Borneo: van Kuching naar Brunei en Kota Kinabalu - Reisverslag uit Brunei, Maleisië van Petra Rijk - WaarBenJij.nu Borneo: van Kuching naar Brunei en Kota Kinabalu - Reisverslag uit Brunei, Maleisië van Petra Rijk - WaarBenJij.nu

Borneo: van Kuching naar Brunei en Kota Kinabalu

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

14 Augustus 2009 | Maleisië, Brunei

Hi!

De trip door Borneo zit er alweer grotendeels op, ik heb nog een week hier te gaan voordat ik naar Jakarta vlieg. Net heb ik afscheid genomen van Len die vandaag naar de Filipijnen vliegt, na vier en een halve maand samenreizen was dat wel raar!
Ik zal nog even vertellen wat ik de afgelopen twee weken allemaal heb meegemaakt.

Vrijdag 31 juli was onze eerste dag in Kuching dus hebben we de stad verkent en er was een festival aan de gang wat een gezellige braderie met zich meebracht. We hebben een hele tijd bij de tourist info gezeten om wat wijzer te worden over de vele nationale parken in Borneo en toen we dat een beetje waren zijn we nog langs de waterkant over de braderie gelopen voordat we weer naar het hostel gingen.
De volgende dag gingen we 's middags naar het Oerang Oetan Rehabilitation Centre, om 2 uur vertrokken we met een minibusje en bij aankomst hadden we anderhalf uur om de apen te zien, er was voedertijd op dat moment. Er was ook een moeder met baby-aap, zo schattig!
's Avonds zijn we langs de waterkant gaan eten en kwamen toen Mahran tegen, een superaardige man die bij ons aan de grote tafel zat en toen we aan de praat raakten zei hij dat hij ons op maandag wel mee wou nemen naar een Longhouse, wat wij natuurlijk top vonden! Na het eten zijn we nog met Mahran naar Bako Village gereden waar we met een bootje de rivier op zijn gegaan om krokodillen te spotten, helaas waren die denk ik al in dromenland want we hebben ze niet gevonden. Mahran vond het wel jammer voor ons dat we ze niet gezien hadden en had daarom geregeld dat zijn oom (van wie het bootje was) ons de volgende dag mee zou nemen de rivier op om te zoeken naar krokodillen en ook naar Bako National Park te gaan, dat laatste vond ik wel super want het park had ik anders niet kunnen zien omdat het al volgeboekt zat. Op zondagochtend 10 uur zaten we in het bootje en gingen we eerst naar Bako National Park, hier zijn echt supermooie rotsformaties te zien met hele mooie kleuren. We zijn nog eventjes op een strandje uitgestapt en daarna weer de rivier op om helemaal naar de andere kant te gaan. We hebben een groot deel van de middag door de Mangrove gevaren op zoek naar de krokodillen, maar helaas lieten die zich weer niet zien....gelukkig was het uitzicht ook mooi! Eenmaal terug bij het hostel waren we allebei gaar van de hele dag op het water in de zon te hebben gezeten en na een filmpje zijn we weer in de stapelbedden geklommen.

Maandag 3 augustus nam Mahran ons mee naar een Longhouse, dit is (zoals de naam al zegt) en heel lang huis waar veel families samen in wonen. Om kwart over 6 's ochtends werden we opgehaald en twee uurtjes later zijn we ergens gestopt voor ontbijt en daarna weer verder gereden naar Sri Aman waar Mahran moest zijn voor zaken en wij dus eventjes anderhalf uur hebben gewacht. 's Middags zijn we naar een Kampung (traditioneel dorpje) geweest en hebben we een Longhouse bezocht. Ongemerkt waren we toch wel ver van Kuching af en de rit terug duurde dus wel een paar uur. We zijn nog gestopt voor nasi goreng, het eten van een Durian (Maleisisch fruit wat ongelooflijk hard stinkt en smaakt naar witlof...haha) en lekkere sate voordat we weer bij het hostel werden afgezet. Het was een vermoeiende dag dus de volgende dag hebben we helemaal niks gedaan! 's Middags zijn we met de lokale bus naar Boulevard shopping mall gegaan waar we heerlijk in de airco hebben gelopen en 's avonds zijn we naar de film Public Enemies geweest die draaide in de bios naast ons hostel.

Woensdag zijn we na het ontbijt nog een laatste keer langs de tourist info gegaan voor wat vragen en daarna naar het internetcafe. Want op Sumatra waren er maar weinig internermogelijkheden waardoor we dus achterliepen met de weblog en het maken van back-ups van de foto's. Ik moest ook wat tickets boeken naar Indonesie en Cambodja dus er was nog genoeg te doen op de computer. Zes uur later liepen we met hoofdpijn en schele ogen het internetcafe weer uit. Mahran had gebeld en nam ons mee uit eten, we gingen blauwe rijst eten (nasi krabu) wat superlekker was! Daarna reden we door naar een karaoke bar waar we eventjes onze valse zangkunsten hebben laten horen! haha
Echt grappig om te zien dat karaoke hier zo een grote hit is!

Op donderdag hebben we alles weer ingepakt en zijn we met de bus naar Sibu gegaan, dit was een rit van 8 uur en eenmaal daar zijn we in een hotel ingecheckt waar we een kamer met t.v., airco en eigen badkamer hadden, luxe dus voor weinig geld (5 euro p.p)! 's Avonds nog even over de markt gelopen en op de kamer gezeten. Omdat er in Sibu verder niks te doen is gingen we de volgende dag al gelijk door naar Bintulu, dat was het plan tenminste.... we kregen een telefoontje van Mahran dat hij ons wel naar Niah wou brengen! We zijn dus rond 4 uur bij hem in de auto gestapt en naar Bintulu gereden, daar waren alle betaalbare hotels vol en zijn we maar gelijk helemaal doorgereden naar Batu Niah, omdat Mahran al de hele dag had gereden en moe was heeft Lenny het laatste deel gereden in zijn auto. In Batu Niah hebben we wederom in een mooi betaalbaar hotel geslapen, het is even wennen al die luxe! De volgende ochtend was het vroeg opstaan om naar de caves in Niah National Park te gaan. De wandeling door de caves was goed te doen en de grot indrukwekkend zo groot dat het is! Begin van de middag hebben we buiten het park nog wat gegeten en daarna heeft Mahran ons afgezet bij de bus waar we gelijk in konden stappen voor de rit naar Miri. Rond half 4 waren kwamen we daar aan en werd het een zoektocht naar een slaapplek, veel Inns waren echt te vies voor woorden of vol, maar uiteindelijk hebben we een kamer gevonden die er goed uitzag. 's Avonds zijn we naar een mall gelopen waar we later ook nog de film Obsessed hebben gekeken.

Zondag hebben we de dag in Miri doorgebracht, ook een dorp waar niks te doen is. Na een bezoekje aan de tourist info zijn we de malls dus maar weer ingedoken want buiten in de zon was het veels te heet! Ik ben nog naar de kapper geweest en we hebben bij de Sushi King (ons favoriete restaurant) gegeten voordat we naar Harry Potter 6 gingen, er was verder namelijk geen reet te doen! afgelopen maandag was het zover; we gingen naar Brunei! We waren vroeg opgestaan, tassen ingepakt en naar het busstation gelopen, daar werden we aangesproken door een man die als taxi mensen naar Brunei bracht, een ilegale taxi dus! Omdat het prijsverschil maar een euro was en de bus veel meer gedoe zou betekenen zijn we bij de man in de auto gestapt, waar ook nog twee andere mensen bij zaten. We waren in een rap tempo in Bandar Seri Begawan, de hoofdstad. Je kan het niet echt een stad noemen, er wonen maar 50.000 mensen. 's Middags zijn we de vier straten daar maar eens gaan verkennen, in malls gelopen en de moskee bezocht. Daarna nog de rivier opgegaan om naar een watervillage te gaan en de Proboscis Monkey te spotten, die zich had verstopt dus die hebben we niet gezien. 's Avonds zijn we in een ander district naar de bios gegaan, dit keer de film The Proposal en we rolden van de stoelen van het lachen zo leuk was die!

Dinsdagochtend zijn we weer in de bus gestapt, een rit van ongeveer 8 uur naar Kota Kinabalu (KK), de hoofdstad van Borneo. Het was een grappige busrit want we moeten Brunei uit, Maleisie in, Maleisie uit, Brunei in, Brunei uit, Maleisie in....oftewel heel veel uitstappen en een volgestempelde pagina in het paspoort. Gelukkig ging het allemaal wel soepel en waren we om half 4 in KK waar we zijn ingecheckt bij het Akinabalu Hostel, superrelaxed en gezellig. Na een noodlesoup in een mall en een douche in het hostel zijn we in Beach Street wat gaan drinken, dit is een straat met allemaal leuke barretjes. En het bier is normaal het goedkoopste maar niet hier, de cocktails zijn dat namelijk! dus tsja wij zijn toen maar aan een kan Margaritha gegaan waar we 6 cocktails uithaalden voor 5 euro! :)
Woensdag hebben we vooral veel rondgelopen en dingen geregeld; Len moest nog dingen boeken voor de vakantie met haar moeder dus zijn we langs tour operators geweest. 's Avonds zijn we nog een laatste keer samen naar de Sushi King geweest, dat restaurant wil ik echt mee naar huis nemen zo lekker is de Sushi daar!! En bij Beach Street hebben we met 2 Franse jongens van het hostel nog een kan Margaritha's gedronken. Gisteren was de laatste dag samen met Len dus 's avonds zijn we bij Beach Street heerlijk uit eten gegaan en hebben we nog wat gedronken.

Morgen ga ik maar eens een boot naar een van de eilanden hier nemen om een dagje te chillen en zondag pak ik de bus naar Sandakan.

En verder:

- Waren de bedden in Kuching superverrot, de matrassen waren zo dun dat je elke plank van het bed voelde..
- Is in Borneo veel volgeboekt omdat er overal maar weinig capaciteit is, dus dat betekend ver van tevoren dingen boeken waar wij hier pas achterkwamen. Daardoor kan ik helaas een aantal dingen niet zien die ik graag gezien had in Borneo
- Wordt er hier veel jungle gebied verbrand zodat ze er rijstplantages op kunnen maken, daardoor is het hier heel mistig en rokerig
- Zijn er ontzettend veel Nederlanders in Borneo
- Is het fijn dat de bios bestaat, want er is hier geen stapleven omdat het Moslim is en we hebben in de avonden vaak niks te doen. Dan is een bioscoop voor max. 2 euro natuurlijk top!
- Heb ik een toptijd samen met Len gehad en kijk ik uit naar de rest van de reis want ga nog wel veel moois tegemoet! :)

Kus,

Peet

• 14 Augustus 2009 - 10:11

Suus:

Maar mazzel dat Mahran aan de grote tafel erbij kwam zitten! ;)
    Ennu..6 margaritha's en later nog een kan?? Sjeee..!!
    Spannend vanaf nu alleen op avontuur! Leuke verhalen zullen vast blijven komen :).
    Veel pleziieeeer!

XXKus!

• 14 Augustus 2009 - 10:20

Dicky:

Hoi Petra,

Leuk jouw site ook te lezen, al lijkt die verdomd veel op die van Lenny!
    Ik wens je veel plezier in je uppie, dat zal best wel lukken!
    Ik blijf je site volgen en maak er nog een leuke tijd van in Borneo, Java en wat nog meer!!

Groetjes
    Dicky

• 14 Augustus 2009 - 10:29

Nitz:

Hey meis! Wat leuk dat jullie Mahran hadden ontmoet, zo kon je toch nog een nat. park in! En Nasi Krabu, dat ziet er heerlijk uit, alleen de kroepoek niet haha.

Nou meis, ik vond het super je even gesproken te hebben via skype!!! Mail je snel weer!!

Kuskus

• 14 Augustus 2009 - 10:30

Nitz:

En KEI gave foto's heb je gemaakt!!! xx

• 14 Augustus 2009 - 10:52

Marjo:

Nog 113 geweldige dagen te gaan... Laat maar snel weer weten hoe het gaat, Bali schijnt trouwens geweldig te zijn! (als je al niet te veel verwend bent...:)...)

Xxoxo

• 14 Augustus 2009 - 11:27

Assie:

Zeker maar mazzel dat jullie iemand als Mahran tegen zijn gekomen; zo zie je vaak nog de mooiste dingen ook!! Geniet van je relax dagje, en van al die vele andere die er nog gaan koemn!!! Let goed op jezelf Peetje!!!!

XXXXXXXXXX

PS Zal je nog even m'n adres doormailen

• 14 Augustus 2009 - 11:40

Carla:

Hey Petra!

zend ook even zo'n Nasi Krabu naar mij met de post! haha:P

Leuk dat je foto's heb geplaatst; ziet er echt super uit! en die apen.. zo dichtbij!!:O

Nou Peet, veel plezier de komende tijd, je gaat je reisgenoot Len vast missen, maar je ontmoet vast leuke mensen om weer mee verder te reizen en een super tijd mee te hebben!
    Take care!

kusss

• 14 Augustus 2009 - 14:25

Lenny:

He Peetje!
    En zo ben ik ineens ook weer een lange-afstands-vriendin. Ben in Manila en ga morgen een telefoonnummer scoren. Tis hier heet, lijkt in het donker op Bangkok voor gevorderen en de grond is overal nat, dus ik denk dat het regenseizoen hier inderdaad van start is gegaan. Hostelworld sucks, want m'n reservering bestond niet, maar gelukkig had ik het laatste bed in de dorms! :) En; kheb m'n boek geruild (die vreselijke) voor My Sisters Keeper!! Jeeeej!

Heeeeeel veel plezier morgen, ik sms je zodra ik een nr heb!

Dikke kus,
    Lenny

• 14 Augustus 2009 - 15:12

Rik:

Nou dus nu ben je eindelijk volwassen!;)