Java: Tempels en vulkanen & daarna Bali: Ubud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Petra Rijk - WaarBenJij.nu Java: Tempels en vulkanen & daarna Bali: Ubud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Petra Rijk - WaarBenJij.nu

Java: Tempels en vulkanen & daarna Bali: Ubud

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

04 September 2009 | Indonesië, Ubud

Hi!

Het was een hele actieve week maar ik heb dan ook zoveel moois gezien de afgelopen dagen!!

Zondag ging ik naar de tempels Borobudur en Prambanan die in de omgeving van Yogyakarta liggen. Het werd een vroege start om half 5 's ochtends, en een half uur later zat ik samen met nog negen andere mensen in het busje naar de Borobudur. We kwamen daar om 6 uur aan en de zon was net opgekomen. Met slaap in de ogen liepen we naar de tempel toe, en de ogen gingen al snel wagenwijd open toen we die zagen, wow! Ik ben samen met Safina (uit Kuala Lumpur) de tempel gaan verkennen, waar we twee uur de tijd voor hadden, ik heb onzettend veel mooie foto's gemaakt en mijn hand in een van de bellen gestoken voor good luck! Er was vanaf de top ook zicht op de vulkaan die in de buurt ligt, verder was het een heel mooi uitzicht van palmbomen en een ochtendnevel en zon die het allemaal nog mooier maakte. Om 8 uur kregen we bij de ingang een ontbijtje: hard gekookt ei en een kleffe boterham met iets dat voor jam door moest gaan, maar ach voor 70 eurocent smaakte het prima.

Vanuit de Borobudur reden we door naar Prambanan, met onderweg nog een tussenstop bij een tempel met een grote Budha (de naam ben ik even kwijt). De Prambanan is het grootste Hindoe-Javaanse tempelcomplex in Indonesie, maar door de aardbeving van 2006 is een groot deel van tempels ingestort, helaas. Inmiddels waren Caroline, Charli, Ruth en Sophie (uit Engeland) ook toegevoegd bij Safina en mij en met zijn zessen hebben we rondgelopen door Prambanan. Om 1 uur 's middags waren we weer terug in Yogyakarta en zijn we allemaal eventjes gaan slapen want zo vroeg opstaan is wel vermoeiend, haha! Ik heb de rest van de middag nog over de straten gelopen en wat souvenirs gekocht. 's Avonds had ik weer met de meiden afgesproken en we zijn met zijn zessen gaan eten, gezellig! Ik heb die avond ook samen met de Engelse meiden een tour naar de Bromo Vulkaan en Ijen Crater geboekt, een 3-daagse tour die de volgende dag vertrok. Na het eten gingen we nog voor een toetje: Donuts! HHmm

Maandagochtend was het weer de spullen inpakken en na een ontbijt met de meiden gingen we het busje in, daar zaten ook Javier (uit Spanje), Antti (uit Finland), en Fernando (uit Mexico) in. Het was een rit van 11 uur die weer vol zat met doodenge momenten, als afleiding zijn Javier, de meiden en ik gaan kaarten. Om 8 uur kwamen we aan in een klein dorpje in de buurt van de Bromo vulkaan en daar sliepen we in een hotel. Na een bord rijst zijn we allemaal onder de wol gekropen, en de deken heb ik flink om me heen gewikkeld want koud dat het was!! Veel slaap kregen we niet want om kwart over 3 (!) 's ochtends werden we wakker gemaakt, en niet zo zachtjes ook, het leek wel alsof de deur eruit moest zo hard werd er gebonst! Met een Jeep, waar we echt net niet volledig goed inpasten met zijn zevenen en flink heen en weer geschud werden, reden we naar het viewpoint waar we om half 5 aankwamen, het was zo KOUD! Daar was het wachten op de zonsopgang (met nog 100 andere toeristen), en hadden we uitzicht op Bromo (2392 m). Het zien van de zonsopgang hier was elke vermoeide gaap, blauwe plekken en bult van de Jeep-rit, en alle bevroren vingers en tenen dubbel en dwars waard!! Ik kan niet in woorden omschrijven hoe mooi het was, hopelijk geven de foto's een beetje een beeld.
Om 6 uur reden we met de Jeep naar beneden om de Bromo op te gaan, hier was de rotte eieren geur weer flink aanwezig....gelukkig hadden we nog niet ontbeten! We hadden ruim een uur om daar rond te lopen voordat we naar het hotel gingen voor weer een gekookt ei en klef broodje als ontbijt. Het zwarte stoffige zand bij de Bromo had ons helemaal vies gemaakt, dus voordat we in het busje stapten was er nog een snelle douche. We vertrokken naar Sempol Village, waar we om half 6 's avonds aankwamen. Ook dit was een mooi hotel (met zwembad en hotspring), en na een bord rijst werden de bedden weer opgezocht.

Want jaja woensdagochtend was het nog steeds geen uitslapen maar gewoon om 4 uur 's ochtends uit bed stappen! Na een idem dito 'ontbijt' als de vorige dagen vertrokken we naar het beginpunt van de Ijen Crater (2300 m). Dit is het grootste krater-meer in Java en vanaf het punt waar wij werden gedropt moesten we nog 3 km omhoog klimmen. Het was een flinke klim en het duurde ongeveer anderhalf uur voordat ik de top bereikt had. Daar begon de 200 meter afdaling in de krater, naar het meer toe. Ook dit was weer een lastige route, vooral omdat de mannen die daar werken en de gele zwafel naar boven dragen op hetzelfde pad lopen en je elkaar dus veel in de weg loopt. Eenmaal beneden was de rotte eieren geur niet te harden en had ik moeite met ademen, er komt ontzettend veel zwavel stoom van de krater af. Na een tijdje ben ik weer aan de weg naar boven begonnen en vanaf daar met Caroline en Charli terug gaan lopen, de twee andere meiden hadden op de top afgehaakt en waren al teruggegaan. Om kwart over 9 zaten we in het busje en vertrokken we naar de Ferry om naar Bali te gaan, de rit duurde twee uur en ik heb bij de boot afscheid genomen van de meiden en ben in de bus naar Denpasar (Bali) gestapt. De Ferry tocht duurde 1 uur en met de bus reden we er zo vanaf en scheurden we de wegen in Bali op, het leek wel alsof de chauffeur een race aan het houden was! Na vier uur kwam ik aan in Denpasar en daar heb ik op het busstation samen met een Frans koppel een Bemo Taxi-busje naar Ubud genomen, the place to be! Het was een kort ritje en na wat zoeken had ik een mooie slaapplek in Ubud gevonden midden in het centrum! Ik ben gelijk de straat even opgegaan maar helaas begon het hard te regenen en ben ik op tijd gaan slapen, de afgelopen dagen waren toch wel erg vermoeiend geweest.

Gisteren heeft het de hele dag geregend, een wandeling door de rijstvelden had ik dus maar eventjes uitgesteld en ik ben Ubud door gaan lopen. Het is een gezellig plaatsje dat bestaat uit heel veel leuke straatjes met een groot aanbod van shopjes. Ik ben de markt opgegaan en heb wat leuke dingen gekocht, en heb de rest van het dorp verkent. 's Avonds ben ik naar een Balinese dansvoorstelling gegaan, dit was heel erg mooi om te zien! Het duurde anderhalf uur en ik heb wat filmpjes gemaakt die ik zo ook ga toevoegen aan de site.

Vandaag was de regen gelukkig voorbij en de zon scheen weer in volle kracht! Vanochtend heb ik twee en een half uur langs en tussen de rijstvelden door gelopen, dit is zo mooi om te zien en het is allemaal fel groen. Toen ik weer terug in Ubud was ben ik bij een restaurantje gaan eten waar ze een gebraden varken aan het fijnhakken waren. De toko zat bomvol en iedereen kwam voor het varken, die ook erg lekker was moet ik zeggen...alleen werd er niks weggegooid waardoor ik ook een stuk snuit en oor op me bord had...die heb ik maar even laten liggen haha! Na het eten ben ik naar The Sacred Monkey Forest Sanctuary gelopen, zoals de naam al zegt waren daar veel apen....en niet die schattige, nee die brutale! In de Forest Sanctuary, wat een groot stuk jungle is, zijn veel mooie tempels te zien. Alleen stond ik daar half verstijfd van angst door die apen die er echt met honderden waren en ook op mensen sprongen, ik beleefde er totaal geen lol aan en na een kwartier vond ik het welletjes en kon die euro entrance-fee me gestolen worden! Mijn angst voor die apen was net wat groter dan mijn liefde voor tempels.... Dus ik ben weer lekker de straat opgegaan en langs de winkeltjes gelopen. Verder heb ik net mijn bootticket naar de Gili's, een eilandengroep voor Lombok, geboekt. Ik ga naar Gili Trawangan, daar zitten ook Carl en Ben (van het reizen in Sumatra) dus die ga ik weer zien!

Ik heb nog twee weken voordat ik naar Kuala Lumpur vlieg, morgen is het op naar Lombok maar ik kom nog terug naar Bali want ben hier nog niet klaar met dingen zien!

En verder:

- Waren er weinig toeristen zo vroeg bij de Borobudur, wat superrelaxed was. De foto's zijn dus ook mooi geworden en geen massa's toeristen erop
- Werkt Safina (van bezoek aan Borobudur) bij AirAsia en kan zij op die manier lange weekendjes weg in Azie, en daar schrijft ze dan een verhaal over op de website, dat heeft ze ook voor haar Yogyakarta bezoek gedaan, de link is: http://blog.airasia.com/index.php/the-amazing-yogyakarta-trip (is in het Engels)
- Had ik bij het bezoek aan Bromo voor het eerst mijn spijkerbroek hier aan!
- Voelde het heeeeel raar om bevroren vingers en tenen te hebben, normaal is het hier alleen maar zweten van de hitte haha
- Ben ik in Bali weer een uur vooruit gegaan met de tijd, het verschil met NL is nu weer zes uur, ik raak helemaal door de war van steeds die tijdsverschillen!
- Doen ze hier in Ubud meerdere keren per dag offers brengen, genaamd Canang, dat bestaat uit kleine bakjes van palmbladeren gevuld met bloemen, bladeren en stukjes rijst. Deze worden besprinkeld met heilig water en er word wierook omheen aangestoken. Deze bakjes worden voor de winkels, huizen en tempels geplaatst
- Zit Ubud vol met families en stelletjes
- Krijg je hier continue de vraag: Transport Miss? Taxi? Massage? als je op straat loopt
- Steeds als ik op de markt iets had gekocht werd er met het geld dat ik betaalde over de spullen die nog in de winkel lagen heengewaaid, voor Good Luck!
- Ben ik vandaag flink verbrand met het lopen door de rijstvelden....je zou denken dat mijn huid ondertussen al aan de zon is gewend maar nee...
- Ken ik ondertussen al heel veel Indonesische (is ook Maleisisch, op kleine verschillen na) woorden en word het begrijpen van de menu's, borden en mensen steeds beter
- Ben ik super fan van Indonesie!!
- Was het ontzettend lastig om 10 foto's uit te zoeken, meer kunnen er niet op de website, want er zaten zoveel mooie tussen!

Kus,

Peet

  • 04 September 2009 - 11:30

    Nitz:

    Meis! Wat zijn dat gave foto's!! En een ontzettend leuk verhaal! :D Super om te horen dat het goed met je gaat. Ik denk dat je van Gili's ook zult genieten! Enne, niet alleen in Ubud doen ze aan offertjes, in heel Bali ;-) haha die apen, told u toch! Frauke kreeg een klap van een aap in HAAR OOG!!! dus ben ook geen fan van die apen.

    Meis geniet van Gili's en Lombok en ECHT WAAR, deze week ga ik je mailen, heb je veel te vertellen.

    Kus kus

  • 04 September 2009 - 11:36

    Assie:

    Hee Peet!

    Mooie foto's! Het verhaal lees ik wel wanneer ik iets meer tijd heb.... allemaal wel erg indrukwekkend daar!! Geniet ervan!! XXXXXXXXXXXXXXXXX

  • 04 September 2009 - 11:47

    Loes:

    Heej Peet,
    Fijn om te lezen dat het goed met je gaat! Wel een vermoeiend weekje met al dat vroege opstaan en dan ook nog al die fysieke arbeid...
    Wij zijn inmiddels weer een week aan het werk. Tijd gaat zo snel, ben al bijna vergeten dat we 4 weken vakantie hebben gehad. In het rijstveld trouwens geen enge beesten tegen gekomen?
    Heel veel plezier nog en pas goed op jezelf!

    x loes

  • 04 September 2009 - 12:15

    Mama:

    hoi Peet
    Je hebt deze week veel gezien en gedaan lijkt me ook allemaal heel mooi en indrukwekkend en dan geeft het vroege opstaan ook niet.Je foto's zijn mooi en de video's van het dansen zijn leuk om naar te kijken en dan proef je de sfeer toch ook wel.Veel plezier op Gili's en Lombok en genîet van alles.

    dikke kus

  • 04 September 2009 - 13:05

    Suus:

    Haaa Peeeeet!

    Tweede filmpje werkt niet :(..maar 1e is leuk! :D
    Idd weekje turbotouren gedaan daar! Heeeel veel plezier nog weer en ben benieuwd naar de volgende avopndturen!
    Hier nogsteeds scriptiehoror :S.

    Kuss!

  • 04 September 2009 - 20:52

    Vinnie:

    Hey Peet

    hopelijk ben je al weer lekker ontdooid ondertussen op de Gili's.. Echt te gek. Ik zat toen op gili meno. Mooie herinneringen :)

    Trouwens hele mooie foto's! Dat wordt een mega fotoalbum!

    xoxo Vinnie

  • 06 September 2009 - 11:52

    As:

    Nu je verhaal wel gelezen... alle tijd aan tours die je in Borneo niet hebt kunnen doen, heb je nu even flink ingehaald! Mooie foto's! En leuk verhaal weer! XXXXX

  • 06 September 2009 - 17:53

    Cleo:

    Wat een stoere foto van jou op die berg! O, ik krijg ook steeds meer zin om naar Indonesie te gaan. Helaas zal dat nog wel ff duren, want als student kan je niet veel sparen, maar ik ga er ook zeker heen! En ook leuk om te horen dat je steeds zoveel mensen ontmoet en een leuke tijd hebt. Echt goed om te horen!

  • 07 September 2009 - 07:41

    Marjolein:

    Klinkt geweldig en mooie foto's/ filmpjes! Hier net een weekend groningen gehad, niet te vergelijken, maar ook leuk! En...ga vandaag wederom achter het activeren van je pas aan, werkt nog niet zoals het zou moeten, mail je nog!
    XOX

  • 07 September 2009 - 09:01

    Rik:

    Groningen niet te vergelijken met Indonesie lees ik hier boven? Natuurlijk wel! De borrobudur lijkt net op de martinitoren! En een goed Indonesisch restaurant zit er ook wel hoor! Maar leuk te lezen petra, wel raar dat ik er zelf nog net was!

  • 10 September 2009 - 15:39

    Johan:

    hee petra,

    misschien een beetje laate reactie, mja.

    Klinkt allemaal echt leuk :D en super mooie fotos ook ;)

    Tot je volgende verhaal, of op skype ;)

    en veel plezier nog (K)

    Kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Petra

Back into the travelling life!

Actief sinds 09 Aug. 2006
Verslag gelezen: 373
Totaal aantal bezoekers 106650

Voorgaande reizen:

31 Juli 2013 - 06 Juli 2016

Een stukje wereld

26 Maart 2009 - 05 December 2009

Backpacken door Azie

22 Januari 2007 - 10 Juli 2007

Stage in Ierland en Belgie

13 Augustus 2006 - 17 Januari 2007

Uitwisselings semester in Amerika

Landen bezocht: