 graden gewend, nu niet meer zweten is ook echt raar! we dragen hier dus onze truien, spijkerbroeken en sjaals....hebben we die in ieder geval niet voor niks in de backpacks meegesjouwd. Deze temperatuur is voor ons goed te doen dus wij hebben geen haast om weer terug naar de hitte en drukte van de stad te gaan.

Gisteren hadden we een volle dag, 's ochtends werden we om kwart voor negen opgehaald door Francis, onze chauffeur en guide van de dag, nadat we Cristo (uit Estland) hadden opgehaald begon de tour. Wij waren de enige drie en dat vonden we ook prima want een mega groep is ook niks. We gingen eerst naar de Rafflesia bloem, dit is een bloem die maar zeven dagen bloeit en schijnt de grootste bloem ter wereld te zijn. Het was eerst een uur met de land rover erheen rijden, het laatste deel op een dirttrack waarvan wij echt dachten: Daar kan je toch helemaal niet met een auto overheen?! Maar jawel hoor, daar gingen we door de auto heenslingerend naar boven. Daarna was het nog ongeveer 2 uur lopen door de jungle om bij de bloem te komen. Onze guide wist heel veel af van de flora en fauna in de jungle dus hebben weer veel geleerd! Vanwege de regen was de track een beetje modderig maar ik vond het echt geweldig!! De bloem was supermooi, heel gaaf om gezien te hebben! Op de teruwgweg naar de auto nog gestopt bij een waterval en weer lachend de dirttrack naar beneden gereden en een korte stop gemaakt bij de Orang Asli Village, waar we met de blaaspijp (die de aboriginals van Maleisie gebruiken voor jagen) pijltjes op een doel geschoten hebben, ik schoot gigantisch mis en had het pijltje kwijtgemaakt, OEPS! Ondertussen hadden we allemaal wel trek dus gaan eten bij een food court langs de weg en daarna naar de Sungai Palas Tea Plantations, en dit is echt niet in woorden uit te leggen hoe mooi het is! Ik kon er wel uren naar staren zo groen en mooi! Toen we weer verder gingen om naar de top van de hoogste berg te rijden zagen we in de lucht al een flinke stortbui hangen die onderweg ernaartoe is begonnen. Na de top van de berg zijn we nog een korte trekking door het Mossy Forest gaan doen, we liepen in de wolken en de hele atmosfeer had wel wat, heb nog hele gave fotos in de mist gemaakt. Op de terwugweg naar de auto kwam de regen toch iets te hard naar beneden vallen en om 7 uur kwamen we zeiknat aan bij het hostel. Na wat eten maar gaan douchen, ondanks de warme douche toch koud omdat het buiten is. 's Avonds nog een biertje gedronken en uitgeput in slaap gevallen.

Vandaag doen we weer een relax dagje want we hebben geen haast! Dus beetje internetten, boek lezen en film kijken.

En verder:
- Heb ik tijdens het wachten op de trein bij Penang Hill voor het eerst Jackfruit gegeten en kreeg ik binnen enkele seconden al een allergische reactie in mijn mond, dus dat was ook gelijk de laatste keer!
- Is in Maleisie echt een mix van alle Aziaten aanwezig, vooral veel Indiers en Chinezen. Ik ben er nog niet uit hoe een echte Maleisier er nu uit ziet!
- Is de architectuur van de huizen hier heel anders dan in Thailand, het is hier allemaal wat meer gebouwd en vormgegeven. Over de vele luxe flats verbaasden wij ons wel gigantisch, toch allemaal wat meer Westers dan we hadden verwacht...
- Zit in Maleisie ook de supermarkt 7/11, wij dachten dat die alleen in Thailand zat..
- Hebben Aziaten het lichaamsafstand houden principe niet, soms word ik zo gek als ze zo megadicht op me staan!
- Zien we hier dat bijna alle 'oudjes' O-benen hebben, vragen ons af hoe dat zo komt...
- Dachten we dat we in Thailand douchegel hadden gekocht en kwamen we, nu we hier de Engelstalige verpakking zien, erachter dat we al drie weken met shampoo douchen haha
- Is de tijd hier 1 uur vooruit gegaan, en is het tijdsverschil met NL nu dus 6 uur
- Kan ik geen fotos bij dit verhaal zetten omdat de computerkast zelf is ingebouwd en dus geen USB-poort beschikbaar :(

Kus Peet

• 29 Mei 2009 - 05:42

Nitz:

Wat een ontzettend leuk verhaal weer Peet!!! EN je hebt EINDELIJK Seven Pounds gezien! haha Ja dat eten daar is onwijs lekker... Oja, wat is een Jackfruit? Je ne sais pas madame hihi

Nou meis, geniet ervan! Ik mail je vandaag nog wel ff tijdens het rustige werken...

KUS

• 29 Mei 2009 - 12:54

Papa Mama:

Alweer heel wat beleefd deze week heb je ook een foto van die bloem gemaakt? Lijkt ons heel mooi. We zijn zo wie zo benieuwd naar al je foto's. We denken dat de foto's en je reisver-haal wel een boek word. Geniet en hopenlijk zien en beleven jullie komende week ook weer zo veel.

• 30 Mei 2009 - 04:47

Jacqueline:

Whaha je "En verder" puntjes zijn hilarisch! Als je erachter komt waarom zoveel oudjes O-beentjes hebben dan hoor ik het graag! :p
    Gaaf verhaal Peet! Ben benieuwd naar je foto's!
    xxx Jacq

• 01 Juni 2009 - 14:32

Assie & Marjo:

Heej Peet, het is hier nu 10:28 maandagochtend. Even lekker internetten, straks naar het strand. Morgen vertrekken we om 9:30 met de DiviDivi naar Bonaire, waar 15 minuten later aankomen. We kunnen pas vanaf 14:00 inchecken in het hotel, maar gelukkig hebben we een auto dus staan niet met onze tasjes op straat! Vrijdag gaan we met de vlucht van 16:15 weer terug naar Curacao. Maarre... weer een mooi verhaal (we hebben 'm ECHT helemaal gelezen) veel plezier in Maleisie en nog gefeliciteerd met Mama (zaterdag viel internet weg ;))

Kus van je twee zussen!!

• 02 Juni 2009 - 16:15

Cleo:

mummm..... al dat eten klinkt heerlijk en sowiezo klinkt het allemaal weer erg goed. Blijf vooral zo genieten!

• 11 Juni 2009 - 14:52

Sjraar:

ook ik heb destijds bij Father's guesthouse geslapen in Tanah Rata, had meer het idee dat het een brits dorp was. En 7-eleven zit ook in China en HK dus nog meer dan alleen Thailand en Maleisië

Groet
    Sjraar

• 15 Juli 2009 - 15:01

Carla:

Heeey Petra!

Beetje late reactie maar ik ben al je updates even relaxt aan het lezen want ik ben vrij vandaag. Wat een super leuke verhalen schrijf je! En idd vooral die "en verder.. " stukjes daar moet ik zo om lachen! Ik had dat ook in Thailand, met shampoo douchen! Ik ben dus gelukkig niet de enige die zich daarin vergist heeft:P
    En die o-benen, is dat niet omdat ze altijd in kleermakerszit zitten en zo? haha:P

liefs