van Oost naar West - Reisverslag uit Chengdu, China van Petra Rijk - WaarBenJij.nu van Oost naar West - Reisverslag uit Chengdu, China van Petra Rijk - WaarBenJij.nu

van Oost naar West

Blijf op de hoogte en volg Petra

10 Oktober 2013 | China, Chengdu

Hi,

"Oh your glass is empty?! Let me give you some more!" Gezellig werd er gekletst en geproost met de kok van het hostel in Guilin; Mike die pure vriendelijkheid uitstraalde. Vrolijk bleef hij glazen vol schenken met de Chinese Ricewine; Hallo 52% sterke alcohol...

Van de Rijstwijn gingen we naar de Rijstterrassen en op 27 september heb ik mijn 27ste verjaardag gevierd in de relaxte en mooie omgeving van de Dragon backbone rice terraces. Na 7 weken samen gereisd te hebben kwam vervolgens het moment dat Nathan en ik beide een andere kant opgingen, dus dat betekende afscheid. Het was wel even raar om plots weer alleen te zijn.

Maar dat duurde niet lang want in Kunming waren Thijs en Irene net als ik ook tijdens de Chinese October Holiday voor een week gestrand. Samen met de Chinezen waarmee zij gereisd hebben gingen we een middag naar een karaokeclub (KTV). Neonlichten, een gangenstelsel aan luxe privé kamers, grote tv's, professionele microfoons: Let the karaoke begin! Alle zwijmel liedjes van de boybands uit de jaren 90 kwamen voorbij en ook Céline Dion en Britney Spears mochten niet ontbreken, het leek wel alsof ik in een heel fout 90's party was beland. Onder het motto "what has been song in the karaoke room definitely stays in the karaoke room" kan ik jullie helaas geen filmmateriaal laten zien ;)

Onderweg naar de plaats Dali belandde ik in een real life Chinese Tell Sell show. Van sokken die niet kapot te krijgen waren tot aan een multifunctionele handdoek / schoonmaakdoek, het werd allemaal enthousiast geshowed en verkocht. Voor mij was het vooral leuk entertainment tijdens de treinrit.
Over Dali kan ik kort zijn, het was in een woord Relaxed :)

Na een zigzaggende busrit door de bergen met kotsende medepassagiers en een gerochel op het treinstation dat het bloed onder mijn nagels vandaan haalde, ben ik inmiddels na dertig uur onderweg geweest te zijn aangekomen in Chengdu. Alweer mijn laatste stop voordat ik zaterdag op de trein naar Lhasa, Tibet, stap.

'Niets is wat het lijkt'
En dat blijkt maar al te vaak als het op eten aankomt. Bij deze een kleine greep van de verrassingen in China.

Wat ik dacht dat het was:
1) wasabi nootjes.
2) gestoomd brood met chocolade.
3) lekkere nootjes.
4) lekkere bruine bolletjes
5) ontbijtkoek (ik wist dat het dat natuurlijk niet was maar het leek als twee druppels water)
6) een blikje dat eruitzag alsof er een lekkere kant en klare müsli variatie inzat met kokosnoot melk

Wat het bleek te zijn:
1) gedroogde doperwten met yoghurt coating.
2) een droge smaakloze spons vermomd als brood.
3) geen idee, het was vies!
4) vies zoetig bruin 'bolletje' dat niet eens in de buurt van lekkere broodsmaak kwam.
5) geen ontbijtkoek maar wel heerlijk gestoomd deegachtig iets, raar maar lekker!
6) maïskorrels en granen brei in een lichte kokosnoot smakend papje. Het was niet heel vies maar ook niet het lekkerste wat ik ooit op heb.

Liefs,
Petra

P.S. ik heb gemerkt dat je onderaan mijn verslag niet altijd alle fotos ziet die ik heb toegevoegd, dus daarom aan de linkerzijde in het menu onder het kopje foto's kijken. Dan zie je wel alle foto's bij dat verslag :)

  • 10 Oktober 2013 - 14:08

    Lenny:

    P8!

    Wat heerlijk dat je daar elke dat zulke verrassingen hebt qua eten, hahaha! Je hebt toch ook wel even Mariah gedaan he? In die karaoke bar? Geniet lekker van je laatste dagen China, ik ben echt ZO benieuwd naar Tibet!

    Liefs,
    Lenny xxxxxxxxxxxxxx

    ps. I can´t liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiive, if living is without yoooouuuuu-ou-ou

  • 10 Oktober 2013 - 17:30

    Nitz:

    Peet, wat een geweldig verhaal weer. Goed om te horen dat je geniet. Ik kijk uit naar je Tibet ervaring!

    Liefs

  • 13 Oktober 2013 - 19:38

    Marianne:

    Hallo Petra,

    Ook even een berichtje van ons, ouders Loes,.
    Je verhalen zijn prachtig om te lezen, zo beeldend beschreven, goed te volgen wat je zoal meemaakt, heel bijzonder.
    We blijven je volgen.
    Veel plezier, geniet en blijf ons verrassen met je prachtige verhalen.

    Groetjes Hennie en Marianne

  • 14 Oktober 2013 - 21:22

    Dicky:

    Hooi Peet!

    Kheb al je reisverslagen gelezen, geweldig!
    Mooie foto´s en ik blijf je volgen.
    Fijn dat je ook medereizigers tegenkomt.
    Op naar Tibet!!!!


    Groetjes
    Dicky xxx

  • 21 Oktober 2013 - 19:49

    Jacqueline:

    Ey sweet-brown-bun :p!
    jeetje wat koop jij gekke dingen Peet, kun je geen Chinees lezen ofzo ;) hehe! Gelukkig demonstreerden ze alle huishoudproducten wel uitgebreid... als ze dat nu ook met het eten zouden doen, wie weet wat voor heerlijks je dan nog ontdekt! Wat betreft dat karaoke, been there done that, en ja laat dat inderdaad maar in de karaoke ruimte haha!
    Wat mooi dat je je verjaardag op de Dragon's backbone hebt gevierd, zeker een top lokatie en natuurlijk onvergetelijk :)!!
    Veel liefs! xx

  • 23 Oktober 2013 - 21:06

    Hub:

    Hoi Petra,

    Zo te zien heb je het erg naar je zin... Verhalen klinken erg bekend ;-)
    Tibet is geweldig, hopelijk kun je Mnt Everest zien en staat het base camp op het programma.

    Geniet er van! En denk maar zo er is niet mooiers dan reizen ....

    Je ex-collega, Hub

  • 23 Oktober 2013 - 21:06

    Hub:

    Hoi Petra,

    Zo te zien heb je het erg naar je zin... Verhalen klinken erg bekend ;-)
    Tibet is geweldig, hopelijk kun je Mnt Everest zien en staat het base camp op het programma.

    Geniet er van! En denk maar zo er is niet mooiers dan reizen ....

    Je ex-collega, Hub

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Petra

Back into the travelling life!

Actief sinds 09 Aug. 2006
Verslag gelezen: 487
Totaal aantal bezoekers 106467

Voorgaande reizen:

31 Juli 2013 - 06 Juli 2016

Een stukje wereld

26 Maart 2009 - 05 December 2009

Backpacken door Azie

22 Januari 2007 - 10 Juli 2007

Stage in Ierland en Belgie

13 Augustus 2006 - 17 Januari 2007

Uitwisselings semester in Amerika

Landen bezocht: