Java: Jakarta, Bogor & Bandung - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Petra Rijk - WaarBenJij.nu Java: Jakarta, Bogor & Bandung - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Petra Rijk - WaarBenJij.nu

Java: Jakarta, Bogor & Bandung

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

29 Augustus 2009 | Indonesië, Yogyakarta

Hi!

En dan is er plots weer een hele week voorbij!
Vorige week zaterdag ben ik van Kota Kinabalu naar Jakarta gevlogen, en die vlucht heb ik maar net op tijd gehaald want ik was tijdens het wachten bij de Gate zo verdiept in mijn boek dat ik niet door had dat ik het vliegtuig al in kon, Oops! Toen ik plots hoorde "Last call for boarding the flight to Jakarta" schoot ik omhoog en rende snel door de gate naar het vliegtuig, waar ze net bezig waren de trap weg te halen en de deuren te sluiten, but I made it! De vlucht ging rap want we kwamen 50 minuten eerder dan gepland aan. Ik had al snel mijn 30 dagen visum en mijn backpack en na wat onderhandelen met de taxichauffeur werd ik naar Jl Jaksa, het backpackersgedeelte in Jakarta, gebracht. Daar kon ik gelijk inchecken bij het Kresna Hostel.

Zondag probeerde ik uit te slapen maar, zoals altijd, was ik weer rond 7 uur wakker. Rond het middaguur ben ik de straat op gegaan en was helaas het cafe waar ik wou ontbijten gesloten, en ben ik naar de bushalte gelopen om daar de bus naar Plaza Senayan te pakken waar ik de rest van de dag heb rondgehangen. 's Avonds ben ik in het Memories Cafe naast de deur wat gaan drinken, en ontmoette daar Jack (uit Engeland) waar ik de rest van de avond mee heb gekletst.

Op maandag had ik 's ochtends met Jack afgesproken om samen naar de wijk Kota te gaan, dit is een wijk waar de Nederlandse invloeden nog te zien zijn. Helaas was het niet zo makkelijk om daar dingen te vinden, althans het is ons niet gelukt! Een grote chaos van drukke straten, mensen, becaks en ander verkeer. We hebben er een tijd rondgelopen maar de Dutch Quarters niet kunnen vinden en toen we er genoeg van hadden zijn we weer met de trein terug naar Gambir Station gegaan, vlakbij Jl Jaksa. 's Avonds hebben we op straat bij een van de vele eettentjes wat gegeten en daarna nog bij Memories Cafe wat gedronken en pool gespeeld.

De volgende dag had ik weer met Jack afgesproken, hij bleef ook nog een dagje in Jakarta. Na een ontbijt zijn we naar het National Monument gelopen, het was weer redelijk wat drukke straten 'oversteken' wat vaak gewoon een kwartier lang wachten totdat de auto's ietsje minder hard voorbij scheuren en je levend de overkant kan halen betekend. Toen we bij het National Monument aankwamen en eindelijk doorhadden hoe je daar kwam, namelijk via een ondergrondse tunnel, namen we de lift naar de top voor een uitzicht over Jakarta. Daarna zijn we naar de Cathedral verderop en de area eromheen gelopen voordat we weer met een Becak terug naar Jl Jaksa gingen. En met die terugrit hadden we bijna een man aangereden die niet goed keek met het oversteken, gelukkig kon onze chauffeur nog uitwijken en op twee wielen balancerend hem net niet aanrijden, ik dacht echt even dat we omgingen! 's Avonds ben ik nog naar een mall gegaan waar ze Batik verkochten en na wat internetten heb ik nog wat gedronken met Jack in het Memories Cafe.

Op woensdagochtend heb ik mijn spullen weer gepakt en ging ik met de trein naar Bogor, ik had gelezen dat de Botanical Garden daar wel een bezoekje waard was. De Botanical Gardens waren inderdaad mooi om te zien maar voor de rest was Bogor een flinke tegenvaller, een klein vies dorpje, geen andere Westerlingen te bekennen en niet iedereen daar was even vriendelijk tegen me.... Op donderdag heb ik dus ook gelijk mijn spullen gepakt en ben ik met de bus naar Bandung gegaan. Dit was een rit van drie uur en ik wist al dat Bandung ook niet veel aan zou zijn, wat ook het geval was, maar ik moest daar een tussenstop maken voor de trein naar Yogyakarta. Na het inchecken in een hostel ben ik naar Jl Braga gegaan, wat de leukste wijk van de stad scheen te zijn, en heb daar wat rondgelopen.

Gisteren was het weer vroeg opstaan want om 8 uur had ik de trein naar Yogyakarta. Het was een treinrit van acht uur en ik had echt een prachtig uitzicht langs alle rijstvelden, was supermooi! Eenmaal in Yogyakarta had ik al snel de weg gevonden naar Dewi Homestay, waar ik een onwijs mooie kamer heb met eigen badkamer. Na de twee minder leuke dagen in Bogor en Bandung was ik superblij om in Yogyakarta te zijn, een gezellige niet al te grote stad en het backpackersgedeelte waar ik zit heeft een ruime keuze uit gezellig eettentjes en barretjes!

Vandaag ben ik Yogya door gaan lopen en naar Kraton, het paleis van de sultan, gegaan. Het is een gezellige plaats vol met souvenir kraampjes aan Jl Malioboro waar je wordt overspoeld met Batik en dus ook mensen die je naar hun gallerie proberen te lokken. Verder hoor je hier continue 'Becak, Becak!', 'Batik, Batik!', 'You want transport Miss?!' Het is een gezellige boel!

Morgen ga ik met een tour naar de tempels Borobudur en Pramabanan, ik wou er eerst op eigen houtje heengaan, wat heel simpel is, maar na het uitrekenen bleek de tour goedkoper te zijn, raar maar waar! Ik word om 5 uur 's ochtends opgehaald bij me hostel, dat word vroeg opstaan! Zometeen ga ik nog eventjes de souvenirkraamjes langs en het zal wel geen late avond worden.

En verder:
- Heb ik de afgelopen week zo ontzettend slecht geslapen dat ik nu wel erg moe ben
- Was er in Plaza Senayan in Jakarta een Coldstone Icecream winkel, dat is een keten in Amerika en tijdens mijn uitwisseling daar was ik zo verslaafd aan dat ijs dat ik het bijna elke dag at. Ik was echt ontzettend blij het hier te zien en weer te kunnen genieten van dat overheerlijke ijs!!
- Staan er hier in elke plaats wel meerdere moskees die ontzettend hard loeien als het tijd is om te bidden, en om de een of andere reden staat er altijd eentje recht naast mijn hostel waardoor ik om half 5 's ochtends ook wakker word geschreeuwd door de megafoon van de moskee....argh!
- Was het oversteken van de straten in Bogor echt onmogelijk en heeft een politie man die het verkeer regelde mij regelmatig geholpen door alle auto's te laten stoppen zodat ik kon oversteken! Gelukkig was dus niet iedereen in Bogor onvriendelijk tegen mij....
- Was het op 17 augustus de Independence Day van Indonesie, die had ik dus net gemist maar de straten waren nog wel vrolijk versierd met de kleuren van de vlag
- Ben ik weer 1 uur achteruit gegaan en is er nu weer een 5 uur tijdsverschil met NL....steeds die tijdsgrenzen hier! haha
- Waren er bij het National Monument in Jakarta wel iets van zes mensen die met mij en Jack op de foto wouden hahaha
- Is ook Jakarta een stad waar veel smog is
- Heb ik nog drie weken om een deel van Java te zien en dan naar Bali en Lombok, en doordat het verplaatsen steeds hele dagen in beslag neemt moet ik eens gaan kiezen wat ik wil gaan zien. Het is niet makkelijk om die keuze te maken want je wordt zo hebberig als je de LP openslaat en zou al het moois wel willen zien! Maar goed ik mag niet klagen want zie natuurlijk onwijs veel tijdens deze reis
- Probeerde ik net mijn foto's up te loaden maar de computer pakt mijn camera niet, dus helaas geen fotos dit keer!

Kus,

Peet

  • 29 Augustus 2009 - 09:42

    Nitz:

    Hey lieverd!

    Leuk verhaal weer! Bij de Borobudur zal het waarschijnlijk wel erg druk wezen, vandaar de vroege tijd (denk ik) maar wel heel mooi! Heb verschillende foto's gezien! Nou tot snel weer!

    Kus kus

  • 29 Augustus 2009 - 10:00

    Marjo:

    Hi Peetje!

    Veel plezier vandaag, vroege vogel! ;) Ben echt super benieuwd hoe je de andere eilanden gaat vinden, gaat er denk ik alleen maar meer mensen ontmoeten die leuk aardig en gezellig zijn! Ben stiekum best een beetje jaloers... XOX

  • 29 Augustus 2009 - 12:06

    Assie:

    Hee P, wil je inderdaad niet horen klagen terwijl je zoveel moois ziet!! Heb gehoord dat Bali en Java heel mooi is. Weet jij misschien hoe vaak je 30 dagen toerist visa kunt krijgen??

    Hier alles goed, heb de eerste drukte gehad. Nu soms weer tijd om het water op te gaan. Ga vandaag een boardje kopen voor de dagen dat er minder wind is/ de ochtenden! Veel plezier nog daar kleine XXXXXX

  • 29 Augustus 2009 - 13:48

    Suus :

    Hoihoooi!

    Dus toch nog wel Bandung ;).
    Mooi dat t in yogjakarta weer leuk is!
    Have fun op je tour morgen, zal vast heel gezellig worden! Niet teveel japanner uit gaan hangen met je camera he ;).

    XXKUS!

  • 29 Augustus 2009 - 14:38

    Mama:

    Wil die tempels ook wel zien ze zullen best wel mooi zijn en pasop dat je voor Java en Bali niet te kort tijd hebt. Want daar zijn heel veel mooie en interesante dingen te zien volgens de boeken die ik gelezen heb. Geniet en tot je volgende verslag

  • 29 Augustus 2009 - 17:53

    Cleo:

    Jammer dat Bogor en Bandung zo waren tegen gevallen, maar goed om te horen dat je een mooie tijd hebt. Ik ben zelf ook heel benieuwd naar Indonesie dus leuk om zo jouw verhalen te lezen. Ben al benieuwd naar je verslag van de tempels!!

  • 31 Augustus 2009 - 07:24

    Marja:

    Hallo Petra
    Wat leuk om al je verhalen te lezen.Erg knap van je om nu alleen te reizen en je komt weer wel iemand tegen.Hoop dat het nu net zo leuk is als met Len.Veel plezier in Bali en Java!
    Lieve groetjes ook van Henk.

  • 31 Augustus 2009 - 08:46

    Lenny:

    Hey P8!
    Heeeeel veel plezier bij de Borobudur! En geniet maar heerlijk van de Nasi Goreng Ayam; die mis ik wel een beetje, hahaha! Tot mails!!!!

    Liefs en dikke kus,
    Lenny

  • 31 Augustus 2009 - 10:51

    Dicky:

    Hoi Petra,

    Ik denk dat je de Borobudur en Prambanan wel mooi vind!
    Ennuh, ik heb net van Lenny gehoord dat we elkaar gaan zien in Kuala Lumpur!!! Gezellie!!
    Hé, geniet van je reis en pas goed op jezelf!
    Ik zie je over ruim 3 weken.

    groetjes Dicky x

  • 31 Augustus 2009 - 15:28

    Vinnie:

    Hey Peet!
    Gelukkig je leeft nog! Goed uitkijken daar op straat he. En neem Len's advies aan: altijd achter oude vrouwtjes aanlopen die de straat oversteken en dan telkens aan de kant gaan lopen waar het verkeer haar eerst schept zodat jij nog kan vluchten haha

    Hey heel veel plezier bij de tempels. Ik ehb gehoord dat het geluk brengt als je met je hand de kern van zo'n stenen bel/tempel kan aanraken.

    Liefs Vinnie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Petra

Back into the travelling life!

Actief sinds 09 Aug. 2006
Verslag gelezen: 832
Totaal aantal bezoekers 106482

Voorgaande reizen:

31 Juli 2013 - 06 Juli 2016

Een stukje wereld

26 Maart 2009 - 05 December 2009

Backpacken door Azie

22 Januari 2007 - 10 Juli 2007

Stage in Ierland en Belgie

13 Augustus 2006 - 17 Januari 2007

Uitwisselings semester in Amerika

Landen bezocht: