van Cambodja naar Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Petra Rijk - WaarBenJij.nu van Cambodja naar Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Petra Rijk - WaarBenJij.nu

van Cambodja naar Laos

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

18 Oktober 2009 | Laos, Vientiane

Hi!

Ik ben in Laos!! Vorige week dinsdag ging ik naar Kratie en werd daar in het guesthouse aangesproken door Jochem en Susan uit NL, of ik mee wou de dolfijnen kijken, en Louie uit Engeland werd ook meegevraagd. Met zijn vieren zijn we op een motorbike naar de rivier gereden en daar zaten we om half vijf 's middags op een bootje op de Mekong River. En ja de dolijnen heb ik gezien maar ze waren ontzettend ver weg en kwamen steeds maar een klein beetje omhoog, en dus heb ik geeneen foto van ze kunnen maken maar we hadden wel een ontzettend mooie zonsondergang op de Mekong dus ik heb niks te klagen!!

Woensdag heb ik de hele dag niks uitgevoerd, want in Kratie is geen hol te beleven. 's Avonds heb ik Thomas (Frankrijk) en Mia en Malene (Denemarken) ontmoet waar ik gezellig mee heb gegeten en gekletst. Donderdagochtend 6 uur gingen de ogen open en een uur later zat ik met nog twee lokale vrouwen in een minibusje. Er was mij verteld dat ik drie keer van busje moest wisselen maar ik zou wel in een dag naar Don Det gaan. Om ongeveer half 10 werd ik in Stung Treng, een klein plaatsje voor de grens, afgezet en werd me verteld dat ik moest wachten. En dat werd een wachttijd van drie uur en toen vond ik het verre van grappig, ik dus vragen hoe en wat, kreeg ik te horen dat ik niet kon gaan want ik was de enige en moest dus wachten tot half 8 de volgende ochtend! Nou het stoom kwam me eventjes uit de oren, ik heb drie uur gewacht en ze vertelden me niks!! De rest van middag kwam er nog een Engels koppel en een Frans koppel aan, en iedereen kreeg hetzelfde te horen; nee vandaag kan je niet gaan! De Engelsen kwamen net van Laos af en de Fransen gingen net zoals ik naar Don Det. We kregen elk uur weer wat anders te horen, de verhalen werden steeds weer verdraaid en het waren allemaal leugens!

Toen het laatste sprankje hoop om nog naar Laos te komen wegebde kwam er om half vijf een busje voorgescheurd en schreeuwden ze naar ons dat we op moesten schieten want plots konden we wel weer naar Don Det toe. Ik snel het busje in en daar zag ik een bekend gezicht, Jenny van de Mt. Rinjani trekking in Lombok, super leuk! Verder waren er Sally en Dave uit Engeland. De grensovergang sluit om vijf uur dus we moesten nog haasten ook maar we hebben het gehaald! Nog eventjes drie keer een losse dollar betalen voor het 'zetten van de nodige stempels', oftewel dat gaat dus mooi in hun eigen zak! Na nog een hele erge bumpy ride over een weg vol met gaten stapten we in een bootje en waren we al snel op Don Det. Daar bij Mr. Tho's Bungalows ingechecked en daarna gaan eten, en omdat de stroom om 10 uur 's avonds uit ging lagen we toen al op bed.

Vrijdag hebben we bij daglicht maar eens gekeken waar we nu precies waren, en na een ontbijt hebben we mountainbikes gehuurd om naar het volgende eiland, Don Khone, te gaan en die helemaal rond te scheuren. Vanwege de regen waren de wegen een grote modderpoel, dus je kan al raden dat wij echt he-le-maal onder de modder zaten. Ik nog een aantal keer half balancerend op me mountainbike door modderpoelen en dan uiteraard me balans verliezen en flats vol met me voet diep in de modder....hhmmm lekker zo helemaal tussen me tenen haha! Na het zien van een waterval wat eigenlijk meer een hele brede rivier met veel grote rotsen en onwijs hard stromend en denderend water was, zijn we wat verdwaald....jaja op een eiland met maar twee wegen wisten wij de verkeerde kant op te gaan. De weg was een en al rosten en dus mega-mega shakerig om over heen te rijden, maar wel lachen!! Na vier uur rondgecruised te hebben waren we weer terug op Don Det en daar kwam ik Thomas tegen, ik wist dat hij ook naar Don Det kwam dus we hadden al voor 's avonds afgesproken maar kwam hem dus al eerder tegen. Na een drankje zijn we Don Det rondgereden en de rest van de middag hebben we in de hangmatten bij de bungalow gehangen. 's Avonds zijn we met zijn allen uit eten gegaan en kwam Chris uit Zuid-Afrika er ook nog bij.

Gisteren was het een rustig dagje en na een ontbijt en paar uurtjes lezen zijn Jenny en ik het hele eiland rond gaan lopen. Hele leuke wandeling waar we door kleine dorpjes heenliepen en nog met een paar kinderen hebben gespeeld die enthousiast op ons af kwamen gerend, zo leuk!! 's Middags was het weer Hammock Time! :) 's Avonds gezellig wat drankjes gedaan en kaartspelletjes voordat de stroom weer uitging om tien over 9....

Vanochtend zaten we om kwart over 11 in de boot naar het vast land en om 12 uur vertrokken we vanaf daar met een minibusje naar Pakse. Het was maar een kort ritje van twee uur en zijn we bij Sabaidy Guesthouse ingechecked. Tijdens de lunch kwam ook Thomas aan in Pakse en na het eten gingen we op zoek naar motorbikes. Hier in de omgeving kan je namelijk een tour door het Bolavia Plateau doen, en dat kan gemakkelijk op eigen houtje. Alleen kwamen we tot de ontdekking dat niemand automatic scooters had en ik kan geen manual rijden, uiteindelijk heeft Jenny een automatic gehuurd, Thomas een monsterbike waar ik bij achterop ga, ik hoop snel een foto daarvan te kunnen showen want die motor is echt kicken!! Dave en Sally hebben gelukkig de enige automatic scooter in het dorp kunnen bemachtigen. Morgen gaan we dus drie dagen op de motorbikes door de omgeving scheuren en zo een 320 km afleggen.

En verder:
- Ben ik op donderdag om 6 uur 's ochtends opgestaan om vervolgens bijna 8 uur te wachten in een gat van een stad en werden me continue leugens verteld over waarom ik niet kon gaan en dan plots toch weer wel, ik werd er echt zo ziek van. Als ze nou gewoon de waarheid vertellen weet ik waar ik aan toe ben....
- Was er op Don Det alleen maar stroom van 18.00 - 22.00 uur, onze bungalow besloot dat hal 6 tot kwart over 9 te maken, dus wij zaten al snel in het donker
- Waren we in Don Det tussen 6 en 7 's ochtend al wakker omdat we om 10 uur of soms al eerder al op bed lagen, en er waren ook meerdere irritante hanen voor onze deur!
- Kan je goed merken dat het laagseizoen is, er was bijna niemand op Don Det!
- Is Laos veel minder bevolkt dan Cambodja, heerlijk die rust!!
- Betalen ze hiet met Kip, zo grappig!, 11.000 kip is ongeveer 1 euro
- Snap ik dat iedereen graag foto's wil zien, en zou ik ze zelf ook dolgraag willen toevoegen want heb zulke mooie en leuke!! Maar helaas is het niet altijd mogelijk, ook dit keer word de camera niet door de computer gepakt en soms duurt het downloaden een eeuwigheid. Dus daarom niet altijd foto's op de site maar als ik terug ben maak ik een selectie die ik dan aan iedereen laat zien, dus nog eventjes 7 weken geduld ;)
- Vind ik het nog steeds superleuk om iedereen zijn reacties te lezen, ik loop een beetje achter met me mail maar probeer iedereen snel weer een keer persoonlijk te mailen!!

Kus,

Peet

  • 18 Oktober 2009 - 12:58

    Marjo:

    Lekker hoor! Laos laatste lokatie?....of...weet je 'schema' niet meer.. Ook over de gemoedelijkheid van Laos heb ik goede verhalen gehoord! Alweer een land waar je zit wat op mijn verlanglijstje staat.... Damn! Rustig aan met die Motor bike en tot je volgende verhaal! XOX

  • 18 Oktober 2009 - 13:10

    Vinnie:


    Je had nadat je met je voet diep in de modder zat deze gelijk kunnen wassen bij die waterval ;)
    Kun je trouwens niet ipv met Kip, met die irritante hanen betalen? Dan ben je daar gelijk vanaf!

    Liefs Vinnie

  • 18 Oktober 2009 - 13:13

    Loes:

    Heej Peet,

    Heb je nu zeker wel lekker zachte voetjes van al die modder tussen je tenen. Wel goed voor je huid!
    Nog 7 weken? Tjeetje wat gaat de tijd snel! Have fun in Laos!!

    x loes

  • 18 Oktober 2009 - 13:24

    Assie:

    Veel plezier op je moterbike tour!! Doe voorzichtig met al die glibberige wegen! Tijd gaat wel snel, nog maar 7 weken te gaan... XXXX

  • 18 Oktober 2009 - 18:10

    Nitz:

    Lieverd, wat vliegt de tijd snel! Nog maar 7 weken!!! Ik kijk er naar uit! Wat een verhaal weer en wel erg irri dat je zo lang moest wachten! Maar eind goed al goed! Ik heb je kaartje ook ontvangen en die is supermooi!!!! Echt SUPER!

    Knuffel en kussies nitz

  • 19 Oktober 2009 - 01:38

    Chinees:

    NI hao...

    Leuk al die verhalen te lezen... Keep it going... Nog maar zeven weken pff dat gaat snel... ik nog 32 weken haha dan ben ik weer ff thuis haha.. We houden contact... Have fun

    xxx

  • 19 Oktober 2009 - 10:42

    Carla:

    Peet!!

    Wat een leuk verhaal! haha ik ben benieuwd naar die monsterbike:D
    Lekker avontuurlijk bezig! Ben je nog van plan om te gaan tuben?
    Kuskus

  • 19 Oktober 2009 - 12:56

    Jacq:

    Heejj Peetienoot!

    haha misschien had je die mensen met wat kip kunnen bestoken, was dat busje misschien wat eerder gekomen! ;) Wat grappig dat je weer een 'oude bekende' tegen het lijf liep, zo zie je maar weer...

    Enjoy!! xx

  • 20 Oktober 2009 - 09:55

    Dicky:

    Hoi Petra,

    Wij zijn net gearriveerd in Kuala Lumpur.
    Wat was het mooi op Besar!
    En wat bedoelde je eigenlijk met veranen tegenkomen? Ik heb ze niet gezien!
    We gaan zo nog even eten in die straat (en misschien ook in dezelfde tent)waar we 4 weken geleden ook met jouw hebben gegeten en je verjaardag toen hebben gevierd.
    Nou, veel plezier op je moterbike-tour!

    Kus Dicky

  • 20 Oktober 2009 - 10:02

    P8je:

    Wat klinken je verhalen goed zeg! Leuk dat je zo geniet in Laos, ben benieuwd of je Grant nog tegenkomt, die is volgens mij op weg van Laos naar Cambodja; zou wel lachen zijn. Heeeeel veel plezier in Laos en succes met motorrijden!

    Hele dikke kus uit KL!
    Lenny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Petra

Back into the travelling life!

Actief sinds 09 Aug. 2006
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 106490

Voorgaande reizen:

31 Juli 2013 - 06 Juli 2016

Een stukje wereld

26 Maart 2009 - 05 December 2009

Backpacken door Azie

22 Januari 2007 - 10 Juli 2007

Stage in Ierland en Belgie

13 Augustus 2006 - 17 Januari 2007

Uitwisselings semester in Amerika

Landen bezocht: