Battambang & Siem Reap - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Petra Rijk - WaarBenJij.nu Battambang & Siem Reap - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Petra Rijk - WaarBenJij.nu

Battambang & Siem Reap

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

06 Oktober 2009 | Cambodja, Khett Siem Reab

Hi!

Weer een week voorbij en veel gezien!

Vorige week dinsdagavond was het dus nog een laatste avond feesten in Sihanoukville en dat werd een nachtje zonder slaap....want na wat drinken bij Monkey Republic gingen we verder naar de Utopia Bar en daarna op naar het strand waar we tot kwart voor zeven woensdagochtend hebben gezeten haha Toen was het snel terug naar het hostel om de spullen te pakken want Jamie, Chloe en Amanda vertrokken met de bus naar Vietnam en Ian en ik gingen met de bus naar Battambang. Na het afscheid van Rhi en Alex zaten we om 8 uur in de bus en ik was gelijk in slaap. We reden eerst naar Phnom Penh en daar moesten we een overstap maken voor de bus naar Battambang. Ook dat werd weer een slaperig ritje en om 6 uur stonden we in Battambang midden in de plensende regen! We zijn snel naar het Royal Hotel gelopen dat Rhi ons had aangeraden en ja hoor het was er echt TOP! Eindelijk eens een keer een echt hotel; mooie ruime kamer, tv, koelkast en een WARME douche, en dat allemaal voor maar 5$ pp!! We waren te lui om de straat op te gaan dus zijn op het dakterras van het hotel gaan eten en om half tien lag ik alweer in dromenland.

Donderdag zijn we tegen het middaguur wakker geworden en Battambang maar eens gaan verkennen. Het is niet een heel groot plaatsje dus daar waren we zo klaar mee. Daarna hebben we een tuktuk gepakt om langs alle tempels die om Battambang heenliggen te gaan, en tijdens die rit begon het weer hard te regenen, lang leve het regenseizoen! De rest van de middag dus maar op de kamer tv gekeken en 's avonds langs de rivierkant gelopen waar ze bezig waren met het opzetten van het waterfestival dat afgelopen weekend werd gehouden.

Vrijdag gingen we een motorbike tour door de omgeving van Battambang doen dus om 9 uur zaten we allebei achterop een motorbike! We gingen al snel een dirtroad op met megagrote en veel gaten in de weg, mijn kont doet er nog pijn van! De eerste stop was Phnon Sampeau temple die boven op een berg stond en dat werd klimmen, gelukkig was het niet te steil maar nog steeds wel vermoeiend. Bovenop was er een mooi uitzicht over het land en legde onze gids nog even het hele verhaal achter de schilderingen in de tempel uit. Eenmaal beneden was het tijd voor de lunch en daarna weer verder naar de volgende tempel Wat Banana (ook wel mini Angkor Wat genoemd). De klim naar deze tempel was wel zwaar, een trap met iets van 7000 treden steil omhoog! Echt groot was het niet dus we waren er al snel klaar en met de motorbikes gingen we weer verder naar de volgende stop, alleen kreeg de motorbike van Ian een platte band door een spijker en moest dat eerst even gefixed worden. Daarna gingen we verder naar de Fruit Bats, dit zijn vleermuizen die 's nachts al het fruit van de boeren opeten en overdag met zijn allen in de bomen hangen, waar wij dus even gingen kijken. Wat een herrie maken die beesten zeg! Het laatste van de tour was een ritje op de Bamboo train, een houten platform op wielen dat in elkaar word gezet zodra er iemand gebruik van wilt maken. De bamboo train zal niet lang meer bestaan want de overheid van Cambodja wil het spoor gaan gebruiken voor een sneltrein naar Phnom Penh. De timing kon deze dag niet beter want toen we van de bamboo train afkwamen en nog geen vijf minuten achterop de motorbike zaten kwam het met bakken uit de lucht vallen!! Snel terug naar het hotel dus, de tour was superleuk om gedaan te hebben want we reden door de countryside langs kleine dorpjes en zagen zo hoe de mensen hier wonen. 's Avonds hebben we nog langs het waterfestival gelopen, dit is net een soort kermis en het enige spel dat er te doen is is het met dartpijltjes gooien op ballonen en dan kan je alledaagse spullen winnen. Verder waren er vele eet en drink kraampjes en een aantal attracties.

Zaterdag was het een dagje wachten in Battambang totdat de boot naar Siem Reap zou gaan, we wilden die deze dag nemen maar door de regen waren de straten tussen de havenplaats en Siem Reap ondergelopen en niet begaanbaar. Het werd een dagje hangen op het dakterras, rondlopen over de markt en het waterfestival en films kijken op tv. Voor het slapengaan nog even snel de tas inpakken en toen kwam Ian tot een wat minder leuke ontdekking: hij was zijn paspoort kwijt! Overal gezocht en hersenen zitten breken over hoe en waar het gebeurd is maar het bleef allemaal een groot vraagteken.... Uiteindelijk maar gaan slapen want op het moment konden we toch niks eraan doen.

Zondagochtend ging de wekker al om 6 uur en een half uur later stonden we beneden in de lobby, Ian kon niet meer mee naar Siem Reap omdat hij een nieuw paspoort moest gaan regelen dus om 7 uur zat ik met nog negen andere toeristen op de boot. We zaten op het dak zodat er goed zicht was op de omgeving. Het eerste deel gingen we langs de huisjes die langs de rivier staan en wat later gingen we tussen de rijstvelden door en ook door de watervillages. Deze dorpjes zijn supergaaf om te zien, iedereen woont op houten vlotten waar huisjes op staan en alle mensen zwaaiden vrolijk en begroette ons, ik voelde me net de koningin met al dat zwaaien haha! Tegen het einde van de toch kwam er nog een flinke regenbui dus van het dak naar binnen verplaatst. Om ongeveer half 2 kwam ik aan in de havenplaats en daar heb ik een motorbike taxi gepakt want het was nog 11 km naar Siem Reap. De wegen waren nog steeds gedeeltelijk ondergelopen en sommige stukken waren wel heel erg diep, het water kwam tot mijn enkels en dat terwijl ik achterop zat! In Siem Reap ben ik bij IvyGuesthouse ingechecked en na wat internet en eten heb ik in het hostel tv gekeken want was te moe om nog wat te doen.

Gisteren werd ik om 8 uur 's ochtends opgehaald door een tuktuk want ik ging de Angkor Wat tempels bezoeken!! En deze staan verspreid over een heel groot stuk land, echt mega is het! De eerste stop was de Angkor Wat tempel en daarna het Angkor Thom complex waar weer iets van vier verschillende tempels in staan. Daarna de Ta Keo temple en toen maar eerst even eten en een break van al die tempels! De laatste twee tempels waren Ta Prohm en Banteay Kdei en daarna zat het dagje erop. Onderweg naar Ivy Guesthouse begon het natuurlijk weer kneiterhard te regenen, hoe kan het ook anders?!
De rest van de dag heb ik over de markt gelopen, op internet gezeten en 's avonds weer films kijken op tv want het bleef maar regenen.

Vandaag besloten om het toch maar bij 1 dag Angkor Wat te houden, ik zou vandaag nog een aantal andere tempels gaan bezoeken maar na wat gegoogle zag ik dat die er hetzelfde uitzien als wat ik gisteren heb gezien en om eerlijk te zijn word je dan wel heeeel erg tempelmoe! Dus ik ga me liever niet ergeren aan de tempels, vond het supergaaf om gezien te hebben, het beklimmen van de grote recht omhooggaande trappen was ook kicken, en het bouwwerk en de beelden indrukwekkend, dus het was wel mooi zo!! :) Net heb ik wat over de markt gelopen en de Cambodian checked scarf gekocht, echt geinige sjaal die helemaal geblokt is (bijna a la tafelkleed hihi).

Morgen ga ik weer met de bus naar Phnom Penh want in Siem Reap is er verder ook niks te beleven.

En verder:
- Lopen ze hier veel in pyama, en dan bedoel ik die matchende broek met top, felle kleuren en veel printjes pyama's!! echt zo grappig om te zien dat het hier gewoon een mode is er zo bij te lopen!
- Ben ik erachter gekomen dat ik heel Cambodja en Laos in het regenseizoen doe, want die houd pas in November op. Mijn poncho zit nu dus standaard in me tas!
- Ging er een vrouw op het waterfestival helemaal uit haar dak omdat ze waspoeder had gewonnen hihi
- Komt de regen meestal pas tegen een uur of drie dus dat is een geluk bij een ongeluk, ik doe nu gewoon alles 's ochtends en houd er rekening mee dat de middag veel binnenzitten word
- Is het met al die regen niet leuk om een koude douche te moeten nemen!
- Waren er in Siem Reap een aantal straten nog ondergelopen toen ik aankwam, nu is het gelukkig allemaal weer weg
- Zitten de wegen vol met grote gaten en zag ik net dat die werden opgevuld met kleine rotsen die dan worden platgewaltst
- Ben ik helemaal verslaafd aan het Khmer gerecht Beef Lok Lak, dit is beef in lemongrass en lime sauce met rijst en een fried egg on top, echt zo lekker!
- Hebben ze in Cambodja baguettes! Ik ben helemaal blij om weer eens normaal brood te kunnen eten
- Word je hier continue aangesproken met 'Lady'
- Worden mijn voeten gewoon niet meer schoon hoe hard ik ook boen, er blijft gewoon een vuillaag opzitten...
- Probeerde ik net foto's up te loaden maar werd me camera weer niet gepakt door de computer dus helaas helaas!! Ik zal het over een paar uur nog eens in een ander internetcafe proberen en als dat ook niet lukt ben ik bang dat de foto's er deze keer niet inzitten.... :(

Kus,

Peet

  • 06 Oktober 2009 - 06:18

    CHinees:

    Leuk om je verhaal weer eens te lezen.... Hier in Suzhou lopen ze ook in pyjamas rond... het is echt een mode hier in Azie... zullen we het eens introduceren in nederland hahah... Have fun... Keep it going....

    Kus...
    Groetjes van de plaatselijke Chinees ;)...

  • 06 Oktober 2009 - 06:27

    Vinnie:

    Ik hoop dat je de regen nog een beetje kunt ontwijken, maar gelukkig heb je genoeg leuke afleiding met al die leuke uitstapjes en mensen met wie je reist!
    Veel liefs uit het ook zo regenachtige (maar dan non stop) NL!
    xoxo Vinnie

  • 06 Oktober 2009 - 08:03

    Marjo:

    Hi Zusje!

    Tsja, wat zal ik zou weer 's zeggen,dat het nog steeds tof klinkt? Eten klinkt lekker? Rondwandelen in pyjama, paradijs op aarde? Ga vaker achter op een brommer zitten tijdens regenseizoen en je voeten worden wel schoon?

    Zou zeggen, hou vooral het genieten vast! Mocht hier nog eens iets spannends gebeuren, hoor je het DIRECT!!

    Dikke KUS

  • 06 Oktober 2009 - 08:38

    Mama:

    Weer heel wat gezien en beleeft de afgelopen week.De regen is wel wat minder maar zolang het bij het eind van de middag blijft dan gaat het nog.Jammer dat je de foto's er niet bij kan zetten,maar als het in Siem Reap niet lukt dan misschien wel in Phnom Penh!!.

    Geniet maar weer van alles wat je de komende week gaat doen.

    Dikke Kus van ons drietjes

  • 06 Oktober 2009 - 08:51

    Carla:

    Hey Petra!

    Leuk om weer je blog te lezen! what else can I say? ik ben jaloers! Veel plezier en be safe:)

    xoxo

  • 06 Oktober 2009 - 09:05

    Nicole:

    Zo te lezen maak je toch heel wat meer mee als wij in Nederland. Ik kon me herinneren dat je had gezegd de Nederlandse winter te missen na alle hitte? Daar bedoelde je vast niet al die regen mee hihi.

    Ik zie dat iemand anders ook al tegen je heeft gezegd: Introduceer die prachtige pyjamas gewoon in Nederland! Misschien wordt je er nog rijk van :D.

    xxx

  • 06 Oktober 2009 - 13:11

    Assie:

    Lady P!

    Nou niet alleen Azie hoor, op Curacao is het ook hip om zo een gematched ruiten pakje aan te trekken... hier trouwens niet gezien nog. Voor je voeten: gewoon in een bakje bleek zetten, worden ze misschien wel schoon?

    Kus van je zus

  • 06 Oktober 2009 - 18:06

    Nitz:

    Lieve Peet!

    Weer een leuk verhaal en wat een schaap is die Ian ook zeg! Heb je al iets van hem gehoord? Die knuppel! :s Maar goed, met jou is alles bon en daar gaat het om! :D Hoop je snel weer te spreken over skype!

    Kus

    PS nog 60 dagen!!!!

  • 07 Oktober 2009 - 02:44

    Dicky:

    Hoi Petra

    Leuk je verhaal weer te lezen.
    Jammer van al die regen, maar je moet maar denken het meeste valt er naast! haha!
    Wij zitten nu in Kuala Lumpur en nemen zo de bus naar Melaka!
    Veel reisplezier en vergeet niet te genieten! (doen wij ook!)

    groetjes Dicky x

  • 07 Oktober 2009 - 03:14

    Hey P8je!:

    Balen zeg van al die regen, ik hoop dat je snel wat zon krijgt! Heel veel plezier nog in Cambodja! Ben benieuwd wat je van de musea in PP vindt en wat lachen dat je die sjaal hebt gekocht; ik weet precies welke je bedoelt, hahaa!

    Kus en veel plezier! (En ZON!)
    Lenny

  • 07 Oktober 2009 - 09:55

    Loes:

    Heej Peet,

    Na regen komt zonneschijn toch? Dan gaat de zon vast nog veel schijnen. En hier hopelijk ook, want hier is de herfst ook gearriveerd :-(
    We hebben je pakketje (nouja zeg maar gerust PAKKET) ontvangen. Volgens mij zat alles erin. De groene sjaal heb ik meteen ff zelf ingepikt haha..bedankt!!
    Kees was wel een beetje teleurgesteld dat er voor hem niks bij zat haha. Tja verschil moet er zijn he :-)

    x loes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Petra

Back into the travelling life!

Actief sinds 09 Aug. 2006
Verslag gelezen: 357
Totaal aantal bezoekers 106644

Voorgaande reizen:

31 Juli 2013 - 06 Juli 2016

Een stukje wereld

26 Maart 2009 - 05 December 2009

Backpacken door Azie

22 Januari 2007 - 10 Juli 2007

Stage in Ierland en Belgie

13 Augustus 2006 - 17 Januari 2007

Uitwisselings semester in Amerika

Landen bezocht: