Tioman Islands, Singapore & Melaka - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Petra Rijk - WaarBenJij.nu Tioman Islands, Singapore & Melaka - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Petra Rijk - WaarBenJij.nu

Tioman Islands, Singapore & Melaka

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

01 Juli 2009 | Maleisië, Malakka

Hi!

Het is vandaag onze laatste dag in Maleisie, want morgen vliegen we naar Sumatra! Hier dus nog even een update over ons laatste week in Maleisie.

Vorige week maandag zijn we 's middags met de boot naar de Tioman Islands gegaan, en dat was een interessant boottochtje....namelijk eentje waarbij de meerderheid van de mensen op de boot zeeziek word! Mijn zeebenen begonnen dus weer te knikken en ik heb twee uur lang last gehad van hoofdpijn, duizeligheid en misselijkheid maar in tegenstelling tot aantal andere mensen op de boot wist ik mijn eten van die dag binnen te houden! Bij de Tioman Islands zijn we van de boot gegaan bij Air Batang Village en een leuke bungalow gevonden bij My Friend's Place. Het eiland is heel relaxed, kleinschalig, weinig mensen, het dorp bestond uit 1 hele lange straat en ondanks dat er amper iets te doen was helemaal leuk!! 's Avonds gingen we op zoek naar een barretje en die uiteindelijk na lang zoeken gevonden, daar hebben we ook Frank en Sander (uit NL), Magda (uit Polen) Adam en Geva (uit Australie) en nog drie NL'se meiden ontmoet. Het was dus een gezellige avond geworden!

Dinsdag hebben we bij een restaurant gezeten, dagboeken bijgeschreven, in de Lonely Planet gebladerd en gewoon volop relaxend niks gedaan! Begin van de avond nog naar de zonsondergang gekeken vanaf een stoel op het strand bij de Jetty Bar (een bar die bestond uit drie tafels met stoelen en een minibarretje) met Bob Marley muziek op de achtergrond. Na het douchen gingen we naar het strand waar een Bonfire was die avond, en de groep van de avond ervoor kwam er later ook bij zitten. Het kampvuur was wel wat heet in de al hete temperaturen van het eiland, maar wel heel gezellig! De volgende ochtend / middag werden we wakker met regen en wat onweer en bij het zien van de zee dacht ik al gelijk: Vandaag ga ik die boot niet op! Het werd een middagje hangen op de veranda bij de bungalow en de straat helemaal tot het einde lopen en weer terug. 's Avonds nog bij het barretje van de eerste avond wat gedronken en toen de bedden opgezocht in de hoop dat het weer de volgende dag beter zou zijn.

Donderdag was de regen en storm voorbij dus wij durfden de zee wel op! Om kwart voor 10 stonden we al klaar bij de Jetty want de boot zou om 10 uur komen....dat werd uiteindelijk 11 uur, dus Len kon haar Tetris verslaving voortzetten tijdens het wachten en ik heb een beetje om me heen zitten staren en fotos gemaakt.. De boottocht terug was niet zo erg als de heenrit dus nergens last van gehad! :) Twee uur later weer voet aan wal gezet in Mersing waar we op zoek gingen naar de bus naar Singapore...en dat werd uiteindelijk nog een heel leuk verhaal! Wij liepen naar de andere kant van het dorp waar we een bus zagen staan dus gevraagd of die naar Singapore ging, de man zei van ja en zou wel op ons wachten want wij moesten nog even snel wat eten. Eenmaal in de bus kwamen we erachter dat we in een privebus zaten van een Commercial Diving Company die net van een klus op een booreiland afkwamen.. In Johor Bharu (plaats aan de grens met Singapore) konden we zo overstappen in een auto die ons naar Singapore bracht. Omdat we in een personenauto zaten waren we binnen 10 minuten de grens over en werden we bij een Metro station afgezet waar ons nog is uitgelegd hoe we een Metro card konden kopen en waar we konden pinnen. Wij zijn dus gratis en super relaxed naar Singapore meegereist met een Diving Company!! haha Met de Metro zijn we naar Little India gegaan en daar op het station kwamen we een Canadees stel tegen die sliepen bij het Inncrowd Hostel, waar wij toevallig ook heen moesten dus konden gewoon achter hun aanlopen... It was our lucky day!! 's Avonds hebben we op de stoep voor het hostel Breda bier gedronken, het goedkoopste wat te vinden was in de supermarkt want de barren kunnen wij niet betalen. Daar nog aan de praat geraakt met een aantal andere backpackers. Bij Inncrowd Hostel sliepen we op een dorm met 12 bedden, dat was weer even wennen na altijd een eigen kamer te hebben.

Vrijdagochtend zijn we eerst naar de Indonesische Ambassade gegaan om te vragen of we zeker weten een visum kregen als we met de boot aankwamen daar, en gelukkig was dat antwoord ja dus hoefden we ons daar ook geen zorgen meer over te maken. Daarna hebben we rondgelopen in de vele Malls en eind van de middag de metro naar Swiss Hotel gepakt om vanaf daar een uitzicht over de stad te hebben, alleen bleek er een dresscode te zijn en liepen wij er in onze oude kleren bij dus geen uitzicht voor ons! 's Avonds hebben we weer bij het hostel wat gedronken en kwamen we ook Frank en Sander van de Tioman Islands tegen, later schuifden nog een aantal Amerikaanse mariniers aan en werd Len plots herkent door Ben, een Australier die zij uit Cambodja kent, en was het dus weer een gezellige boel.

Zaterdag zijn we naar Sentosa Island gegaan, dit is verbonden met Singapore door een brug en het is niet echt een eiland maar meer een groot pretpark. We zijn daar op de Sky Tower geweest voor een uitzicht over Singapore, en daarna nog even een race gedaan op de Rodelbaan! 's Avonds zijn we naar de film gegaan, dit keer was het the Taking of Pelham 123, echt een goede film!

Zondag was alweer onze laatste dag in Singapore en gingen we naar de Singapore Zoo. De hele dag dieren gekeken, de leeuwen gevoerd zien worden, een olifanten Work & Play show gezien, gelachen om de apen en met de tram het park rondgeweest. Alle goede verhalen die we hadden gehoord waren niet gelogen, het was een hele leuke dierentuin! Voordat we onze Metrocard gingen inleveren hebben we nog een stop gemaakt bij Clarke Quay, een deel in Singapore wat wel redelijk luxe en dus ook te duur voor ons is. Eenmaal weer terug in Little India werden we verrast door straten vol met alleen maar Indische mannen....het zal wel een speciale dag geweest zijn ofzo want er was in geen velden of wegen een vrouw te bekennen....wat ons weer een attractie maakte, al went het aangestaard worden vanzelf.

Het idee was om maandagochtend 8 uur de bus naar Melaka te nemen, maar we waren te moe om er zo vroeg uit te gaan dus een bus later gepakt! Om half 11 zaten we in de bus en al snel waren we bij de grens, dus weer een stempel dat we Singapore hebben verlaten en daarna met bagage en al in de rij voor weer een nieuwe stempel om Maleisie weer in te komen. De rit duurde ruim drie uur en toen werden we ver buiten de stad afgezet bij het busstation, waar we een lokale bus naar het centrum hebben genomen. Dit keer slapen we weer in Chinatown in Eastern Heritage Guesthouse. Om 6 uur hadden we afgesproken met Magda, Adam en Geva (van de Tioman Islands) want die waren ook in Melaka! Samen dus gezellig gegeten, naar een traditionale Maleisische dansvoorstelling op straat gekeken en bij een cafe nog wat gedronken. Dinsdagochtend hadden we weer met hun afgesproken voor ontbijt en een Chinese Temple bezocht, daarna zijn hun met de bus naar KL gegaan en wij de Malls in, want daar was Aircooo! Melaka is een stadje wat er heel Europees uitziet, de sfeer hier is leuk en er staat zelfs een windmolen!

Zometeen gaan we nog een Rivercruise doen en dan is het weer de backpacks inpakken want morgen gaan we naar KL Airport!

En verder:

-Waren de openingstijden van de restaurants op Tioman Islands gewoon wanneer de eigenaar wel of geen zin had om te werken en open te gaan....een keer waren dus alle restaurants dicht!
- Hing er boven mijn bed op de Tioman Islands een ingelijste handdoek, echte kunst! haha
- Zijn Crocs echt DE HIT in Azie...iedereen zien we er hier op lopen!
- Was er op de Tioman Islands een apen hangplek, elke dag zaten daar tegen het einde van de middag allemaal apen
- Voelt Singapore niet echt al Azie, zo Westers en luxe dat je gewoon steeds denkt dat je ergens in Amerika loopt
- Waren we helemaal fan van de EZ-Link Card in Singapore waarmee je goedkoop en makkelijk de Metro en bussen kan betalen
- Hebben wij een curfew bij Eastern Heritage Guesthouse van 1.30 's nachts, dat was wel even lachen toen we het hoorden!
- Zijn de backpacks gisteren helemaal omgekeerd omdat we morgen vliegen en kregen wij de leuke verrassing dat onze schoenen schimmel hadden, omdat het hier allemaal zo vochtig is! Dat werd dus even poetsen...
- Zijn door de hitte en vochtigheid mijn bankpasje en telefoon al kapot gegaan, gelukkig heb ik nog een extra bankpasje maar mijn telefoon is denk ik niet meer te fixen...
- Word ik de laatste tijd gebeten door mieren, kleine beestjes maar pijnlijke beten!
- Horen we hier muziek van jaren geleden, vooral Mariah Carey, Celine Dion en Whitney Houston zijn de hit, en zijn Len en ik al goed in karaoke in de bus en op de kamer met de I-pods aan het worden!
- Waren de 6 weken in Maleisie leuk, veel moois gezien en leuke dingen meegemaakt. Ben benieuwd naar Sumatra want denk dat het daar wel even anders gaat worden!

Kus,

Peet

• 01 Juli 2009 - 10:38

Marjolein:

Hi,

Spannend, Sumatra! T schiet al aardig op zo met je Azie reis! ;)

Xx

• 01 Juli 2009 - 12:09

Mama:

Alweer veel beleeft en gezien.Ik ben benieuwd hoe sumatra is lijkt mij ook mooi.We zullen het wel horen/lezen.de foto's bekijk ik vanavond op m'n gemak. veel plezier.
    xxxx

• 01 Juli 2009 - 12:14

Astrid De Rijk:

Hee Peet, je maakt wat mee zo allemaal joh, echt vet gaaf!! En nu weer een nieuw avontuur in Indonesie, ben echt benieuwd!

Ik ben inmiddels dus in Brasil en heb m'n eerste kite sessie er alweer opzitten ;) de zon schijnt en wind waait en vandaag een dag zonder gasten (dus weet wel wat ik ga doen!) Ooh nee, was hier om te werken...

Tot je volgende avontuur!! XX Assie

• 01 Juli 2009 - 14:10

Sylvana:

Nice Peet,

heb weer genoten van je verhaald.

Don't forget what I told you earlier!

• 01 Juli 2009 - 14:48

Nitz:

Lieve meid, wat een leuk verhaal weer! En herken het helemaal van Singapore. Ook wij verbleven in Little India.. grappig! Wat waren de 6 weken Maleisie snel voorbij gegaan zeg! pff! Jammer dat je pas en tel stuk zijn gegaan door de vochtigheid, en thank G. dat je nog een bankpasje hebt!! Nou meis, heeeeel veel plezier in Sumatra!

Dikke kus en knuffel!

• 01 Juli 2009 - 16:34

Juliette:

Mooi hè, dat jij je "druk maakt" over het feit dat je op een dorm slaapt met 12 anderen, en ik om het feit of ik mn tentamen wel of niet ga halen morgen. Slechts even om te illustreren wat het verschil tussen jou en mij is op het moment :D

Leuk om te lezen en veel plezier in Sumatra!
    x

• 11 Juli 2009 - 07:12

Jacq:

Jow Peetie!
    haha ja die ervaring het ik ook gehad in Little India... hangen inderdaad alleen maar mannen op straat, hoeft het geloof ik geen speciale dag voor te zijn :p.
    xxxx Enjoy Sumatra!

• 13 Juli 2009 - 18:59

Suus :

Wat vertraagde reactie, maar....leeeuukk!! :)
    Wanneer komt je volgende verhaal nou? :P
    Kus

• 15 Juli 2009 - 14:43

Carla:

Hey Petra!

Leuk om weer je verhalen te lezen! En heel erg bedankt voor je (verjaardags)kaartje helemaal uit Singapore!!

liefs

• 02 Augustus 2009 - 17:58

Daniëlle:

Wat leuk dat jullie zo'n grote wereldreis maken. Ik ben net in Thailand geweest dat was ook zo mooi. Jammer dat jullie geen foto's onlin hebben staan