Koh Tao & Kanchanaburi - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Petra Rijk - WaarBenJij.nu Koh Tao & Kanchanaburi - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Petra Rijk - WaarBenJij.nu

Koh Tao & Kanchanaburi

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

18 April 2009 | Thailand, Kanchanaburi

Hi!

Koh Tao was echt een superrelaxed eiland! Op zondag 12 april zijn we gaan snorkelen en dat was echt supergaaf! Om 8.45 uur werden we opgehaald bij ons hostel en naar de shop gebracht voor de flippers en het snorkelmasker, toen met zijn allen naar de pier gelopen waar 3 boten voor de trip lagen aangemeerd.
De eerste stop was bij de Shark Bay en zoals de naam als zegt: daar kan je haaien zien! Ik was niet zo dapper en wou eigenlijk het water niet in maar de gids zei dat ze niet om de boot zaten, dus okay dan toch maar het water in. Ik spring na Len erin, en het was mijn eerste keer snorkelen, dus het ging allemaal een beetje klunzig waardoor Len niet meer bij kwam van het lachen....Het snorkelen kon beginnen en het zoute water en ademen onder water was even wennen maar beetje bij beetje ging het. Ongemerkt gingen we toch ver van de boot af en toen ik weer een keer hoestend en proestend boven water kwam vroeg Len verbaasd aan mij of ik die haai ook niet gezien had?! Nou bij het woord haai ging ik dus echt op volle vaart terug naar de boot, mij niet gezien! Later vertelde Len nog even dat die haai waar ze het over had echt maar een paar meter van ons vandaan was. Bij de tweede stop kwam ik erachter dat mijn masker lek was waardoor het rechtervenster steeds volliep met water en na 10 min. ging het snorkelen echt niet meer, dus ik weer terug naar de boot en aan de gids gevraagd of er maybe een reserve was, en nee die hadden ze natuurlijk niet. Gelukkig zag ik de hele tijd al een masker zonder eigenaar liggen en bij de volgende stop heb ik even snel een wisseltruc gedaan en kon ik dan ook eindelijk goed snorkelen!

Na de lunch gingen we naar het eiland Koh Nangyuan, we hadden een uur op het eiland voordat de boot ons weer teurg bracht naar Koh Tao. We hebben er even gesnorkeld, wat Len niet meer leuk vond op het moment dat alle vissen haar aanvielen haha, en voor de rest was het gewoon zo warm dat we eventjes hebben rondgelopen bij het strand en toen bij de pier wachten tot de boot weer aanmeerde om ons op te halen. Om 16.45 uur waren we weer terug op Koh Tao en werden we weer bij ons hostel gedropt. Die avond bij het eten zijn we voor de rest van de reis getraumatiseerd van Pad thai....we hadden Pad Thai Chicken besteld, een gerecht dat echt niet fout kan gaan dachten wij, totdat de man aan kwam lopen met 2 borden vol roze Pad Thai! Wij waren eventjes verbaasd en vonden het ook wel erg veel naar Seafood ruiken, toch maar een hapje geprobeerd en helaas smaakte het ook zo, dus om het menu gevraagd en wat anders besteld want de man bleef volhouden dat het echt Pad Thai Chicken was, maar wij wouden ons niet ziek eten.

Op 13 april begint in Thailand het Thai New Year, dit is een groot landelijk watergevecht wat 5 dagen duurt en tijdens die dagen word je dus echt zeik en zeiknat gegooid en ook word er babypoeder gemengd met water en op je wangen gesmeerd, sommige Thaien zijn enthousiast en smeren het over je hele gezicht... Het water staat voor reinigen en het poeder voor geluk. Op Koh Tao word het niet zo uitbundig gevierd, alleen op de 13e zelf en we hebben eigenlijk bijna alleen maar toeristen gezien met Waterguns die enthousiast mee deden met iedereen natspuiten. Wij hebben die maandag en dinsdag de hele dag op het strand gelegen.

woensdag 15 april gingen we met de dagbus naar Bangkok, en we hadden al van het thuisfront gehoord dat er onrust was in Bangkok en negatief reisadvies. Maar wij hadden geen andere optie dan te gaan en we hadden bedacht dat de protesten echt niet midden op Kao San Road zouden zijn. We hadden om 10.00 uur de boot naar het vaste land, was een tocht van 2 uur. Van 12.00 - 13.00 uur was het wachten op de bus en toen van 13.00 tot 22.00 uur hebben we in de bus gezeten op weg naar Bangkok. Toen we Bangkok binnen reden zagen we alleen maar mensen met waterguns en buckets met water, volgesmeerd met de poederdrek en echt verzopen van het water...er werd al flink naar de bus gejoeld en op gespoten dus wij dachten dat we zojuist in de hel beland waren! Thank god werden we in een rustige straat gedropt want het was gewoon onmogelijk om op Kao San Road met je backpack te lopen. We hebben toen even rondgelopen, geen idee waar we precies waren en maar een taxi gepakt naar een straat die in de buurt van Kao San Road lag. Gelukkig waren daar geen watergevechten aan de gang en hebben we ingecheckt bij K.C. Guesthouse. De straat zijn we toen maar niet meer opgegaan!

De volgende dag wouden we de bus naar Katchanaburi pakken en overal waar we kwamen zeiden ze dat we de bus van 10 uur konden nemen en de rest van de dag zouden er geen bussen gaan, wel grappig dat ze dat dan zeggen als het al 10 uur geweest is en jij dat opmerkt maar je nog gewoon de bus kan nemen hoor! Uiteindelijk hadden we om half 11 het busje dat om 10 uur zou vertrekken haha De rit was niet zo lang, iets van 2 uur en de chauffeur zette ons af bij een guesthouse, alleen wouden wij daar helemaal niet slapen, na veel gedoe en wat telefoonverkeer met het reisbureau werden we toch afgezet aan de main road, waar het vanwege Thai New Year chaos was met watergevechten. Wij zij gelukkig droog overgekomen en konden inchecken bij het Blue Star Guesthouse waar we voor 75 Baht (= ong. 2 euro) p.p. per nacht slapen!
's Middags gingen we dus de straat
op en na nog geen 5 meter waren we al verzopen en volgesmeerd... we moesten er wel om lachen want we zagen er niet uit en iedereen is zo vrolijk en aardig dat het ook wel weer een soort van leuk werd!

Vrijdag was de laatste dag van het Thai New Year en dat vonden wij ook wel prima. Omdat we graag een floating market wouden bezoeken hadden we dat geboekt voor vandaag dus om 7.15 uur werden we opgehaald en anderhalf uur later waren we bij de Floating Market. Hier hebben we een uur met een Longtailboat doorheen gevaren en dat was echt heel leuk! Je kan dan dus ook veel souvenirs kopen, maar omdat wij nog naar Chiang Mai gaan waar het heel goedkoop is gaan we dat daar doen.
Rond 13.30 uur waren we weer terug in town en zette de chauffeur ons in een steeg aan de main road af en vanaf daar moesten we maar lopen zei hij want vanwege het New Year kon hij de main road niet opkomen...en wij hadden de Drybag niet meegenomen en camera, telefoon alles zat in mijn tas en je word echt binnen een minuut zeiknat gegooid. Kregen van de Australiers plastic tassen dus alles goed ingepakt en toen de straat maar over, het was nog geen vijf minuten naar ons hostel maar we zijn echt niet droog of schoon overgekomen. Gauw de spullen gedropt en de straat weer op, en het duurde niet lang tot we weer verzopen waren. Het poeder zat in mijn hele gezicht, neus, oren en mond hhmm lekker! Sommige mensen gooien met ijswater en dat is ook best wel heel erg koud! En op de terugweg zagen we op een gegeven moment het bord van ons hostel en dit betkende nog zo een 20 meter te gaan, 80 liter water en 20 kilo poeder...de rest van de dag de straat niet meer opgegaan en alleen maar opdrogen.

Vandaag was het Thai New Year dan eindelijk voorbij en konden we droog de straat op! We hebben om 9 uur fiesten gehuurd voor de hele dag voor 50 Baht en zijn toen eerst naar het Death Railway Museum geweest, heel erg interessant en indrukwekkend.
Na het museum bezoek zijn we even bij het War Cemetery geweest en toen naar the Bridge over the River Kwai gefietst waar we over heengelopen hebben en toen op zoek gingen naar een plek voor lunch.
Na de lunch begon de zoektocht naar een Cave die volgende de vrouw van de fietsverhuur het bezoeken waard was...na een tocht door de hitte van toch wel een tijd en nog steeds geen Cave in zicht maar wel een megaheuvel die we over moesten zijn we maar omgekeerd, want de volgende stop was de Tesco!! Wat ook echt nog een roteind fietsen was, maar we hadden het er voor over want Tesco betekend Airco! We hebben daar anderhalf uur rondgelopen en gewoon niet gezweet, heerlijk! Bij buitenkomst wou ik dus ook weer terug naar binnen vluchten maar helaas...

Morgen vertrekken we weer, dan nemen we in de middag het busje naar Bangkok en dan om 6 uur 's avonds de nachtbus naar Chiang Mai waar we de volgende ochtend om 7 uur aan komen.
Verder nog wat korte punten:
- Het bed op Koh Tao was so crappy dat we er de 2e nacht doorheen zijn gezakt! Maar we wisten het te fixen!
- Hebben we geen regen meer gehad sinds we Koh Phangan hebben verlaten en gaan we nu overdag wel richting de 40 graden.
- Denk ik na drie weken nog steeds bij elk bed dat ik zie dat het lekker zal liggen maar is de harde plof op het matras steeds weer een teleurstelling...
- Wil ik iedereen bedanken voor de leuke berichtjes vind het super ze elke keer weer te lezen! :)

Kus Peet

• 18 April 2009 - 14:28

Vinnie:

Eindelijk ben ik nr 1! Wat supergrappig dat new year. Ik had jullie wel willen zien! Ik had me doodgelachen :)
    40 graden daar trouwens? Poeh, snuiven jullie dan ook dat poeder wat die Thaise mensen doen om niet flauw te vallen?
    Hier is t gelukkig ook al een week warm en zonnig, hoera!
    bijna de helft van de graden bij jullie hihi
    xoxo

• 18 April 2009 - 15:15

Lenny De Reede:

Peet, jemig, we hebben zowat dezelfde foto's! HAHAHA! Wat zijn we toch leuk :) Chang Mai here we come! xxx

• 18 April 2009 - 15:44

Juliette:

Ooh, wat zien jullie eruit met die babypoeder! Is weer eens wat anders dan camouflage op je gezicht..

Grappig trouwens dat 2 fietsen huren 50 Baht is, en een guesthouse 75. Prima verhoudingen!

Ik zit op het moment rustig achter de receptie, terwijl de rest loopt te rennen op het terras, aangezien het hier zo'n 20+ graden is :D.

Mooi, lang verhaal. Geniet ervan en voorzichtig!

x Juul

• 18 April 2009 - 16:00

Rien:

hallo peet nou haaievinnensoep schijnt lekker te zijn je had er best eentje kunnen vangen mooie fotos zie dat je het naar je zin heb en jullie kunnen zo meedoen met de wed t shirt wedstrijd truth or dare hahaha nou geniet maar verder girls wanne have fun en let op elkaar oke doei tot de volgende keer gr aan jullie alletwee rien xxxx

• 18 April 2009 - 17:06

Amanda:

Hoi peet,
    thais new year is toch wel wat leuker dan in nl rondlopen met knallertjes ;) ben voorzichtig wanneer jullie weer in bangkok zijn en heel veel plezier daar. hier was t bijna hitte golf met 24 graden :P
    xx

• 18 April 2009 - 17:07

As:

Yeaahh! Eindelijk foto's! Ziet er goed uit, en gaat een mooi 'nieuw jaar' worden met veel geluk als 't aan de hoeveelheid poeder in je gezicht ligt...! X

• 18 April 2009 - 18:31

Marja:

Hallo Petra
    Leuke foto,s ,en snorkelen met haaien in de buurt is wel heel dapper.Wat apart dat natgooien om te feesten ,moest er wel om lachen.Jullie hebben al veel gezien.Geniet nog maar en veel plezier!!
    Groetjes van alle kivitjes.Weet je trouwens al dat je er een nichtje bij hebt.Koen en Kizzy hebben een dochtertje gekregen ,Feije heet ze.
    Ze is klein maar alles goed.Nou ajuus tot de volgende keer x x

• 18 April 2009 - 21:08

PEET!:

Super man! Iks preek je snel!

• 19 April 2009 - 02:48

Marjolein:

Hey Peet!!!

Tsja...blijft goed klinken!! Mijn avonturen? feestje in Amersfoort gehad en in een bar geweest waar ze weigerde om €2,50 aan (te) klein geld aan te nemen voor n biertje...de eikels! Had er in Thailand gewoon voor kunnen overnachten.

Dikke KUS en goed om te horen dat jullie niet in demonstratie rellen tercht zijn gekomen!

• 19 April 2009 - 02:52

Marjolein:

Grappig trouwens...heb bina exact dezelfde foto van mezelf bij de River Kwai.. :)

'Good old Thailand'..ENJOY!

• 20 April 2009 - 14:49

Nitz:

Peet!! Wat zie je er goed uit op de foto's!!! Vooral met dat poeder! whaha te gek meis! Nou ik brei er eind aan want volgens mij (hopelijk) spreek ik je zo via skype!! Stuur wat meer zon deze kant op.. kan nooit teveel worden!!

Kus!

• 21 April 2009 - 08:03

Jacqueline:

Whaha ik zie je al als een bezetene terug naar die boot zwemmen... maar dat zou ik geloof ik ook doen als ik eventueel op het menu sta van zo'n beest! Die dacht zeker mmmm lekkere Peetie Pie voor lunch! Klinkt trouwens super met die watergevechten, zou ik me weer even kind voelen :p! Yayy!!
    Enjoy! xxx