Sumatra: Medan, Lake Toba, & Pulau Nias - Reisverslag uit Berastagi, Indonesië van Petra Rijk - WaarBenJij.nu Sumatra: Medan, Lake Toba, & Pulau Nias - Reisverslag uit Berastagi, Indonesië van Petra Rijk - WaarBenJij.nu

Sumatra: Medan, Lake Toba, & Pulau Nias

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

15 Juli 2009 | Indonesië, Berastagi

Hi!

Het heeft eventjes geduurd maar hier dan het eerste bericht uit Sumatra!

Donderdag 2 juli (inmiddels al weer bijna twee weken geleden) zijn we vanuit Melaka met de bus naar KL Airport gegaan, we werden er eerst bij de verkeerde vertrekhallen uitgezet waardoor we nog een andere bus naar de goede hal moesten pakken. We mochten 15 kilo bagage inchecken, mijn tas woog 15.8 kilo en hij mocht mee! Om 5 uur vertrokken we met Air Asia, het was een vlucht van 50 minuten en om 5 uur kwamen we aan in Medan, vanwege het uur tijdsverschil. Voordat we ons visum on arrival konden kopen moesten we door een ontsmettingscabine, echt zo komisch! Binnen enkele tellen zat het 30 dagen visum in het paspoort en konden we onze bagage van de hoop halen, want de bagageband hield na een paar meter al op waardoor alle tassen en koffers op een grote hoop kwamen, wel een grappig gezicht haha!

De eerste Rupiahs werden gepind en daarna hebben we een taxi naar het centrum genomen, en dat werd een rit van twee uur door de stad rijden op zoek naar een hotel; de een was te duur, de ander te verrot, dan weer eentje vol en toen nog eeuwen zoeken naar eentje die niet te vinden was. Uiteindelijk zijn we bij Zakia hotel ingechecked en wat gaan eten op de hoek. En toen proberen te gaan slapen, wat niet is gelukt....de matrassen waren zo erg doorgezakt dat je er helemaal in wegzakte en daardoor in een megakuil lag en de gallerij voor de kamer was een continue komen en gaan van mensen, wij wisten dus al: dit word geen slapen! Om kwart voor 5 's ochtends ging de mega-moskee aan de overkant nog even een half uur lang loeien en werd de nachtrust nog korter.

Vrijdagochtend hebben we een busje naar Lake Toba gepakt, de rit was er eentje waarbij ik steeds de backpacks die naast me op de achterbank lagen van me af mocht duwen en we 4 uur lang weer hebben gedacht dat we doodgingen...ze rijden hier als gekken en moeten alles wat er op de weg rijd inhalen waardoor je vaak nog net voor het tegemoetkomende verkeer weg kan duiken, how nice! Eenmaal bij de pier hebben we de boot naar het plaatsje Tuktuk op Lake Toba genomen, daar waren Ben (Australie), Carl en Grant (Canada) ook en zij bleven in Carolina Resort waar wij ook een kamer hebben genomen, en die kostte maar 75 eurocent p.p. per nacht! En de kamer was echt super! Lake Toba was ooit een populaire toeristenplek maar is nu een uitgestorven plek waardoor de resorts supergoedkoop zijn!

We hebben in Tuktuk bar weinig gedaan, beetje boek lezen, in het restaurant of aan het meer van het mooie uitzicht genoten en tv kijken! 's Avonds wat eten in een van de restaurants in het dorp en nog een biertje bij de lokale bar / discotheek waar we vrijdagavond de enigen waren en het zaterdagavond bomvol zat met de jongeren van daar.

Maandag 6 juli zijn we van Lake Toba naar Pulau Nias gegaan, weer een helse rit van 6 uur waarbij we het eerste uur met zijn vieren op drie stoelen gepropt zaten en begin van de avond aankwamen in Sibolga. Daar begon het drama om boottickets te kopen, iedereen probeert je een ticket te verkopen en ze vertellen allemaal een ander verhaal over boottijden en prijzen, wij waren allemaal uitgeput en toen er alleen nog maar plek op het dek was voor een veels te hoge prijs besloten we in Sibolga te overnachten. Na een bord nasi goreng gingen we weer een poging tot slapen doen, ook dit keer werd het weinig slaap door het kabaal en de slechte bedden, en onze bedden stonken zo erg dat we roken naar een 90-jarige vent die Shag rookt, er was geen douche in het hotel en 's avonds gingen we voor 12 uur lang de boot op dus wij hebben heerlijk gestonken 2 dagen lang...gelukkig konden we er wel grapjes over maken :p
Om 6 uur 's ochtends waren we dus opgestaan om boottickets te kopen, toen we die twee en een half uur later eenmaal op zak hadden zijn de jongens weer gaan slapen en hebben Len en ik een taxi naar het strand genomen en zijn we daar gaan slapen, want die bedden in het hotel wouden wij niet meer in!

Om 7 uur 's avonds zaten we op de boot, die zou om 8 uur vertrekken maar dat werd uiteindelijk 10 uur. Wij zaten business class waar we bedden hadden, toen we naar de 'kantine' liepen zagen we hoe economy class eruit zag; een grote ruimte vol met mensen, kippen, rook en huilende kinderen, het was een chaos en net alsof je naar een slechte B-film zit te kijken... Ik viel al snel in slaap en werd de volgende ochtend een uur voordat we in het noorden van Pulau Nias aanmeerden weer wakker. Na een rijst ontbijtje zijn we met een auto naar het zuiden van het eiland gereden, een rit van 3 uur. We sliepen bij JJ's Losmen waar ook Anke (uit Duitsland), Mark (uit Zuid-Afrika) en Justin (uit Australie) zaten.
Waar wij verbleven bleek een van de beste surfplekken ter wereld te zijn, en wij surfden allemaal niet, hihi! We konden natuurlijk niet achterblijven dus hebben Len en ik samen met Anke een surfboard gehuurd en begon het oefenen, wel in het 'baby-golven' gedeelte natuurlijk he! Dobberend in het water wachten op de juist golf (na vier dagen kon ik nog steeds de golven niet lezen!), dan omdraaien op je board gaan liggen en peddelen maar, dan voel je dat de golf je oppikt en ben ik steeds maar ligend mee 'gesurfd' op de golf...het gaan staan is me een keer op de knieen gelukt maar helaas niet verder. De tweede en derde dag hadden we regen maar dat hield ons niet tegen om de zee in te duiken! De dag voordat we weggingen wou ik nog een laatste keer proberen te surfen maar de zee was heel wild, het was steeds onderduiken voor de grote golven en toen ik er door eentje werd meegenomen en in een wasmachine effect terecht kwam ben ik de zee maar weer uitgegaan.

Afgelopen maandag zijn we 's middags weer met de auto naar het noorden van Nias gereden en daar begon het regelen van een bootticket voor de terugweg weer, dat ging van 'Er is geen plek, het is vol' naar 'je kan binnen op de grond zitten' naar 'Hier zijn vijf tickets voor businessclass'....hoe absurd maar uiteindelijk zaten we dus op de boot, dit keer geen bedden maar ruime stoelen (beetje a la vliegtuig). Helaas heb ik niet veel geslapen, want om de een of andere reden lukt het me nooit om zittend goed te kunnen slapen en had ik steeds kramp in mijn benen. Om 5 uur 's ochtends waren we weer in Sibolga, en we hadden in Nias al een deal gemaakt met een man die ons met de auto naar Berastagi zou rijden. Dat werd een lange rit van 9 uur, maar gelukkig reed de chauffeur niet als een gek. Gistermiddag kwamen we na totaal 26 uur onderweg te zijn geweest aan in Berastagi wat in de Karo Highlands ligt. De temperatuur hier is een stuk koeler, oftewel: wij kunnen onze lange mouwen, schoenen en sjaals dus weer gebruiken!

Vandaag zijn we naar Lingga geweest, een local village. Daarna zijn we bij het Europese / Chinese restaurant gaan eten en ik heb een pannenkoek met spek op!!!!! jaja ik weet het je denkt: wat is daar nu speciaal aan?! Nou wij zien hier alleen maar bananen-pannenkoeken en op Nias kon ik alleen maar denken aan een pannenkoek met spek, hoeveel zin ik daarin had en dat die hier niet te vinden zijn, totdat we dat gisteren op het menu zagen!! Ooohh het was echt LEKKER!! :)
Len en ik hebben ons na het eten uitgeleefd met armbandjes kopen op de markt.
Morgen ga ik een van de vulkanen hier beklimmen, en hopelijk is het weer niet te bewolkt zodat er een beetje uitzicht is!

En verder:

- Is Sumatra wel een stuk armer, de mensen wonen hier armoedig en de wegen zijn erg slecht met veel grote gaten
- Is in Nias er een regel dat je moet eten bij de plek waar je slaapt
- Zijn we weer een timezone overgegaan waardoor we nu een 5 uur tijdsverschil met NL hebben
- Kunnen er veel mensen in Indonesie Nederlands, dus zodra ze horen dat Len en ik uit NL komen gooien ze alle Nederlandse woorden en zinnen die ze kennen op ons af
- Betalen we hier met de Rupiah, en 1,5 miljoen is ongeveer 110 euro, dus wij pinnen hier miljoenen ;) haha
- Is het retegoedkoop in Sumatra!!
- Is het eten hier super, lekkere sate, kroepoek, nasi goreng, mie goreng en ga zo maar door! Ook is mijn spice level wel wat omhooggegaan met het soms voor mij wat pittige eten hier!
- Waren we in Sibolga een grote attractie en liepen een vrouw en haar dochter langs me en wreven ze over me arm, ik denk omdat ik zo wit ben... ja zelfs na vier maanden hitte ben ik niet megaveel verkleurd, heb een te lichte huid...
- Spreken mensen je hier vaak aan met: 'Hey Sister!'
- Drinken we in Sumatra Bintang bier
- Is het leuk om met zijn vijven te reizen, voelt soms net als een kleine familie!
- Hebben we gisteren onze vlucht van Medan naar Jakarta geboekt voor 29 juli, want dat met de bus doen betekend minimaal 2 dagen in de bus en een vliegticket kost maar 30 euro dus wij nemen mooi het vliegtuig!
- Ben ik bang dat het voorlopig helaas niet gaat lukken om fotos op de site te zetten...
- Vind ik het superleuk steeds weer de leuke reacties, krabbels, en mails van iedereen te krijgen!!

Kus,

Peet

  • 15 Juli 2009 - 15:22

    Nitz:

    Allereerst... bdankt voor je kaartje uit Maleisie!!

    Zo, en nu eerst lezen haha

    koeskoes

  • 15 Juli 2009 - 16:09

    Nitz:

    Meid, wat een verhaal weer.. Die busverhalen, het is me ook wat! Gelukkig kan je het allemaal nog vertellen! Pannekoek met spek.. hmm ik kan me wel wat lekkerders voorstellen haha.. geniet er maar lekker van meis.. Op Bali, In Seminyak kan je zelfs bitterballen en frikadellen eten! haha

    Hopelijk tot snel op skype!!

    Liefs Nitz

  • 15 Juli 2009 - 17:14

    Assie:

    15 kilo en met 15,8 mocht je door??? Ik mocht 2 x 23 kilo; met totaal 56 kilo (dus 10 teveel!!) mocht ik ook door en dan heb ik het nog even niet over de handbagage die ook 'iets' te zwaar was... haha!!

    Leuke verhalen weer! Ga je ook nog naar Bali, Java en die eilanden waar die mega hagedissen (komodovaraan op de Komodo eilanden??) die aan het uitsterven zijn..?? Ben benieuwd, wel vet ranzig ja zo een vies bed en dan ook nog een geen douche!! Iieeewww ;) XX

  • 15 Juli 2009 - 19:02

    Marjolein:

    Heeeey, thanx voor de upate!
    Enne, hoe lang blijven jullie zo nog met zn allen reizen?

    Have FUN!!! XOX

  • 16 Juli 2009 - 09:38

    Jacqueline:

    Heej Spek Pancake! :p
    Neem je ook een Bintang voor mij? hmmm! Enjoy! Het klinkt nog steeds als een waar avontuur! xx

  • 24 Juli 2009 - 14:40

    Carla:

    Hey! Wat een lange reizen allemaal! 26 uur achter elkaar.. Ik vind het echt stoer dat je hebt gesurfd!
    Heb je verhaal weer met plezier gelezen:) alvast een goeie vlucht naar Jakarta voor de 29e!

    liefs

  • 03 Augustus 2009 - 10:15

    Cleo:

    mooi om te horen dat jij je nog steeds zo vermaakt. ja ja, deze reactie is een beetje laat, maar ben zelf zoals je weet ook op vakantie geweest. Geen exotische oorden, maar Duitsland en Oostenrijk waren super en ik ben gigantisch bruin geworden daar! hehe, ongelooflijk dat je nog steeds niet veel gekleurd bent nadat je zolang in die zon al hebt gelopen en gezwommen. Maar leuk om zo te horen over Sumatra. Wil er zelf ook nog eens naartoe! Maar hoop dat ik dan wel betere slaap plaatsen kan vinden, want dat klinkt allemaal niet zo best, behalve dat resort dan!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Petra

Back into the travelling life!

Actief sinds 09 Aug. 2006
Verslag gelezen: 2077
Totaal aantal bezoekers 106671

Voorgaande reizen:

31 Juli 2013 - 06 Juli 2016

Een stukje wereld

26 Maart 2009 - 05 December 2009

Backpacken door Azie

22 Januari 2007 - 10 Juli 2007

Stage in Ierland en Belgie

13 Augustus 2006 - 17 Januari 2007

Uitwisselings semester in Amerika

Landen bezocht: