Kompong Cham & Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Petra Rijk - WaarBenJij.nu Kompong Cham & Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Petra Rijk - WaarBenJij.nu

Kompong Cham & Phnom Penh

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

12 Oktober 2009 | Cambodja, Phnom-Penh

Hi!

Nog drie dagen en dan zit ook me Cambodja avontuur er weer op, time flies! De afgelopen week weer heel wat gezien en meegemaakt...

Vorige week woensdag vertrok ik om half 8 's ochtends met de bus naar Kompong Cham, de bus was nog geen vijf minuten vertrokken of de airco begon in het hele middenstuk te lekken dus iedereen aan de raamkant sprong in een ruk op (ik had mooi een stoel aan het gangpad haha!), bij een benzinestation zijn we de weg afgegaan en na wat wachten kwam er een nieuwe bus aangereden, even snel overstappen en we konden weer verder! Lekker rustig ritje met twee stops en zoals gebruikelijk een overgevend kind schuin achter me (jaja ik heb altijd de beste spot ;) ) Om twee uur kwam ik aan in Kompong Cham en na een kort ritje achterop een motorbike ben ik ingechecked bij het Phnom Brak Trochak Chetch Guesthouse, serieus wie die naam heeft verzonnen?! Na het dumpen van de tas even het internetcafe opzoeken en het kleine dorpje verkent, daarna maar op de kamer tv gaan kijken en wachten op Ian die ook naar Kompong Cham kwam. Hij was er om half 7 en na wat eten en bijkletsen werd het weer een film op tv want het dorpje was er eentje dat een spookstad is na zeven uur, geen hond op straat en alles dicht!

Donderdagochtend hadden we maar 1 hele belangrijke taak, het guesthouse verlaten!!!! Want de geur was er niet al te aangenaam, de bedden niet al te schoon en de douchekop incl. houder was uit de muur gevallen toen ik de badkamer inliep, hahaha we hebben er flink om gelachen maar zijn na het ontbijt gauw verhuisd naar het Mekong Hotel. De beste optie in town ondanks dat het nog een halve bouwsite was....maar met een tv, schone bedden en warme douche was ik er helemaal blij mee! 's Middags zijn we met een tuktuk door de omgeving gegaan want zoals veel plaatsen in Cambodja is er in de plaats zelf niet veel te zien maar juist meer in de omgeving. De eerste stop was een weaving village, heel relaxed leuk klein dorpje waar een vrouw bezig was de bekende Krama (Cambodian checked scarf) te maken, ze maakt zo een twee sjaals per dag, en ik heb uiteraard weer een sjaal gekocht want heb een grote sjaalverslaving hihi Na het dorpje gingen we naar de Man en Woman Hill, wij hadden allebei geen idee wat dat nou precies was en het bleken twee tempels te zijn, een voor de vrouwen en een voor de mannen, niet heel erg spectaculair maar leuk om gezien te hebben! Daarna weer terug naar Kompong Cham waar we aan de Mekong River zijn gaan eten en drinken. Na wat internetten gingen we het dorp rondlopen en ik heb me even uitgeleefd met me foto toestel want had een missie: die pyama fashion op de gevoelige plaat vastleggen, en dat is gelukt! :D We hebben ons suf gelachen en omdat het dorp niet echt een grote toeristenplek is kan je goed het dagelijks leven van de mensen in Cambodja zien, superleuk!

Vrijdagochtend zaten we om kwart voor 9 in de bus naar Phnom Penh (PP), en ondanks dat het een rit van maar twee en een half uur is maakten we nog een stop om te eten, de vraagtekens stonden boven me hoofd! Iets na elven stonden we met de backpacks bij Number 9 Guesthouse en na het inchecken en eten ben ik me Laos visum gaan aanvragen via een van de touroperators, wel eventjes heel gek om me paspoort af te geven aan een stranger, dat is het belangrijkste dat ik heb!! Tijdens het invullen van de papieren kwam er nog even een flinke stortbui dus zijn we het internet opgegaan voor een half uurtje voordat we met de tuktuk naar het S-21 museum gingen. Dit is een oud schoolgebouw dat in de jaren 70 door de Khmer Rouge gebruikt werd als gevangenis en martelplek, verschrikkelijk om te zien waar de mensen werden vastgehouden en gemarteld.... Na anderhalf uur daar gingen we met de tuktuk naar het immigration office want Ian moest daar zijn nieuwe paspoort ophalen. 's Avonds hebben we bij het hostel gedronken, daarna lekker onwijs Westers gegeten en vervolgens een aantal barren afgegaan en pool gespeeld.

De volgende dag stond de wekker al op half 9 en na het ontbijt zijn we naar een weeshuis gegaan dat de touroperator waar ik me Laos visum heb aangevraagd ons had aangeraden, onderweg daarnaartoe nog 25 kilo rijst gekocht voor het weeshuis. Onze tuktuk driver was op een gegeven moment een beetje de weg kwijt maar uiteindelijk hebben we het toch nog gevonden, de kinderen renden mega enthousiast op ons af en wouden meteen allemaal onze hand vasthouden, zo lief allemaal! We kregen een soort kleine tour door de kamers, heel armoedig allemaal en erg krakkemikkig. We hebben nog geld gedoneerd en na het spelen met de kinderen gingen we door naar de Killing Fields, zoals de naam al zegt werden hier alle mensen vermoord en in massagraven gegooid door de Khmer Rouge, heel bizar om te zien.... Om half 2 waren we terug bij het hostel en na een lunch nam ik afscheid van Ian want die vertrok naar de airport om naar Thailand te vliegen. De rest van de middag heb ik niet veel meer gedaan, boek lezen, internetten en film kijken.

Gisteren heb ik de hele dag lekker niks gedaan! 's ochtends bij het hostel in me dagboek schrijven en me boek gelezen daarna bij het Lazy Gecko Cafe lekker lazy geweest voordat ik het internet opging en 's avonds nog wat bij een van de leuke cafes gezeten.

Vanochtend ben ik achterop een motorbike gespronen en naar het Royal Palace gegaan, en dat is me een grote en luxe! Er is maar een klein deel open voor het publiek want in het andere deel woont de koning, dus erg lang duurde het bezoek ook niet. Op de terugweg naar het hostel nog langs een winkel waarvan de opbrengst naar disabled persons gaat en ik een hele leuke ketting heb gekocht. De rest van de middag niet veel gedaan; boek uitgelezen, was ophalen en zometeen eens zien of me paspoort met Laos visum al klaar ligt!

Morgen ga ik met de bus naar Kratie, mijn laatste stop in Cambodja en hopelijk kan ik daar de Irrawaddy dolfijn spotten die in de Mekong River zit. Als het allemaal volgens plan gaat zit ik donderdag in de bus naar Laos!

En verder:
- Is het relaxed dat de accommodatie zo goedkoop is, samen met Ian kon ik een hotelkamer delen en dan kostte het maar 5$ p.p en kreeg je nog luxe ook. Ook geluk dat ik kon delen want in me uppie had ik het nooit gedaan! (heb een budget he ;) )
- Heeft Ian gelukkig op tijd een temporary paspoort kunnen regelen en kon die zijn vlucht naar Thailand dus nog halen!
- Valt het me op dat onwijs veel mensen (vooral vrouwen) in Cambodja doventaal kennen, heb nu al redelijk wat dove mensen gezien en vaak zijn het jonge meiden, apart!
- Was ik in het begin in Cambodja eventjes helemaal de kluts kwijt met het rijden op de weg, hier rijden ze namelijk rechts en ik heb 6 maanden in linksrijdende landen gezeten, dus de eerste keer dat ik het doorhad dacht ik: malloot je rijd aan de verkeerde kant zo krijgen we nog een ongeluk!!!! totdat ik doorhad dat ze hier wel rechts rijden hahaha
- Heb ik ook in PP weer een ''top''kamer; mijn lattenbodem van het bed valt bekant uit elkaar, een van de ventilators werkt niet, de badkamer heeft geen wasbak, spiegel en ook heeft de lichtschakelaar voor de badkamer geen voorkant waardoor er geen daadwerkelijke lichtknop is alleen maar twee uitstekende draadjes die ik los moet halen als ik 's nachts het licht uit wil hebben en dan 's ochtends de draadjes weer in elkaar draaien (buiten de deur zit een schakelaar om alle stroom in de kamer uit te zetten dus wees gerust, als ik aan de draadjes kom dan staat er geen stroom op hoor!)
- Is het hostel waar ik nu in zit ook een beetje weird....de algemene ruimte / restaurant is een verzamelplaats voor Afrikanen, vieze oude mannetjes en prostituees....echt veel tijd breng ik er dus niet door, beetje rare scene daar
- Ben ik nog steeds helemaal gek van de Beef Lok Lak hier, eet het elke dag en soms zelfs twee keer....dat gerecht ga ik wel missen in Laos!
- Ben ik benieuwd hoe Laos gaat worden, heb er goede verhalen over gehoord dus hoop dat het een leuke drie weken worden daar! :)

Kus,

Peet

  • 12 Oktober 2009 - 08:33

    Vinnie:

    Heb je nu ook zo'n leuke pijama gekocht? Dan kun je die lekker showen een keer en meenemen naar een pijama party hihi!
    Hoop dat je de dolfijnen nog te zien krijgt (en veel fotos ervan maakt) en veel plezier alvast in Laos!

  • 12 Oktober 2009 - 11:37

    Mama - Papa:

    De afgelopen week heb je dus ook weer veel beleeft en gezien en hoop dat je ook de dolfijnen ziet lijkt me een leuke afsluiting van Cambodja.Kan je niet de recepten meenemen van al die lekkere gerechten dan kan je ze zelf ook een keer maken.Alvast een goede reis en veel plezier in Laos.

  • 12 Oktober 2009 - 13:14

    Assie:

    Hee P!

    Even een paar tips voor Laos van Reinier:

    "Vientiang is de hoofdstad, zeker de moeite waard. Verder heb ik de trip van Chang Kong (Thailand) over de rivier naar Kuang Prabang (erg mooie en relaxte stad) gedaan en Vang Vieng aangedaan waar ik grotten heb bezocht. En van een hele hoge waterval ben gesprongen. Veel plezier."

    Dus je ziet het... je komt de komende drie weken vast wel goed door!! Ben benieuwd of je straks nog wat foto's toe kunt voegen, wil die pakjes nu wel eens zien!! HAVE FUN!! XXXXX

  • 12 Oktober 2009 - 18:27

    Marjolein:

    Yo!

    Gaat lekker lekker! Nou...show me some pics! ;) Ach ja, anders hebben we in de wintermaanden nog wat te doen. Veel plezier in Laos!

    XOX

  • 13 Oktober 2009 - 08:05

    Dicky:

    Hoi Petra!

    Wij zitten nu in Tanah Rata. Schitterend hier! Maar dat wist je al.
    Ik hoop dat je de dolfijnen gaat zien!!
    Wij gaan morgen naar de Perhentian Islands!

    Veel plezier in Laos!

    groetjes Dicky

  • 13 Oktober 2009 - 08:49

    Lenny De Reede:

    P8!
    Meis, weer geen wasbak! Niet te geloven, ik zou daar zooo moe van worden! En ik maar in de luxe bivakkeren, het is ook niet eerlijk ;). Ben heel benieuwd of je de dolfijnen gaat zien (ik hoop het wel!) en alvast heeeeeel veel plezier in Laos! Als het goed is, lig ik morgen eind van de middag ergens op het strand bij de Perhentian islands. Ik hoop echt dat wij wel mooi weer krijgen! Goede reis naar Kratie!

    Liefs,
    Lenny

  • 13 Oktober 2009 - 08:56

    Dicky:

    Hoi Peet,

    Kzit me rot te lachen hier naast Len. Ik ben er net achter wat P8 is. Ik ken er ook een nl. A3! Hahaha!
    Ennuh ik zal de veranen de groeten van je doen!

    Kus Dicky

  • 13 Oktober 2009 - 18:12

    Nitz:

    Lieve Peet! Wat een leuk verhaal weer! Ik hoop dat je veel dolfijnen zultzien en Laos wordt ook TOP!!

    Nog 53 dagen!!!!

    Kus kus

  • 15 Oktober 2009 - 07:36

    Cleo:

    Wow! wat gaat de tijd snel. ongelooflijk dat je nu al naar Laos gaat. Ben zelf trouwens ook wel erg benieuwd naar die Beef Lok lak; moet wel erg goed zijn. Maar misschien moet je jezelf een keertje een iets beter hotel gunnen, want ja, een warme douche en een restaurant zonder vieze mannetjes en prostiuees kan ook wel fijn zijn! Nou, geniet nog van Laos!!

  • 16 Oktober 2009 - 11:52

    Jacqueline:

    Peetie Lok Lak!!
    haha ohh wat een verhalen joh! Super allemaal, ondanks al die regen. Maar anders kon het ook niet zo mooi groen zijn allemaal natuurlijk! Misschien is een paraplu in dat checked motiefje een idee?? :p
    Trouwens, die Lok Lak mag je wel eens hier in NL bereiden.. zou leuk zijn, ik herinner me onze kook'kunsten' nog :p!
    Hopelijk ga je wat dolfijnen zien! En veel plezier in Laos natuurlijk!
    xxxx pancake

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Petra

Back into the travelling life!

Actief sinds 09 Aug. 2006
Verslag gelezen: 275
Totaal aantal bezoekers 106668

Voorgaande reizen:

31 Juli 2013 - 06 Juli 2016

Een stukje wereld

26 Maart 2009 - 05 December 2009

Backpacken door Azie

22 Januari 2007 - 10 Juli 2007

Stage in Ierland en Belgie

13 Augustus 2006 - 17 Januari 2007

Uitwisselings semester in Amerika

Landen bezocht: