Taman Negara & first days Kuala Lumpur - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Petra Rijk - WaarBenJij.nu Taman Negara & first days Kuala Lumpur - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Petra Rijk - WaarBenJij.nu

Taman Negara & first days Kuala Lumpur

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

14 Juni 2009 | Maleisië, Kuala Lumpur

Hi!

We bleken Jungleproof te zijn en zijn nu in Kuala Lumpur, ik zal 'even' updaten over de afgelopen week....

De laatste avond in Kota Bharu hebben we nog over de night market gelopen en daarna terug naar het hostel om de backpacks in te pakken, ik dacht: Dat doe ik wel na het douchen! Maar ik was nog geen minuut terug van de douche en toen viel de stroom uit, inpakken in het donker ging dus niet. Dan maar de wekker wat eerder zetten en gaan slapen in de hitte, want geen stroom betekend geen verkoeling van de ventilator. Om half 5 's ochtends piepten de wekkers ons wakker en om half 6 zaten we samen met Calvin en Helen (een koppel uit Engeland) in de taxi naar het treinstation, waarvan we om half 7 met de jungletrain vertrokken. De trein was prima te doen, helaas zaten wel alle hyperactieve kinderen bij ons in de coupe....rustig is anders! Om kwart voor 2 waren we in Kuala Lipis waar we moesten overstappen hadden ze ons verteld. Wij wouden dus kaartjes voor de trein naar Jerantut kopen en toen bleek die trein niet te bestaan....dus daar sta je dan in een verlaten stadje en geen idee hoe je daar nu weer uit komt. Uiteindelijk met zijn vieren een taxi genomen naar Jerantut, en het was denk ik wel een van de ergste ritten tot nu toe, toen onze chauffeur een rij auto's en vrachtwagen ging inhalen in een bocht en op een heuvel dacht ik wel even: We zijn er geweest! Gelukkig hebben we het weer overleefd en stonden we om kwart voor 5 in Jerantut waar we twee nachten in het Greenleaf Guesthouse bleven om uit te zoeken hoe we naar de Taman Negara konden komen en om bij te komen van die helse taxirit, verder is er ook niks te doen in Jerantut.

Zondag was het zover en gingen we naar de Taman Negara, op naar de jungle! :) Om 8 uur vertrokken we met een minivan naar de pier, en om kwart voor 10 zaten we in de boot naar Kuala Tahan, het dorpje in de Taman Negara. De boottocht duurde 3 uur, na anderhalf uur voelde ik mijn kont en benen niet meer...maar de tocht was wel super en het uitzicht mooi dus het was het wel waard! Om half 1 waren we ingecheckt bij het Liana Hostel waar we in een kamer met twee stapelbedden sliepen, en meteen een bed voor Rik, een vriend van mij uit Nederland, gereserveerd want die kwam de volgende dag ook aan! De rest van de dag rondgelopen en gekeken wat er allemaal te doen was.

Maandag zijn we dan toch maar de jungle gaan trotseren en wouden we eerst naar het Orang Asli Village lopen maar na een kwartier werd het pad toch iets te steil en besloten we een andere tocht te gaan doen. In de Taman Negara is de langste Canopy Walk (brug hoog tussen de bomen van touwen en houten loopplank) ter wereld dus die gingen wij wel even doen! We wouden het eerst alleen even uitchecken omdat we het de volgende dag samen met Rik gingen lopen maar toen we er aankwamen vroegen ze of wij er al gelijk op wouden en omdat het maar 1 euro kost dachten we, waarom ook geen twee keer gaan?! Len heeft last van hoogtevrees maar durfde de Canopy Walk wel te lopen, dus dat was super!! Hij is 530 meter lang, heeft 10 bruggen, 9 platforms en is op 45 meter hoogte...er zaten wat enge stukjes tussen maar het was heel leuk om te doen! Om half 5 waren we terug bij het hostel en hadden we die dag toch nog iets van vier uur gelopen! Rik was om half 7 ook aangekomen in het dorp en daarna zijn we gaan eten en hebben we bij het hostel gezeten.

De volgende dag was het dus nog een keer de Canopy Walk, en het was nog steeds leuk! Daarna zijn we gaan lopen naar de berg Bukit Terisek, en dat was nog een hele klim! Uitgeput en bezweet kwamen we op de top aan. Uiteindelijk hebben we iets van drie uur door de jungle gelopen, geklauterd en geklommen....was heel leuk! Vooral de glibberige modderstukken tegen het einde waar Rik een aantal keer sierlijk bijna net niet viel hahaha Om 5 uur waren we weer terug in Kuala Tahan en vonden we dat we wel een ijsje hadden verdiend. Na het douchen en eten gingen we om half 9 op Night Safari met een 4x4 Jeep, het duurde iets van 2 uur en hebben o.a. de Leopardcat en een silvercat gezien. Toen we weer terug waren van de safari hadden we wel zin in het bier dat we hebben weten te vinden via de tip van andere Nederlanders...want alcohol was niet echt aanwezig in het dorp omdat het Moslim is. Bij het hostel genoten van het welverdiende bier na de actieve dag en daarna de stapelbedden weer ingeklommen. Woensdag hebben we een rustdagje gehouden en de Riverbus naar het NUSA Camp genomen, waar het ook echt heel rustig was! Niks anders te doen dan kletsen en het raad-de-bekende-mensen-spel (we waren er goed in Vincent!). Om kwart voor 4 wouden we de boot terug nemen naar het dorp maar na een half uur wachten bleek dat we het hadden moeten zeggen zodat er voor gebeld kon worden....dit was ons alleen niet verteld. Uiteindelijk hadden we om kwart over 5 de boot terug. Omdat we de volgende dag weer vertrokken was het weer inpakken en hebben we de rest van de avond bij het hostel gezeten.

Donderdag vertrokken we om 10 uur met de lokale overvolle bus naar Jerantut waar we anderhalf uur later aankwamen en gelijk de bus naar Kuala Lumpur in konden springen. En dat was toch een luxe bus! Zo mooi hebben wij het nog nooit gehad, hebben er dus flink van genoten! Eenmaal in Kuala Lumpur wist Rik waar het hostel lag dus hem gevolgd in de Monorail en door Chinatown naar Le Village, een hostel dat me doet denken aan een Nederlands studentenhuis, het is shabby maar voelt als thuis! Het was de laatste avond met Rik dus na een bord Nasi Goreng en Kip Sate zijn we nog een biertje gaan drinken!

Vrijdagochtend na het ontbijt zijn we naar het busstation gelopen waar Rik zijn buskaartje naar Singapore heeft gekocht en daarna zijn we nog even gaan internetten. Om 2 uur weer naar het busstation gelopen en daar Rik uitgezwaaid en toen waren Len en ik weer met zijn twee-tjes. De rest van de dag hebben we rondgelopen in Chinatown en de malls. 's Avonds hadden we wel zin in de bios, en nu wel echt goede hoop dat Wolverine en Star Trek eindelijk niet meer zouden draaiden... De Metro gepakt naar Suria KLCC (groot Shoppingmall) en eenmaal daar hebben we allebei onze ogen uitgekeken in de mall....echt LUXE niet normaal! Vijf verdiepingen met alleen maar merkwinkels, rijen en rijen winkels!!! Na het maar niet kunnen geloven hoe mooi en luxe het is, gingen we naar de bios en daar kaartjes gekocht voor de film State of Play. Voordat de film begon nog even wat gegeten in de Foodcourt en rondgelopen. De film was erg goed, alleen de airco op vriesstand wat minder...we waren helemaal verkleumd tegen het einde!

Gisteren zijn we naar de kapper geweest, echt super was het niet maar de dooie puntjes zijn eraf... 's Middags in The Central Market gelopen waar meer dan genoeg winkeltjes zijn met leuke spullen en souvenirs, wij proberen ons dus weer in te houden! Daarna nog wezen internetten en 's avonds de metro naar KLCC genomen voor weer een filmpje. Dit keer gingen we naar de film Fighting, en we hadden onze truien en sjaals mee tegen de Airco verkleuming!

Vandaag zijn we eerst naar de KL Lake Gardens gelopen, waar we iets van een uur lang hebben rondgelopen maar nergens een ingang van de aparte parken hebben kunnen vinden, en uiteindelijk dus maar de metro naar de buurt Golden Triangle genomen. Eenmaal daar leek het ons wel leuk om de Petronas Towers op te gaan, maar helaas waren de tickets uitverkocht dus gaan we het van de week nog een keer proberen. We stonden toen toch weer in Suria KLCC dus dan maar lekker Sushi eten en nog even wat winkels in :)

We blijven nog wel een paar dagen in Kuala Lumpur, vermaken ons hier prima!

En verder:
- Is er hier overal binnen TL-licht, het doet soms pijn aan de ogen
- Hakken ze de kip met bot en al in stukjes dus als je een gerecht met kip besteld is het opletten op de stukjes bot
- Zijn er in Maleisie hele bossen van palmbomen, heel gaaf!
- Heb ik Len een cursus hoe-klim-je-in-en-uit-een-stapelbed gegeven, want dat ging haar niet zo goed af en ik heb er jarenlange ervaring in. Ik heb gejankt van het lachen met de stapelbedden in Kuala Tahan!
- Hadden Len en ik tijdens de jungletochten allebei een bloedzuiger die we nog net op tijd van ons af konden slaan voordat ze zich hadden vast gezogen, maar was Rik de gelukkige die wel een bloedzuiger had en die ik met de aansteker heb weggeschrikt (bloedzuigers krijg je met o.a. zout en vuur van je af)
- Had Len ruim 60 muggenbulten op haar lijf toen we in de Taman Negara waren, en ik maybe 10...echt raar! Gelukkig hebben we Menthol poeder en een of andere balm gevonden die hielpen tegen de jeuk
- Zijn de menu's bij sommige restaurants allemaal in een andere volgorde, dus als ik dan iets op pag. 2 zie en Len bij haar op pag. 2 kijkt dan heeft zij een pagina die bij mij maybe wel pagina 6 is...haha
- Krijg je in Azie nooit een mes bij je eten, altijd een lepel en een vork...en soms dus stokjes (wat mij heel goed afgaat! :) ) Maar in Maleisie minder vaak stokjes dan in Thailand
- Ben ik na drie maanden nog steeds niet gewend dat ze hier links rijden en loop ik op straat nog steeds rechts terwijl de mensen daar dus ook links lopen...ik vergeet het echt steeds!
- Is het fijn dat Maleisie het gewone alfabet gebruikt i.p.v. tekens, kan je ondanks het niet kunnen lezen er soms toch nog wat van maken, met tekens is dat gewoon onmogelijk!
- Zien we hier overal de KFC en MacDonalds...soms geven we dus eventjes toe aan onze McFlurry verslaving
- Is het bier in Maleisie een stuk duurder dan in Thailand, zelfs duurder dan in Nederland...
- Is er geen stapleven in Kuala Lumpur, daarom dus steeds maar de bios ;)
- Is mijn gevoel voor tijdsbesef helemaal kwijt, elke keer dus weer de vraag, welke dag is het vandaag?!
- Vind ik Maleisie mooier dan Thailand
- Hebben we nog ong. drie weken in Maleisie te gaan voordat we de oversteek naar Sumatra maken
- Ga ik nu proberen foto's toe te voegen, en hoop ik dat het lukt want tot nu toe is het in Maleisie nog niet gelukt op de computers....

Kus Peet

  • 14 Juni 2009 - 09:30

    Marja:

    Hallo Petra
    Wat weer een verhaal,zou ik heel lang mee bezig zijn om dat te typen.
    Dat je Maleisie mooier vindt dan Thailand maakt mij nieuwsgierig ,ik vond het in Thailand al zo mooi.Wens jullie nog veel plezier.Heb het idee dat ik Len ook al heel goed ken.
    Lieve groet ook van Henk en Tim.
    Marja

  • 14 Juni 2009 - 09:58

    Jacq:

    Peetje!
    Oeehh k ben blij dat je steeds weer heelhuids uit die taxi's stapt! Wat een nightmare! Misschien maar een helmpje op in de taxi? :p
    Maleisie klinkt super mooi, enjoy!!
    xxx

  • 14 Juni 2009 - 12:18

    Cleo:

    Zo Petra, klinkt wel echt weer goed. Ik ben zelf ook wel erg benieuwd naar Maleisie dus wel heel leuk om die verhalen te horen. Alleen denk ik dat je die verschrikkelijke chauffeurs overal hebt. In Polen heb ik ook heel wat van dat meegemaakt. Maar ben blij dat je nog dus leeft en ik wens je nog erg veel plezier daar!

  • 14 Juni 2009 - 12:50

    Adri:

    Hallo Petra,
    Je ziet heel veel van deze wereld met hele mooie natuur heb ik gelezen, Maar zit op de foto Rik niet aan de verkeerde kant die moet toch naast je zitten.
    Ondertussen heeft Monique op vrijdag 12 juni een prachtige dochter gekregen ze heet Amber. Wel tot je volgende boekwerk en veel plezier let goed op jezelf.
    Groetjes van je allerliefste oompje Adri

  • 14 Juni 2009 - 12:56

    Marjo:

    Hela,

    Goh merk de terugkerende onderwerpen wel; taxi chauffeurs, biertjes en de bios... Maar zo te horen ook nieuwe spannende dingen! ;) Ik ben nu net thuis van Schiphol, nog even wachten tot de jetlag inkickt, tot die tijd ook een poging film te kijken..

    Trouwens leuk wat foto's te zien!!

    Xx

  • 14 Juni 2009 - 14:36

    Astrid De Rijk:

    Jaah, en ik ben dus ook weer terug, net een half uurtje voor Marjo gelandt (en na de verhalen toch blij dat ik met de KLM mee moest ipv Martinair ;))

    We wilden (btw, niet steeds wouden typen!) vorige week ook naar State of Play maar was uitverkocht, als alternatief werd het Obsessed met Beyonce (nee, was idd geen ander alternatief..) en niet echt een aanrader (zoals verwacht!)

    Lekker soms even shoppen hee, alleen al die winkels!! Weet er alles van, ga me deze twee weken ook maar weer een beetje vergapen aan al die winkels!

    Veel plezier, ben ook heel benieuwd hoe Indo straks is.. take care!! X

  • 15 Juni 2009 - 15:23

    Marcel (ABN):

    Heb in mijn gemak jouw voorlopige vakantie eens onder de loep genomen en hoop dat je zo lekker door mag gaan. Ik lees de rest nog wel.

    groeten en kus..

  • 17 Juni 2009 - 16:07

    Nitz:

    Lievie!

    Wat een leuk verhaal weer! En je (en Len) ziet er goed uit op de foto! Ik zal je binnenkort even een mailtje terug sturen, ben nu te gaar van de vakantie. Tot snel meis!

    Kus Kus

  • 18 Juni 2009 - 12:05

    Syl:

    Lieve Peet,

    Hoe is het meis?

    Dit is een waarschuwing:
    als je dan eindelijk Indonesië bereikt drink alsjeblieft geen Arak. Een of ander plaatselijk drankje. Hieraan zijn begin juni meerdere mensen overleden. DUS: PAS OP!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Petra

Back into the travelling life!

Actief sinds 09 Aug. 2006
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 106695

Voorgaande reizen:

31 Juli 2013 - 06 Juli 2016

Een stukje wereld

26 Maart 2009 - 05 December 2009

Backpacken door Azie

22 Januari 2007 - 10 Juli 2007

Stage in Ierland en Belgie

13 Augustus 2006 - 17 Januari 2007

Uitwisselings semester in Amerika

Landen bezocht: