Pulau Weh en de trip naar Borneo - Reisverslag uit Sibu, Maleisië van Petra Rijk - WaarBenJij.nu Pulau Weh en de trip naar Borneo - Reisverslag uit Sibu, Maleisië van Petra Rijk - WaarBenJij.nu

Pulau Weh en de trip naar Borneo

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

06 Augustus 2009 | Maleisië, Sibu

Hi!

Hier het vervolg en laatste deel van de avonturen op Sumatra!

Dinsdag 21 juli kwamen we aan op Pulau Weh, een eiland helemaal in het noorden van Sumatra. Nadat we van de boot afstapten renden er gelijk allemaal taxichauffeurs op ons af, en bij een van hun zijn we in het busje gestapt en werden we naar Gapang Beach gebracht. Het zag er daar een beetje verlaten uit en het zoeken naar accommodatie was niet makkelijk, de een was te duur, de ander vol met duikers, weer een ander leeg maar wou toch geen bungalow aan vijf mensen verhuren....na een tijd hebben we een bungalow gevonden voor een goede prijs en kon er gechilled worden. Doordat er veel mensen duiken lag iedereen al vroeg op bed, wij dus ook maar. Omdat we nou niet echt een lekker eilandgevoel op Gapang Beach kregen (echt strand of leven was er niet) gingen Len, Carl en ik woensdagmiddag met een busje naar het volgende dorp, Iboih. Hier was het stukken leuker en na wat onderzoek naar accommodatie en lekker eten zijn we weer terug naar Gapang gegaan.

De volgende dag gingen we verplaatsen van Gapang naar Iboih. Daar zijn we ingecheckt bij Yulia's Bungalows. En het chillen kon beginnen, we hadden een bungalow met grote veranda en een hangmat, en uitzicht tussen de bomen door op de helderblauwe zee. Onze bungalow was wel de allerlaatste op de lange rij van accommodaties, dus dat betekende steeds een eind lopen naar het dorpje, maar aangezien we hier weinig bewegen was dat niet zo heel erg. 's Avonds was de stroom uitgevallen en hebben we met schaars kaarslicht nog een tijd bij het restaurant gezeten voordat we weer naar de bungalows liepen. Ik had die dag al last van mijn maag en dat was de volgende ochtend niet minder geworden, dus toen Len en de jongens gingen snorkelen ben ik in de hangmat blijven hangen. Zaterdag ben ik met Len en Ben naar het strandje in het dorp gegaan en heb ik een korte snorkel gedaan, en ben ik over een stuk koraal gestruikeld toen ik de zee in liep en had daardoor recht tussen mijn tenen een klein gat. Zondag ben ik met de jongens gaan snorkelen, bij de bungalow gingen we de zee in en na wat gesnorkeld te hebben langs het koraal zijn we naar het eiland aan de overkant gaan zwemmen, en daar langs het koraal naar de zijkant van het eiland. Ik heb hele gave vissen gezien, helaas weet ik niet van alle soorten de namen maar dankzij de jongens wel een paar, ik heb o.a. de volgende gezien: Angel fish, Trigger fish, Clown fish (Nemo), Blow fish, Sea Turtle (wel een kleintje) en een leopard aal. Was superleuk om er zoveel gezien te hebben en het koraal was ook heel mooi. Eind van de middag zijn we het eiland opgegaan en overgelopen om weer terug te zwemmen naar onze bungalow. De rest van de avond hebben we bij Mama's Restaurant gezeten, het was alweer onze laatste avond op Pulau Weh.

Maandag 27 juli begon de lange weg met elke dag een verplaatsing om uiteindelijk aan te komen in Jakarta....
We vertrokken eerst van Pulau Weh naar Bande Aceh, dit keer hadden we de fast ferry en dat was net een speedboot zo erg knalden we op en neer op het water. Op de pier was het weer onderhandelen voor een taxi en aangekomen in het centrum op zoek naar accommodatie. We zijn eerst totaal de verkeerde kant opgelopen, en het was te heet om weer helemaal terug te lopen dus hebben we een Becak (motorbike met daarnaast karretje met twee zitplaatsen) naar een hotel genomen, daar kregen we overal te horen dat ze vol zaten totdat we eindelijk ergens geluk hadden en een kamer. 's Avonds begon de zoektocht naar het busstation en dat werd een wandeling van 5 km....nadat we de bustickets hadden gekocht zijn we dus maar met de Becak teruggegaan naar het hotel. Dinsdag ging de wekker al om 6.45 uur af en een drie kwartier later waren we bij het busstation. Om 8 uur vertrokken we en de bus was driekwart leeg dus we konden allemaal twee stoelen in gebruik nemen, na al die verrotte minivan opgekropte busritten hadden we dat ook wel verdiend! Het was een rit van 15 uur, wel een lange zit en om 11 uur 's avonds waren we weer in Medan. Het busstation lag ergens in de middle of nowhere, maar gelukkig Becaks genoeg en Len, Carl en ik zijn er in een gestapt en Ben en Grant in een andere, na 5 minuten waren we die alweer kwijt want hun chauffeur nam een andere route. We zijn allemaal bij het Angel Hotel aangekomen en na nog wat eten werden de bedden weer opgezocht.

Woensdag 29 juli was het na het ontbijt afscheid nemen van Ben, Carl en Grant, na bijna vier weken samengereisd te hebben was dit wel even raar. Len en ik hebben de taxi naar de aiport gepakt en vlogen om half 1 's middags naar Jakarta, een vlucht van ruim twee uur. Vanaf de airport gaan er bussen naar Gambir Station in het centrum, dus ruim een uur in de bus en daarna nog een Becak naar het Kresna hostel. Na het droppen van de backpacks zijn we gaan internetten en daarna lekker sate, nasi goreng en groenten gegeten bij een van de eettentjes op straat. In de straat van ons hostel zat het Memories Cafe, heel gezellig met live music dus daar hebben we nog een biertje genomen voordat we gingen slapen.
Vorige week donderdag was de vierde dag van verplaatsing op een rij...we vlogen die avond naar Kuching, Borneo. Omdat we pas eind van de middag op de airport hoefden te zijn hadden we nog een dagje in Jakarta, die hebben we doorgebracht in Sarayun Plaza, een grote mall waar we nog wat laatste dingen hebben gekocht voordat we weer in het duurdere Maleisie stonden. Om half 4 zijn we terug naar het hostel gegaan, daar de spullen gepakt en vanaf Gambir station weer de bus naar de aiport. Het inchecken duurde allemaal erg lang maar de vlucht hebben we net op tijd gehaald, het was een korte vlucht van anderhalf uur want we gingen 1 uur vooruit vanwege het tijdsverschil. Om half 10 's avonds stonden we op Kuching Airport en hebben we een taxi naar Tracks Hostel gepakt.

Inmiddels zijn we verplaatst van Kuching naar Sibu, maar de volgende keer meer over Borneo! :)

En verder:
- Had ons bed op Pulau Weh een wipwap-effect, steeds als ik omdraaide ging de plank omhoog bij Len en andersom...echt lekker slapen was dat bed dus ook niet
- Hadden we op Pulau Weh (net zoals paar andere plekken op Sumatra) geen normale douche maar een bucket shower, elke dag dus met een emmer water over jezelf gooien
- Hebben we nu weer de Maleisische Ringgit als betaalmiddel
- Is Borneo stukken duurder, helemaal na het goedkope Indonesie
- Hebben we nu weer 6 uur tijdsverschil met NL
- Ben ik inmiddels al ruim 4 maanden op reis en dus ook al op de helft, het gaat toch wel snel...
- Was Sumatra wel wat pittiger reizen maar ook supermooi!!
- Heb ik van het weekend maar een nieuwe telefoon gekocht want mijn andere is toch echt bezweken onder de hitte hier, dus tot 22 augustus heb ik het volgende Maleisische nummer: +60 12 856 0523

Kus,

Peet

  • 07 Augustus 2009 - 05:59

    Adri:

    Je hebt het er maar druk mee met al dat reizen, maar je hebt het wel naar je zin en nog steeds geen heimwee naar ons kikkerlandje. Nog veel reisplezier en let goed op jezelf. Groetjes van je allerliefste oompje Adi.

  • 07 Augustus 2009 - 06:16

    Nitz:

    dag lieverd,

    je bent wel een brokkenpiloot he ;-) maar wel ontzettend gaaf dat je hebt gesnorkeld en zo veel moois hebt gezien! Zal vast wennen zijn om de jongens te zien gaan maar jullie/jij komen zeker nieuwe mensen tegen, dus niet getreurd. Gisteravond was het in huis 32 graden.. pff

    Tot snel Peet!

    Kus!

  • 07 Augustus 2009 - 07:09

    Carla:

    Hey Petra!

    Leuke update!
    ohhh de bucket shower! ik weet hoe het is!! brrr

    Ik hoop dat je snel weer leuke mensen tegenkomt om mee te reizen en leuke dingen mee te doen.
    Take care! oxox

  • 07 Augustus 2009 - 08:39

    Mama En Suus :

    Gaat inderdaad heel snel! Voor je t weet ben je weer terug ;). Blijven genieten dus!

    Kus

  • 07 Augustus 2009 - 10:31

    René:

    Hoi Peet,

    ik ben blij jullie je nog steeds goed vermaken!! Erg leuke reizen allemaal!

    Groetjes aan Len! We missen jullie!!!

  • 07 Augustus 2009 - 10:49

    Assie:

    Peetje!

    Veel gereist dus weer de afgelopen weken!! En veel mooie dingen gezien en meegemaakt! Geniet er voorlopig nog maar van! Ik ben gisteren voor het eerst hier bij de ortho geweest (was een plaatje afgebroken..) en die heeft me even fijn verteld dat (ipv 3/4 maanden wat mijn ortho op Cura zei) toch zeker nog wel 1 tot 1,5 jaar hiermee moet rondlopen!!!! En mijn pinpas doet het gelukkig weer.

    XXXXXXXXX

  • 07 Augustus 2009 - 12:14

    Dicky:

    Hoi Petra,

    Leuk ook jouw verhalen te lezen! Doe ik altijd!
    Veel plezier nog met Lenny de laatste week in Borneo. Jij blijft nog een week heb ik begrepen en dan ga jij naar Java.
    Erg mooi daar en denk erom: pas goed op jezelf en ik blijf je volgen op deze site!!!

    groetjes Dicky

  • 07 Augustus 2009 - 15:12

    Alex:

    Woh ben je alweer 4 maanden onderweg en pas op de helft? Voor mijn gevoel ben jij al een eeuw weg, haha! :-) Je maakt ook zoveel mee. Leuke verhalen! Sorry dat ik niet al je verhaaltjes lees, but I try! Zie Sheela morgen en ga zelf donderdag naar NYC. Woohoo! Ik mag straks ook weer aan de waarbenjij reisverslagen. Spreek je snel! Ciao xx

  • 09 Augustus 2009 - 13:48

    Rik:

    Leuk hostel in Pula Weh! Wij hadden de voorste hut bij Yulia's!

  • 09 Augustus 2009 - 18:54

    Nicole:

    Hee meis!

    Ik heb het idee dat je al veel langer weg bent joh! Misschien omdat je 10 keer meer mee maakt als wij in nederland hihi.
    Wens je nog een hele fijna andere helft van de reis toe!

    Liefs Nicole

  • 13 Augustus 2009 - 20:16

    Vinnie:

    Hey Peet, alvast heel veel plezier in Java en geniet van je laatste avond/nacht met Len! Nu wordt t avontuur nog groter. Echt super om telkens weer alles te lezen van jullie!

    Veel meer reisplezier! x Vinnie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Petra

Back into the travelling life!

Actief sinds 09 Aug. 2006
Verslag gelezen: 322
Totaal aantal bezoekers 106475

Voorgaande reizen:

31 Juli 2013 - 06 Juli 2016

Een stukje wereld

26 Maart 2009 - 05 December 2009

Backpacken door Azie

22 Januari 2007 - 10 Juli 2007

Stage in Ierland en Belgie

13 Augustus 2006 - 17 Januari 2007

Uitwisselings semester in Amerika

Landen bezocht: